måndag 16 maj 2011

Mera Nepal




Så här är det att vara jetlag: man sitter framför datorn och somnar till. Jag som har mera Kathmandu och Kapilavastu att dela med mig.

Nepal är landet som gränsar till Kina i norr och Indien i söder, väster och öster. Sedan 2008 är landet republik efter att ha varit en monarki i över 250 år. Nepal är gudarnas land, en smältdeg av olika religioner: buddhism, tanrism och hinduism, lamaism. Landet är fullt av tempel, religiösa statyer och bilder.

Nepal bestå av kuperad terräng och berg. Klimatet varierar, beroende på vart i Nepal man befinner sig. Höjdnivåerna varierar mellan bara 59 meter över havet till Mount Everest’s högsta topp på 8848 meter över havet.

Nepal är ett av världens fattigaste länder. Nästan hälften av befolkningen är undernärd, vilket till största delen beror på den dåliga tillgången till rent vatten. Majoriteten arbetar med jordbruk i någon form. Mer än 50% av befolkningen är analfabeter. Bara 25% av eleverna fortsätter i skolan efter femte klass. Det är vanligt med arrangerade äktenskap och flickorna är många gånger mycket unga.

Vi mötte både barn och vuxna som gjorde stort intryck på mig.








































10 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Fantastiska bilder. Säger det igen med risk att låta tjatig men jag tycker verkligen det. När jag tittar på dem inser jag vilken oerhörd resa detta måste varit. Kanske sitter jetlaggen inte enbart i tiden utan även rent känslomäsigt? Alla intryck som det säkert tar tid att smälta.
Kram och tack för att du vill dela med dig!!!

Ikigai Inredning sa...

Välkommen hem!
Underbara bilder, min favvo var det söta paret i iköket i ditt förra inlägg.

Visste inte att du kommit hem redan? Har du fått mina What´s Apps?
Idag åker jag på ledarutbildning i två dagar, vi kan väl försöka nå varandra ikväll?

Puss och kram/Helena

Desiree sa...

Det är både jättekul och så interesssant att få ta del av din reseberättelse och dina bilder. Du har fått se och möta människor som man normalt inte träffar som vanlig turist och det ger en stor extra dimension till din resa.
Kram!

Annika sa...

Blir sjukt impad av att DU tagit de där bilderna med din iphone!! Suckar djupt av beundran!
OCH bilderna är ju fantastiska!!
Ja, min moster var ju där och fotvandrade i fem veckor då hon var runt 40. Hon älskade det så sanslöst mkt och föll pladask för folket och landet och naturen.
Älskar att se dina bilder från Nepal! Och jag förstår att det är ett av ditt livs resor.
Kramar!!!

Charlie sa ... sa...

Saltis, tack igen!! Och visst är det lite jetlag of the heart också, som Annika brukar säga. Man förflyttar sig rent fysiskt men inte alltid lika snabbt mentalt. Det är mycket intryck och jag är glad att bilderna finns kvar!

Kram!

Charlie sa ... sa...

Hej söta, har fått en What's Apps, kom i söndags. Jag tycker också om paret i köket, det var ett sådant spontant tillfället. Hon stod och bakade bröd och hennes man dök upp och sa stolt "This is my wife"

Längtar att prata med dig!

Puss!

Charlie sa ... sa...

Desiree, hoppas bilderna ger en bild av vad vi såg och gjorde! Som jag skrev i förra inlägget "it is a whole world out there" - det finns mycket att se och uppleva. Ofta kretsar det kring USA och det som händer här. Jag blev imponerad och påmind om hur människor tar sig tid för varandra och stannar upp, t ex som en sådan enkel sak som att ta lunch och umgås på jobbet. Det händer inte på min arbetsplats speciellt ofta.

Kram!

Charlie sa ... sa...

Annika!! Yes, iPhone fotograf det är jag det ;)Det hade kunnat bli ännu bättre med en mer avancerad kamera, såklart.

Jag förstår din moster! Det var berusande med alla dofter, maten, människorna, naturen, omgivningarna...vill resa mer, se mer. Mersmak!

Stor kram!

Min plats i solen sa...

Åh, jag får inte nog av dina fantastiska bilder från Nepal! Med risk för att bli tjatig säger jag det igen: helt UNDERBARA bilder. Tack för att du delar med dig av din resa Lotta. :)Och jag blir inte förvånad av att dina bilder är tagna med en iphone. Många av mobilerna har mycket bra kameror idag och sedan är det ju så att många tycks tro att det är kameran som är avgörande för hur bra en bild blir men kameran är ju bara en del av resultatet. Hur slutresultatet blir beror till största del på den som står bakom kameran.

Sköt om dig fina du!

Kram Lotta

Charlie sa ... sa...

Tack igen Lotta! Det värmer att få feedback och jag uppskattar det verkligen. Det var så mycket att se och det var full rörelse hela tiden. Vackra människor, faschinerade miljöer. Glad att jag fick uppleva det.

Stor kram!