söndag 3 maj 2015

PLAY IT AGAIN






Har jag sagt att våren fullkomligt exploderat här? Det är som en enda stor körsbärsdal.


Så en solig lördag i maj i New York City kan man med fördel börja med en frukost på någon liten kvartersdeli. Bestämmer man sig sedan för att åka till New York Botanical Garden passar det alldeles utmärkt att först ta en promenad runt The Cloisters som är en del av The Metropolitan Museum of Arts. Jag har skrivit lite mer om the Cloisters HÄR.












När man är belåten av intryck är det dax för en lunch, gärna i en trädgård i the Bronx, runt hörnet från Arthur Avenue. Kanske det blir den godaste antipasto på länge. Det finns också risk att man blir alldeles jättesugen att handla ostar, korvar, skinkor, olivolja, cannolis och färsk pasta från kvartersbutikerna efteråt.











Ni vet, sådana där små affärer som funnits i generationer och där man packar in allt i paket och allt man handlar skrivs upp på en pappersbit. Så kan man hitta cupcakes med små blommor på.












Efter allt det där, är det fullt fram att bara ge sig hän. En hel trädgård som fullkomligt strålar och det går inte att veta vilket håll man ska gå åt för allt verkar så härligt.














50 nyanser av rosa kan man räkna med.














Man går runt i denna vidunderliga trädgård och så helt plötsligt kan det dyka upp ett vackert hus som ligger vid en liten å och över ån finns en bro som man kanske vill gå fram och tillbaka på, för den är så fin.












Och vid huset är det fullt med små blåa blommor. Som man vill lägga sig bredvid.













När man njutit av så mycket som man hinner, är det fint att avrunda med att titta på vackra tyger, dofta på crèmer, bläddra i inspirerande böcker, prova hattar och köpa lite plantor i butiken.













Och gör man allt det här i början av maj, då kanske syrenerna har börjat blomma också xoxo







20 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Åh åh åh! Galet vackert! Och som vanligt skrollar jag upp och ner och ner och upp. Man måste liksom se dina bilder hundra gånger, typ, för att vara säker på att inte missa nåt. Fantastisk!

Kram Lena

Äventyret framtiden sa...

Som en saga! Du har varit i en saga och du läser den för oss andra så jag nästan får knottrigt skinn. Så vackert, ljuvt och romantiskt. Till och med ett älskande par mitt i allt detta vackra.
Tack, tack Lotta!

Varm kram!

Juliannie sa...

Vad mer kan man säga än mmmmmm och åååååå! Ljuveligt kanske :)

Kram Eva

Hanna Lans sa...

Åh, Dogwood, mitt favoritträd! Är så himla ledsen att de inte trivs i Sverige.

Nettan sa...

Så otroligt vackert i ditt hörn av världen. Massor av vackra saker som ger massor av inspiration! Förstår att du njuter av det och allt det underbara som finns runt hörnet!
Kramar
Nettan

Channal sa...

Nyper mig i armen! Är det på riktigt! Så vackert! Bilden med kärleksparet är ljuvligt! Så romantiskt. Syrenerna har inte kommit än. De brukar blomma till examen... Längtar!

Ha en fin vårlig vecka! Kramar Anna

AK. Keramik Form-Design sa...

Medhålles....galet vackert...
Det är nu man ska ha semester...när våren expoderar i all sin grönska...
Kram Annelie

Snäckskalsdalen. sa...

Inte funderat på att göra en fotobok om NYC. På riktigt, alltså! Den skulle slå alla tidigare rekord!
Kram

mammaxtre sa...

Finaste du, vilka bilder! Makalösa bilder!
Kram

Helenas enkla vardag sa...

Vilka underbara bilder. Nästa gång möter vi våren i New York istället för iskalla vindar och regn..
Kram Helena

Madeleine - Två Trappor sa...

ÅÅh Lotta..!! Nu var det hundra år sen jag skrev här men du ska veta att jag tänker på dig och dina underbara bilder och berättelser! <3 Jag fylls av ett härligt lyckorus av allt vackert och underbart du förmedlar, så jag blir alldeles salig och vimsig här! :) Tack du finaste! <3
Varm kram, Madeleine

Anonym sa...

Alltså man dör ju lite! Min vän har tagit sin mor till NYC just nu, en mor som jag tror rest väldigt lite i sina dagar, och i går laddade hon upp massa bilder på mamman framför körsbärsträden. Så himla fint! jag var i Stockholm i helgen men hann aldrig till Kungsan...Får hoppas körsbärsträden i år. Men TACK för ett fantastiskt inlägg! <3 <3 <3

/Jenny Lina Carlsdotter

Anne-Marie sa...

Vilken explosion av färger och grönt! Så vackert det är hos dig nu. Helt fantastiskt med alla blommande träd.
Och vackra tyger och god mat är bara ett extra plus. :)
Kram!!

Anonym sa...

Waooooooooooo ♡ ....
/Vårkram

Annika sa...

Fint Lotta!
Rena, rama drömmen!!
Här har körsbären sagt bye, bye för året. Dogwoods på sista versen. Men den senare (inte lika vackra sorten) kommer att blomma härnäst.
Mer sommar än vår nu, hos mig. OCH ja, vi är ju 40 mil söder om NYC så vi ligger ngn vecka före.
Otroligt fint och vackert hos dig är det. Nästan den finaste tiden på hela året.
Bara att njuta av den.
Bilden av paret är sååååååå fin!!!! Den fick du till bra :-)
Tack för alla kommentarer om The Keys. Det är ett Lotta-ställe.
Stora kramar!!!!!

Maria - Wikers Liv sa...

Njuter av dina bilder!
Ha en fin helg!
Kram/Maria

Mittgodastefinaste sa...

Åh så vackert, dör en smula!

Kram Jenny

Suz sa...

Underbara bilder som fångar mig och får mig att vilja åka direkt! Du undrade om rapsen här i Skåne och den brukar blomma som allra vackrast i mitten på maj, med någon veckas marginal på ena eller andra hållet. Du skulle så gärna få åka med i cabben och njuta av alléer, rapsfält och annat i vårt härliga landskap! Välkommen när som<3
Vi kanske skulle guida varandra, jag står för Skånedelen och du för New York med omnejd ;)

Kramar
Suz

Desiree sa...

De där ljuva rosa körbärsträden har man svårt att få nog av. Det går inte se sig mätt på dessa bilder. Den Mexikanska kokboken blir jag nyfiken på att bläddra i. Våren är ju en sådan superhärlig ¨årstid, got to love it!
Varma kramar vännen

The Place To Be sa...

Wow så vackert! Helt fantastiskt!

Kram Malin