söndag 8 december 2013

'TIS IS THE SEASON










Connecticut glittrar.

Alltså, december här är speciellt.

Jag har ju berättat massor av gånger hur jag föll handlöst för stämningen när jag kom till New York tidigt 70-tal. Mitt i julen, mitt in i glittret, kransar, dofter, granar som inte liknande några jag sett tidigare. Rakt in i julpulsen. Blev galet kär.

Nu är julen en kombo av det jag älskar med svenska traditioner och det lite mer yviga, färggranna. Det fina är att man kan göra som man vill. December blir (som passar mig mycket bra) lite huller om buller.














 Exempel på vad som gör mig extra glad och lycklig är när jag får choklad från Åre, hem i brevlådan av min vän som jag missade i New York. Eller när kära vännerna som bott här skriver och berättar att de bakar pepparkakshus i Sälen och har det alldeles förträffligt bra. Och såklart, när vänner som numera bor i Shanghai berättar om julbord på Villa Godthem och senaste resan till Hong Kong. Så mamma och pappa, som reser runt i Europa och skickar en hälsning från Malaga och rapporterar att allt är bra.


Utspridda, men ändå tillsammans.

















Just nu doftar huset gran och äpplen. Kransar med kottar och enbär hänger i badrummen och det är hur härligt som helst.


Och jag tycker om den här tiden på året. Tycker om att vi har minglat, druckit rosa bubbel, eggnog, snittar, macarons och fått smaka på en "cold and stormy".

















Tycker om att åka bil när det skymmer och ser hur fint det lyser. Tycker om att drömma om sköna böcker och kanske något att stoppa småsaker i.
















Nu väntar en fransk chokladmoussetårta som vi fått, bara sådär. Jag borde hålla mig långt borta från den men det går såklart inte. Den är förföriskt god.

Önskar en fin vecka sweeties xoxo







44 kommentarer:

Annika sa...

Vilka fina och juliga bilder!!!
Ja, visst kan de det här med julen i detta landet. LÖV it.
jag blandar också svenskt med amerikanskt i en salig blandning.
more is more är mottot :-)
Vi har snö, och skolan är stängd imorrn.
I kinda lajk it ;-(
Ha en fin resterande söndagkväll och en bra start på veckan!
Kram!

Channal sa...

Härligt Lotta!! Denna känsla är som att bli barn på nytt! Allt det juliga o glittriga och sen på det äta fransk chokladmoussetårta! Mums!

Du får gärna berätta mer om när du kom till USA på 70-talet! Blev nyfiken! Hade jag kommit dit på 70-talet så hade jag smällt av och säkert blivit kvar!

Idag ska vi få Frankrikebesök! Ska bli mysigt!

KRAM till dig min vän❤ Anna

Saltistjejen sa...

Mmmmm! Visst är det mysigt nu. Även om jag saknar snön för den där "riktiga" julfeelingen. :-)
Kramar!!!

Lena - gott för själen sa...

Härlig julstämning du bjuder på! Har aldrig varit i USA vid juletid. Kan bara föreställa mig hur det ser ut. Det är ju extra allt av allt där så jag kan tänka mig att man nästan behöver solglasögon för allt glitter och alla lampor. Haha.

Kram Lena

tinajo sa...

Underbara juliga bilder - visst är det härligt just nu?! Allt är vitt här hemma i Sverige så man kommer helt klart i julstämning, dock ej säkert att det får ligga kvar...

eastcoastmom sa...

Stämningsfullt som alltid hos dig!

Maria - Wikers Liv sa...

Vilken julstämning du förmedlar!
Kram och ha en fin ny vecka!
/Maria

Sahra sa...

Älskar älskar älskar december. Min jul är nog också någon märklig blandning av svenskt o amerikanskt. Trots att jag aldrig varit i USA under december månad. Älskar kransar. Igår lufsade jag ut i skogen och knipsade lite gran. Sedan band jag kransar för glatta livet medan lussebullarna gräddades
Kram

åse sa...

Vilka härligt juliga bilder, stämningsfullt ! just den där meningen - utspridda men ändå tillsammans, så fint och så mycket värme i orden.

Kram till dig.

Suz sa...

Underbart, vilka kransar vill ha dem allihop. Så härliga bilder och din text, ja den slår det mesta! Var man inte i julstämning innan så är man det definitivt efter att ha läst ditt inlägg:)
Och ett härligt lugn sprider du, huller om buller, utspridda men ändå tillsammans - så vackert, tryggt och mysigt<3

En underbar vecka till dig oxå, härliga bloggvän<3

Kramar
Suz

mitt liv som jag sa...

December och julen är bara så underbar och jag gillar din beskrivning av det härliga!
Den här tiden då man tänder en massa ljus, äter gott och umgås med nära och kära är nog bland den bästa på året :).
Jag önskar dig en riktigt fin vecka! Kram Jennifer

Hemma på Ekbacken sa...

Underbara jul och allt därikring. Jag älskar verkligen denna månaden. Den har allt tycker jag....

Och få en fransk chokladmoussetårta skulle inte vara fel här heller.

Kram Linda

Snäckskalsdalen. sa...

Tycker om huller om buller, det passar mig perfekt! Och att man har kontakt vartän man befinner sig, visst är det härligt.
Vackra bilder som alltid!
Agneta kram

Jenny sa...

Och jag önskar dig en fin vecka. Det är underbart med allt juligt nu: pynten, ljusen, maten, drycken. Och allas förändrade humör. Lovely! KRAM

Anette Ryan sa...

Härligt!
Underbart!
Stämningsfyllt!
Mysigt!
Tänk vad jag saknar den där "nordiska julkänslan" som nästan inte alls finns här på södra halvklotet. Färgerna på julpyntet är så annorlunda, inte så att jag inte gillar det som finns här men ibland saknar jag det mindre "bjärta" och en riktig granriskrans eller tallruska. Jag inbillar mig att man iallafall utomlands på norra halvklotet kan få tag på dessa grejer i kombination med det färgstarka och "bjärta".
Älskar bliden med de där tre kransarna, som jag vill ha en!
Kramisar!
Anette

Martina sa...

Jo men lite sa är det ju nu för tiden. Lite huller om buller. Man gör lite som man vill, kan, hinner och orkar. Man försöker maka ihop en massa olika traditioner.
Och vänner och familj, ja dom är utspridda över hela vida världen. Sa man far försöka fanga dom där sma tillfällena när dom dyker upp.
Men sa är livet nu för tiden. Och antagligen ännu mer för oss utlandssvenskar.
Ibland lite sorgligt och vemodigt. Men mest härligt och inspirerande.
Stora kramar

Beautifulosophy sa...

Underbart vackert allt! Visst är julen en underbar högtid, tror vi liksom behöver den comfort feeling som den ger i livet. Kram Caroline

Berså sa...

Åh, härligaste julbilderna!!!! Tack Lotta för att du bjussar på så många finheter! Älskar den översta bilden...och kransen såklart!

Helena sa...

Vilka fina bilder...fantastiska!
Tack för att du delar med dig!
Ha det gott!

Helena

Unknown sa...

Jättebra och stämningsskapande bilder Lotta.
Thomas

Villa Ell sa...

Jag gillar också julen det är en mysig tid, mest tiden tillsammans, julklappar till barnen såklart! Alla måsten hoppar jag ;-)
Jular i USA, å vad jag minns alla dessa dekorerade husen, allt glittrigt! Det var en helt annan värld... Underbart!

Må så gott
Kramar Sandra

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lotta!
En Skånehälsning till dig så här på måndagskvällen. Vilket alldeles underbart juligt, vackert och sprakande inlägg! Som jag njöt av att få ta del av det! Den där almanackan som du visar sist, den tror jag är en höjdare!
Fortsätt njuta av denna fina månad Lotta! Här hemma har iaf delar av familjen samlats, mina föräldrar har kommit hem från Mallorca för julen. Mysigt för barnen och för oss också förstås!
Må så gott vännen!
Stor kram Anna

Anne-Marie sa...

Vad jag alltid förundras över är hur lantligt det är i närheten där du bor. Hoppas jag får se det snart. :)
Vi har absolut ingenting av det fina du visar. Ser hur mysigt och stämningsfullt ut som helst.
Här har vi precis tagit oss igenom den troligen kallaste helgen jag varit med om sedan jag kom till USA 1997. Jag hade till och med is på insidan av mina dubbelglasfönster.
Du kan det där med mysfaktorn Lotta! :) Kramar!!

Nettan sa...

Så härligt allt låter och bilderna talar för sig själv, ljuvligt!
Att få ta del av din vardag och helg är som balsam till en stressad själ för de andas sånt lugn, en harmoni i något som är så stort!
Hoppas starten på veckan har varit bra!
Kramar
Nettan

Desiree sa...

Det är inte bara Conneticut som glittar utan också din blogg glittar fint i vintermökret. Helt rätt att plocka russinen ur kakan så här i december och göra det man vill och ta de traditioner man tycker bäst om. Underbart med vänner, vinteräpplen, granris och ljus. Ha en fin vecka Lotta.
Kram!

Ninelin sa...

Stämningsfullt är det första ord som kommer upp efter din bildkavalkad.
Har också många gånger mina nära och kära utspridda i världen, perfekt med både blogg och insta att kunna följa varandra ändå.

Kram N

Anonym sa...

Så fantastiskt ljuvligt & stämningsfullt <3

/Kram

Camilla sa...

Älskar de där julkransarna! Så himla fina.
Jag är också en julälskare av stora mått. Tyvärr har jag inte hunnit få upp mitt julpynt ännu, men det ska jag och Tom fixa på fredagkväll är tanken. Det blir mysigt med glögg och lucia på tv samtidigt som vi pysslar och fixar.

Kram

AK. Keramik Form-Design sa...

Visst det är kul med jul men ändå INTE. Alla måsten....ne det är inte kul alls.
Njuter av allas bilder på sina fina pyntade dörrar fönster mm.
Hemma har inte en tomte kommit fram ej heller alla fönster belysningar.
Satsar less is Moore detta året och njuter av det enkla.
Kramiz

mammaxtre sa...

En förföriskt god kaka, är värt det. Ät och var glad!

Kramkram

Ann-tikt & Sånt sa...

Hej!!
Underbar inspiration hittade jag hos dej! Härligt!!
Kram
Annika

Carola sa...

Jag vill vara där. Men det säger jag ju varje gång. Men ja jag vill jag vill jag vill. När ses vi ? :)
Ser underbart ut som vanligt. Ta hand om dig fina Lotta.
Kram

Äventyret framtiden sa...

Så jag har längtat och trängtat att få tid till att bläddra fram och tillbaka på din blogg. Äntligen är det gjort för den här gången och förstås! Jag fick mitt lystmäte påfyllt! Ljuvliga bilder, som alltid!

Kramar
Karin

Min plats i solen sa...

Kära Lottis, det är en ren fröjd att kika in hos dig och få njuta av ditt glitter. Att njuta och dela din julkänsla. Jag tror att det är viktigt just att njuta. Att inte dras med i stress, måsten och krav på hur saker och ting ska vara. Kunna ta ett steg tillbaka och bara njuta av allt det härliga. Det tycker jag om att göra här hos dig.

Tack snälla Lottis för dina ord hos mig. Ord som jag känner igen mig i. För visst r det så att bloggandet för med sig så mycket härligt. Underbara möten, inspiration, kreativitet och värme. Men ibland dyker det också upp en känsla av otillräcklighet. Vi vill hinna med allt och alla och när vi inte gör det får vi dåligt samvete. Vill inte att någon ska tycka illa om oss för att vi inte räcker till. Men vi är good enough kära vän. Hela bloggäventyret ska vara något roligt som ger kraft och glädje. Och då är det bättre att vi tar små pauser ibland eller låter det dröja mellan våra inlägg. Hitta den nivå som fungerar just här och nu. För både du och jag tycker ju så mycket om att vara en del av denna härliga bloggvärld. Så vi kör på Lottis. Our way.

Varm kram på dig♥

Carina sa...

Julfeeling. Det är det som dina ord och bilder andas. Precis vad jag behövde. Tack Lotta!!

Hoppas denna vecka fortsätter likadant för dig och att den blir riktigt bra!

Sköt om dig vännen!
Kram Carina.

Home2tiny sa...

Vackert, stämningsfullt o juligt precis som december ska vara. Dina ljuvliga bilder får mig verkligen att känna att nu är det faktiskt jul. Kramisar Tina

Anna Margareta sa...

Jamen mer om ditt New York på 70-talet! Så spännande. Och som vanligt tokfina bilder.

Kram!

Christina sa...

Cold & Stormy, vad ingår i den? Har bara druckit Dark & Stormy :-D
Underbart stämningfulla bilder, julkänsla på max!
Kram!!

Mittgodastefinaste sa...

Vilka bilder! Nu fick jag en härlig start på den här dagen! Här har du en som har stått med handen i kakburken sen första advent typ!

Kram jenny

Prinsessorna på Bellevue sa...

Och jag tycker om att hälsa på dig och njuta av alla bilder som du visar oss! Som får mig att vilja flytta bums!

Kramar
Petronella

Sammelsurium sa...

Härligt! Förstår precis varför min syster tipsade mig om din blogg!
Härliga bilder. Skummade igenom några inlägg och misstänker jag skulle bli knasig av allt fint som går att hitta till jul over there...
/Ulrika

Anonym sa...

Vilken fin blogg du har. Jag har scrollat ett bra tag och njutit av alla fina bilder du lagt in. Blogglandia är fantastiskt. Då är det inget avstånd mellan Ystad och ex. USA. Jag gillar också att åka bil när det börjar skymma och det tänds upp i en stad eller se solen dala ner i havet.

CONCEPT by JESSICA sa...

Så härliga bilder!!
Jag älskar alla dessa dofter till julen..
Fin helg till dig, kram

Marianne sa...

Ljuvligt fina bilder
Glad Lucia till Dig och familjen från ett soligt Shanghai