söndag 17 mars 2013

FOODIE








Ni känner ju mig. Älskar mat.


Lycka för mig är att äta gott. Det behöver inte vara något komplicerat, snarare tvärtom. Men jag vill känna smakerna, veta att det är tillagat med känsla. Gärna hemlagat, bra råvaror.














Så vill jag gärna veta mer, kanske finns det en historia bakom. Som de här bullarna till exempel. Den härliga bagerskan bakar dem i sitt lilla kök, från ett recept som hon kommit på själv.


"De är perfekta på morgonen, med en espresso till", berättade hon.


Såklart jag ville testa.










Om jag blir lycklig av att kliva över tröskeln hos Double L Market, kan jag längta i flera dagar att få äta på Le Farm. Jag älskar allt. Menyn, personalen, känslan, atmosfären. Om ni kommer till Connecticut, måste ni testa.
Vi kan äta tillsammans ;)













Mat och dryck smakar extra bra i gott sällskap. Vår lokala Dunkin' Donuts har några bord och där sitter varje morgon ett gäng herrar och tar en kopp kaffe tillsammans. Gillar't. Idag var vi på New York Botanical Garden där vi åt deras underbara mustiga chili och så ett glas rödvin till. Perfekt.















Vem var det som skulle äta gott i helgen och bara ha det jätteskönt? Det blev precis så och jag hoppas du också haft fina dagar. Ätit något smarrigt? xoxo























58 kommentarer:

Nettan sa...

Vi har haft en fantastisk helg, umgåtts med nära och kära, njutit av vårsolen och laddat batterierna! Nästa helg gör vi något annat! Ha en härlig vecka vännen!

Kram
Nettan

Annika sa...

Majj gadd...jag blev först idag :-)
Vilka fina bilder.
Håller med om att mat och dryck tillhör livets goda.
Det är underbart.
När jag kommer till CT (kan bli snart) så ska vi absolut gå dit och äta.
Jag ser fram emot det.
Ha en fortsatt fin söndag!!
Kram!!

Annika sa...

Hepp, tvåa då ;-)

Äventyret framtiden sa...

...jag skyndar mig, jag också...
andligen är jag där..
Det är jag alltid när jag läser din blogg, ser dina bilder och din text
Alltså så är jag där redan nu, just nu

Tack Lotta!
Karinkram!

Life´s Silverlining and I sa...

Skulle gärna sitta där i sällskap med dig och ta en capuccino och hembakt bulle! Kram Nilla

sandra.tielman@hotmail.com sa...

Massa härligt i helgen, precis den uppladdning som behövs inför kommande veckor. Hm...något gott jag ätit. Blev bjuden på en hallonpanacotta med kexbotten, mums. Och ett mumsigt glas rött. Jo, en del gott var det nog.

Jag har försökt maila dig idag på den adressen du gav mig, men mailet kastas bara tillbaka. Maila mig på apieceoflife@hotmail.se så svarar jag dig med uppgifter.
Stor kram till dig Lotta.

Helenas enkla vardag sa...

Jaa jag med, skulle vilja sitta med dig och fika! Har ätit lite gott fast jag jobbat hela helgen!
Kram helena

Juliannie sa...

Ja visst är det mysigt med enkel, god hemlagad mat tillagad med omsorg och känsla. I kväll har vi ätit älggryta som min man lagat. Supergott och dessutom kommer köttet från min syster vars familj jagar själva.

Kram Eva

Channal sa...

Dito, här har du en till!! Bra råvaror är A o O! Mysigt ställe du hamnade på.

Vackra bilder...sista tulpanbilden är FAB!

Stor KRAM till fina dig! Anna

Titta in hos Thess sa...

Jaa Gud vad gott det är med mat !!!:)))))
Blir alldeles galet hungrig av alla härliga bilder ;))
Hoppas att du får en bra start på veckan.

Kram Thess

Anne-Marie sa...

Kommer också. :) Allt ser gott ut. Och stämningen når ända till Weed. Och tulpanerna. Får njuta av dina eftersom jag inte har några i affärerna hos mig. Kramar!!

CreandoPhoto sa...

Du är så härligt nyfiken på människor och livet. Det lyser igenom dina bilder och dina ord. Och jag älskar det!

Kram finaste Lotta!

Unknown sa...

Vilken härlig helg Lotta! Alltid roligt med matminnen/bilder
/Lina

Saltistjejen sa...

Å så gott, och härligt! Visst är det super med god mat. och det där lilla extra. Själva har vi ätit hemlagat hela helgen. Men vi tog en fika idag. På "Little Cupcake Bakeshop" i SoHo. Jättegott och mysigt!
Önskar dig en fin ny vecka!!
Kram!

Christina sa...

Härligt att det gick enligt planerna! Låter som en perfekt helg!
Jag kommer gärna och äter med dig, står på min lista ;-)
De där bullarna så helt underbart goda ut, med en espresso, ja tack :-)

Vi har mest skrotat runt i helgen, jag har försökt att bli frisk. Idag gjorde vi en lite tur till Santa Cruz i det underbara vädret!

Ja just det, åt ett flat bread med karamelliserade päron och lök, med getost och valnötter. Det var så gott :-) !
Kram!!

dianasdrömmar sa...

Ågg, underbara bilder Lotta, älskar god mat och dryck stor kram Diana

Maria - Wikers Liv sa...

Mmmm.... gott, gott.... Bullarna... vill smaka!
Jag äter gärna tillsammans med dig i Connecticut!
Kram /Maria

Carina sa...

Härligt att du fick den helg du ville ha Lotta! Håller med om att det är smakerna som lockar med mat. Dom där bullarna skulle man gärna smaka.

Tack för att du gett mig en bra start på den här veckan med dina fantastiska bilder! Önskar dig en bra vecka!

Stor kram Carina

Lena - gott för själen sa...

Stämningsfullt som vanligt. Le Farm, var det det stället som du visade i somras (eller nåt) med bilder utomhus. Lite rufft ställe med slitna plankor och grill? Den bilden etsade sig fast i minnet. Jag kommer;-) Och jag hör av mig ;-)

Kram Lena

Postadress Torslanda sa...

Åh så fint!!! Känner på samma sätt när jag kommer in på vårt lilla lokala bageri. Allt äkta och gudagott!

Ha en fin start på veckan.

Postadress Torslanda sa...

Åh så fint!!! Känner på samma sätt när jag kommer in på vårt lilla lokala bageri. Allt äkta och gudagott!

Ha en fin start på veckan.

Jenny sa...

Jag kommer gärna och fikar med dig!

Om jag har ätit smarrigt! Ostar, ungsbakade sparris med pinjenötter och parmesan, hembakade criossanter, hemgjord fish and chips, glass.... MUMS! :) Kram till dig!

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilket härligt inspirerande inlägg. Kram.

Jessica sa...

Bullarna ser väldigt goda ut, Och ja visst är det ett härligt sätt att umgås både med familj och vänner över en god fika eller en god middag. Själv bor jag på landet och åker vi in till stan och ska äta brukar det ofta bli pizza eller mac donalds för då vet man att barnen äter. :-) Ha det en fin dag och en fin vecka du med Kram Jessica

Queen of Kammebornia sa...

Att äta gott och vackert och bra med dem man tycker om, det är verkligen livet! Stor kram!

Beautifulosophy sa...

I love food too! Jag längtar alltid till CT, tack för bra tips! kram och hoppas du får en fin vecka!

Allt och/eller Inget sa...

Gillar verkligen ditt sätt att skriva i bloggen, varvat med bilder som är så vackra är läsningen och bilderna en ren njutning. Lika som god mat. Jag gillar också "rena" råvaror, behöver inte vara avancerad mat men vällagad. Skulle gärna testa den där bullen med en espresso. Och en dag i livet vill jag "over there", då kan vi äta ihop ;)

Kram Linda

ps. Nu finns det svar på din kommentar om hur jag gjorde med annonserna.

Desiree sa...

Du har så rätt i att mat smakar extra gott i vänners sällskap. Jodå det har blivit en hel del gott denna helg. Hittade en rustik äkta Schweizer krog där vi åt varsin stor och väldigt välidigt god schnitzel, yum.
Nu styr jag kosan mot Paris i eftermiddag så det lär nog bli fler godsaker. Efter Paris får jag nog ta och styra kosan mot gymmet :-)
Kram!

Fourmum sa...

Låter som en underbar helg! Här har det varit en bra helg, tyvärr alldeles för få timmar ;) Måste verkligen ta tag i det där *gåochläggasigitid*, jag har alldeles för många *jagskabara* Kram!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Men guuuud de där bullarna så ge helt galet goda ut och historian bakom de gör de som sagt inte mindre smakfulla ;) Det blev en del godsaker här med i helgen båda av orientaliska kryddor och redigt kött ;)

Kram Ullis

Suz sa...

Hade avsmakning av tänkt kycklingsallad att servera när vi ska fira min födelsedag i helgen. Bakade baguetter till och de var väl ganska ok, men salladen var alltför syrlig. Så idag blir det en provning av en svensk variant av Caesarsallad, med Västerbottenost istället för parmesan. Från senaste Lantliv Mat & Vin:)
Men jag kunde nog inte valt sämre tillfälle att servera sallad, vi väntar på snöstorm här i Skåne. Stormar gör det redan, men än har inte snön dragit in.

Visst är mat livet och jag hade gärna sällskapat dig där på Le Farm:) Vem vet, en vacker dag kanske ...

Tills dess fortsätter vi äta gott oh njuta av allt som livet ger. Struntar högaktningsfullt i vädret, för det kan vi ändå inget göra åt.

Ha en härlig vecka!
Kramar
Suz

Elin sa...

Mmm vad vore livet utan mat!?! En god måltid lagad med kärlek ger verkligen guldkant på livet, och en bit ost eller en bulle kan förgylla vilken grå vardag som helst.

Här har helgen bestått av blandad kompott, allt ifrån ostar och vin till stuvade makaroner. Alla nöjda och glada. :)

Hoppas att du får en alldeles, alldeles underbar vecka Lotta! Nu ska jag njuta av dina bilder ännu en gång.

Kram Elin

Ninelin sa...

Lotta, snygg reklam ;-) kommer på stört :-)
Gillar att äta gott, men helst att någon annan tillagat. kramis

Anonym sa...

Åh, nu blev jag sugen på choklad efter att ha sett dina foton!=) Har fikat mig igenom helgen på hemlagade morotsrutor med cream cheese-frosting. Det var väldigt gott!

mammaxtre sa...

Åh Lotta så härligt och målande du beskriver allt det fina runtomkring dig. Jag älskar god mat men är ingen mästerkock tyvärr :-(

Ha det bäst min fina vän

My everyday life sa...

Åh så mycket gott! Jag älskar också mat och genom att titta på dina bilder så blev jag plötsligt hungrig :) Kram

Välkommen Hem! sa...

Jamenvisst kommer jag! Så vi får äta tillsammans nångång!
Annars: haft en fab helg, check! Ätit gott, check!
En sån där helg som man vill ska vara hela veckan, typ... ;-)
Hugs & kisses! Judita

Maria O. sa...

Äta gott och njuta av trevligt sällskap, det låter så härligt! Håller med dig, jag vill också gärna veta vad jag stoppar i mig.
Kram Maria

Martina sa...

Mmm, en san där bulle skulle jag gärna smaka pa!
Hoppas du far en fin start pa veckan!
Kramar

Home2tiny sa...

Livet utan god mat är.... Ja tråkigt helt enkelt. Min helg har bestått av så mycket god mat, bästa vänner, härliga omgivningar o kärlek, det som betyder mest för mig i livet. O nu njuter jag av dina ljuvliga bilder. Ha en härlig vecka. Kramisar Tina

mitt liv som jag sa...

Ah, vilken helg, härligt Lotta! Att äta gott kan verkligen göra gott för själen :).

Hoppas att du får en riktigt bra vecka! kram Jennifer

meandmike sa...

Men åhhh, inte nog med att jag blir grön av avund (på ett positivt sätt såklart :-)) över att du bor där du bor. Att du sedan har finaste bloggen och lockar med godaste maten - jag är fast! Så glad att jag hittade hit.

Anonym sa...

Hojtar till när jag är i krokarna, vill gärna besöka Le Farm :-)
Åt en supersmaskig sallad på grönkål förra veckan!! Nu har jag blivit besatt och vill äta den hela tiden :-) Blanda grönkålen med avocado, lite pressad citron och cashewpesto!! MUMS!!

Kram

Vision By Mila sa...

I share your love for food! Food rules! :D

Anonym sa...

Härlig mat är det bästa som finns. Och i underbar miljö blir det liksom ändå bättre...den där le Farm ser ju urcharmig ut! Älskar också charmiga små hak med stammisar. En gång, på ett sushiställe i Vancouver, lyckades jag bli en riktig stammis, loved it!
Kram från en foodie till en annan

Arja sa...

Halloj!
Blir alltid lika glad när jag kikar in hos dig :O)) så härliga bilder och jag älsakr också mat hihi.
Ha d gott kram Arja

Bokcaféet i byn sa...

Vilket hav av kommentarer man möts av här hos dig! Så härligt Lotta, vi är många som älskar dina inlägg från din del av världen!
Mat, kvalitativ mat lagad på lokal produkter av hög kvalitet. Finns inget bättre! I köttskandalens tider frågar man sig varför folk är så förvånade. Knappast ngn hemlighet att både det ena och det andra stoppas i dessa färdigproducerade rätter. Därför blir man så lycklig av ett inlägg som detta, en hyllning till det enkla, äkta och lokalt producerade, det som borde vara grunden i all matlagning- kärleken till råvarorna, odlingarna och det som blir till när vi tillagar ingredienserna!
Sköt om dig!
Stor kram Anna

Helens Universum sa...

Ja, det är verkligen livet det. Att äta gott! Och inte minst att lära sig göra det med måtta, inte så lätt alla gånger . . .
Underbara bilder, tulpanen ser nästan lite erotisk ut!
Kram Helen

Liz sa...

Harliga bilder, visst ar det harligt med farska ravaror och det ar underbart att oppna kylskapet och alla farger fran gronsaker, sallader, frukter och juicer slar emot en..

Sen tycker jag det ar sa viktigt att trivas i sitt kok for att finna inspiration till att laga mat, vart kok ar fruktansvart litet, inga ytor suck. Sa frustrerande da bade min man och jag vill laga mat och umgas i koket, men sa blir det nar man hyr hus, ibland blir det bra ibland mindre bra. Det ar bara att leta vidare..
Ha en fin vecka Lotta! Sista tulpanbilden ar extra fin, sa harlig skarpa!!
Kramar

Åse sa...

Jisses så mycket härligt du bjuder på, underbart! Kram

Victorias Provkök sa...

Oja mat och dryck är verkligen nåt av det bästa:)
Kramar från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Bodil sa...

Vi har haft en lugn helg eftersom vi alla är lite förkylda.
Låter ju som ett trevligt ställe att äta på, ska lägga det på minnet.
Fina bilder du bjuder på som vanligt.
Må så gott!
Kram Bodil.

Coolaannna sa...

Boka bord jag kommer!!!!!

Jag älskar också mat..både på gott och ont :)
Men numera hoppar jag över det söta. För den saken skull äter jag myyycket god mat!!! Så svag för ostar <3

Men vardagsmat är perfekt och man kan piffa till med en snygg dukning eller bara gott humör!

Kärlek <3

Bella sa...

Visst tillhör mat och dryck livets goda, håller med dig :)

Så vackra bilder som vanligt vännen!!

Kramar Bella

Hemma på Ekbacken sa...

Mat är en mycket viktig del i mitt liv. Jag älskar att köpa grönsaker hos torghandlaren, gå i saluhallar, titta på tigrar med mat. Men mest av allt umgås över mat, med det bästa sällskapet kan den enklaste rätten bli den bästa.

Mat är helt enkelt livet ☺
Kram Linda

Bara Sara sa...

Gaaaahhh nu bidde jag hungrig - å så fina bilder du bjuder på!! Kram Sara

Unknown sa...

Herre gud vad jag är dålig på att kommentera just nu ... lite för mycket att göra på de 24 timmar som dygnet har.

Men du vet att jag älskar dina bilder och all god mat som du visar, gaaaah!
Schlurp!

KRAM Lotta.

u.

SOFIA sa...

Åh vilket ställe, underbara bilder. Ha en skön helg!
Kram Sofia