söndag 24 januari 2016

CHARMING JANUARY







Hej januari, tycker om dig. Och jag ska berätta vad jag speciellt gillar.













Det lyser fortfarande fint i många fönster, känslan efter julen sitter kvar men allt är lite lugnare. Älsklingsträdgården har stängt men bland de härligare promenaderna gjorde vi på Djurgården några dagar efter nyår. Det hade kommit lite snö, solen sken, det var nästan bara vi. Vi hade med oss kaffe och det knarrade så där skönt under fötterna. Växthusen vilade.













En dag i januari kan det vara perfekt att gå upp tidigt, ut och gå i skogen eller vid vattnet. Jag tycker om båda. Har inget emot att det är kallt och få bylsa på mig.
















I Stockholm är det magiskt. Fina granar står kvar på torgen och stan är inbäddad i ett litet snötäcke.


Älskar snön, solen, vattnet, och färskt bröd till frukost från Fabrique. Att äta lunch med vänner, gå på bio, fira min fina mammis som fyller år, lyxa med italiensk middag på bästa krogen med mina älsklingar är ju helt perfekt att börja året med. Så ska jag inte sticka under stolen att det är fint att bli bortskämd hos familjen H, äta prinsesstårta, köpa krispiga tulpaner från Ulriksdal (och komma dit på kvällen, och ha över 1000 tulpanlökar för sig själv) och rykande het sopplunch med nybakat bröd med mamma och Alex.

På Sturekatten är det gemytligt trångt och de har redan börjat baka fluffiga semlor. Överhuvudtaget är caféutbudet så bra i Stockholm. Finaste Lena och jag träffas en skön lördagsmorgon på Petite France över en frukost som blev nästan tre timmar. Helt underbart när det blir så och när man inte kan sluta prata. Jättehärligt att ses!



Och så bara vara, koppla av, garva tillsammans, äta lussebullar som är kvar i frysen.
















Så vinkade vi av Gabriella och Kim som ska ut och resa i flera månader, till bland annat Thailand, Australien, Nya Zeeland, Bali, Malaysia och Singapore. Jag har säkert missat någon plats ;) Lycklig att dem kan göra den här resan.














Januari ger mig en bra ursäkt att tanka upp mig på tulpaner, varm cider, goda grytor, och gå på bio lite då och då.















I Connecticut har det varit varmare än normalt men så vips slog det till med båda kyla och snö.
















Allt blir ju extra fint med snö, eller hur?















Man kan säga att januari är en månad då jag nyfiket börjar lära känna det nya året, njuter av kallare väder, inte har något emot att bli insnöad och få slappa med filt,böcker och bra film, baka scones, tända brasa, längta till vintermarknaden och planera skojsigheter, träffa vänner.















Och mitt i allt gav ett gulligt fönster februaripirr. Februari får helt enkelt bli lite extra rosa i år. God fortsättning raringar xo






17 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Just det ja, du var i Stockholm nyligen. :)
Vackra bilder och du var väl där när det var ordentligt kallt.
Ser Rosendahls. :)
Ni fick del av stormen Jonas men inte fullt så mycket snö som till exempel hos Annika i Reston.
Ha en fortsatt fin januari.
Kram!!

Hemma på Sjuan sa...

Du bjuder alltid på så vackra bilder och denna gången även här hemifrån Sverige. Och januari, vart tog den vägen snart redan slut... Ha en bra måndag, kram

Annika sa...

VAD fint att du kom hem då det var som allra vackrast.
Underbart.
Jag hade också så gärna velat vara i Sthlm då. ÄLSKAR vinter-Stockholm SÅ mycket.
Vi fick 80 cm efter Jonas/Snowzilla. Ser att det inte är lika mkt hos er. Lika bra det, på ett sätt. Det underlättar onekligen. DC är helt lamslaget, idag är the federal government stängt. Vi ska se när stan börjar återvända? Onsdag kanske?
Vackra bilder, både från Sthlm och härifrån.
Kramar!

Mammaxtre sa...

Underbart inlägg med fantastiska bilder💫

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lotta!
Vilket härligt inlägg Lotta och så mysigt ni haft det i Stockholm!
Vi har haft några mysiga vinterveckor i Skåne också, tyvärr har snön just smält. Det är som i en saga när snön lyser på vit snö.
Önskar dig en strålande vecka!
Stor kram Anna

Suz sa...

Vilken härlig bildkavalkad! Du kan verkligen konsten att fånga oss läsare med dina bilder. De förmedlar alltid så mycket känsla och jag scrollar upp och ner och bara njuter:)

Ha det fint och sköt om dig!
Kram
Suz

Saltistjejen sa...

Fantastiskt Lotta! Som alltid här hos dig! älskar att få lite vackra bilder, atmosfärer och ja jag kan nästan känna dofterna också! :-)
Saknar dig verkligen min vän. När kommer du till CA?? :-)
KRAM!

Channal sa...

Önskar att jag också kunde säga: Tycker om dig januari! Jag ska vara tyst, annars kan januari bli ledsen. Men en sak är säker. Jag tycker om dig och dina bilder! TACK!! Du gör januari snäll mot mig.

KRAMAR Anna

Ann-tikt & Sånt sa...

Hej Lotta!!
Ohhh vilka härliga januaribilder!! Du har en fantastisk förmåga att hitta motiv, inte bara vackra vyer utan enkla ting som gör sig otroligt vackra på dina bilder.
Jag blir så inspirerad !
Så kul att dina ungdomar reser. Är i samma sits emellanåt och det är både spännande o oroande
att vara förälder till resande barn! Men vilka fantastiska minnen och erfarenheter de får med sig i livet!!
Ha en riktigt fin helg!
Kram
Annika

Nettan sa...

Åh jag håller med dig, januari är en månad att tycka om, att njuta av krispiga tulpaner, av goda grytor, biobesök och bara njuta av vintervädret.
Långa promenader, vackra fotomöjligheter, att läsa din blogg är som att unna sig ett härligt magasin och bara njuta av den tillsammans med en god kopp te.

Massor med kramar och krya på dig hälsningar!

Kramar
Anette

Livet - här och nu sa...

Vilka helt underbara bilder du bjuder på och sköna tankar om januari! Underbart att du tycker om och lovprisar januari, jag gillar också Januari men känner mig ganska ensam om det ibland! Helt magiska bilder! Tack!

Ha en bra dag!

Kram

Äventyret framtiden sa...

Jag kom på mig själv att jag har saknat dina kloka tankar och all den tacksamhet som du tar fram på ett så finstämt sätt. Jag har inte varit på Internet på ett tag av både fri vilja och ofri vilja så det känns riktigt bra att kunna titta in igen här hos dig.
Januari är en fin månad på så många sätt och vår vinter är väldigt vacker, när det verkligen är vinter.
Så skönt att du har njutit och haft det bra!

Varm kram
Karin

Malin sa...

Mmmmm så vackert! Jag har alltid haft svårt för Januari, men när man ser dina bilder så inser man att den månaden inte är så dum kanske :-). Jag får tänka om helt enkelt!

Kram Malin
(från The Place To Be, håller på att fixa en ny blogg :))

InWaDesign sa...

Tack för fina bilder och ord, ger energi i mina förkylningstider:)
Hoppas februari blir lika fin som januari verkade vara.
Kram/ Ninni

Mittgodastefinaste sa...

Alldeles alldeles underbart!! Alltihopa!

Kram Jenny

Ninelin sa...

Det ser alldeles underbart ut. Men jag gillar inte vintern. Längtar varje dag till värme och sol. . . kram Nina

Halmhatt och mamelucker sa...

Nästan så man längtar tillbaka till januari när man ser dina fina bilder.
Gillar detaljerna som plädens fransar, vedklabbarna. Riktig januari och vinterkänsla.

Men nej jag hälsar så gärna mars den första vårmånaden välkommen.
Ha det gott!
Annika