onsdag 20 mars 2013

ORKIDÉEORGIE









Om det är en snöig och vintrig eftermiddag och man längtar efter våren och om det då finns en orkidéeutställning i närheten, är det en perfekt kombo.

Vi hade en sådan eftermiddag. Och jag fullkomligen dök in i alla rosa, lila, gula, vita, röda, blåa och gröna skönheter.














Hur många olika sorter finns det undrade jag. I Sverige finns det tydligen 45 arter, 200 i respektive Europa och Nordamerika och ännu fler i motsvarande delar i Asien. Jag hittade en hel del på nätet som också beskriver hur man förökar dem.

En och annan Bougainvillea fanns också att njuta av.
















Det kändes som minst alla 200 orkidéesorter var på New York Botanical Garden och i det magnifika växthuset. Det var varmt, vackert och för en stund var det nästan sommarkänsla.



Så skönt det var.















Jag älskar att gå omkring i den här botaniska trädgården. Tycker om årstiderna som skiftar och som alltid bjuder på något nytt, den fina trädgårdsshoppen, den goda lunchen i de italienska kvarteren runt hörnet.

















Och snart är det helg igen. Jag drömmer redan om god frukost, att ta om flera gånger. Å, visst är helgfrukostar extra goda? xoxo












53 kommentarer:

Carina sa...

Oh my, vilka vackra bilder!! Kan förstå att du gör ett besök dit. Magiskt är ordet!!

Helgfrukost är oxå min favorit. Att få sitta i lugn och ro. Och ta om. Skönt att helgen är nära nu.

Sköt om dig! KRAM Carina

Lena - gott för själen sa...

Vad härligt att få lite sommarfeeling. Verkar dessutom ha varit ett fantastiskt ställe.

Kram Lena

Äventyret framtiden sa...

En orkidée är för livet, många orkidéer får en att känna sig evig:)
Så fiiiint Lotta!
Ger mig en väldigt god känsla inför dagen som stundar

Stor kram!
Karin

Juliannie sa...

Å så härligt att gå iväg och insupa värme och vackra blommor i den här urriga vårvintern som aldrig tycks ta slut! Kommer ihåg ett sportlov då vi besökte Fjärilshuset i Hagaparken i Stockholm... det var sååå speciellt, med vintern utanför och värmen och fjärilarna där inne.

Kram Eva

Maria - Wikers Liv sa...

Ja, helgfrukostar ÄR extra goda!!!

Vilket ställe du besökt!!! tack för fina bilder, det behövs när man toklängtar efter vår och det fortfarande är massa snö, is och 8 minusgrader :(

Ha det bäst fina Lotta!
Kram /Maria

Sahra sa...

Älskar orkidéer. De är makalöst vackra. Tyvärr lyckas jag aldrig hålla dem vid liv. Jag skulle gärna göra ett besök där, men får nöja mig med ulriksdals blomprakt

Kram

Sahra sa...

Älskar orkidéer. De är makalöst vackra. Tyvärr lyckas jag aldrig hålla dem vid liv. Jag skulle gärna göra ett besök där, men får nöja mig med ulriksdals blomprakt

Kram

Beautifulosophy sa...

Så vackra! Du är ju grym på att fota! Fast det visste vi ju redan:) Tyvärr är jag urdålig på att få orkideer att leva, fast alla säger att det är så lätt. Jag tror att jag övervattnar dem, tror att de behöver det fast jag någonstans vet när jag gör det att de inte behöver så mycket vatten...
kram från supervintrigt Sverige...

tinajo sa...

Vilka ljuvliga blommor - underbart!

Casa of Mia sa...

Vilken utställning och vilka otroligt vackra bilder, orkideér är så fina, kram

Ninelin sa...

Vilka pastell-bilder! Har en superfin i fönstret här hemma, får njuta av den, när vintern håller sig kvar med en järnhand. . . kram

Carin sa...

Helgfrukostar är EXTRA goda... :)Bästa som finns...

Och orkiidéer... Ljuvligt.... Det finns GOTT om orkidéer i Finabo... :) På något konstigt vis verkar dom trivas hos mig... ;)

Nu tar vi sikte på helgen!

Kram Carin

Fourmum sa...

Orkidér och jag brukar inte vara någon bra kombo, men de är otroligt vackra :) Hoppas att du får en fin helg! Kram

Desiree sa...

Orkidéer är så himla vackra! Älskar att gå på sådana här utställningar då man får chansen. Ja botaniska trädgårdar över huvudtaget är helt ljuvliga. Man får njuta av mycket vackert. Superfina bilder och superfina orkidéer. Vad kul att du fick chansen att njuta av detta.
Kram!

Jessica sa...

vilka underbara bilder härligt med ett växthus med massa blommor. Har varit på botanic garden i Chicago:-) Ha det bra kram Jessica

Martina sa...

Orchidéer är verkligen vackra, jag älskar dom blommorna!
Vilken härlig färgklick med alla dessa olika varianter.
Kramar

Taina sa...

Vad härligt Lotta! Det enda jag kommer nära vad gäller orkidè är en vissen liten jäkel i köket. Har glömt bort att vårda den :(

Men en botanisk trädgård skulle inte vara så dumt just nu. Om inte annat så kanske man skulle få lite extra energi!

Kramar!

Annika sa...

DET passade bra en vintrig vårdag!
OCH vackra BILDER blev det verkligen!
OCH ingen bättring i detta kylslagna väder finnes heller. Inte på två veckor.
Tycker synd om mitt besök.
Men oh well...
Mildare än i Sthlm är det ju iaf.
Kramar denna torsdag!!!

Trädgården på Höjden... sa...

så underbart med denna färgbombning
och växthuset i NYBG är helt underbart snyggt. kikar ofta tillbaka på mina bilder från när vi var där
och drömmer mig tillbaka
annars är det mest uschligt här med snö och feber
men snart så - eller vad tror du?
kramar åsa

eastcoastmom sa...

Orkideer är underbara!

Miss Marie sa...

Sommarkänsla! Det har vi inte direkt här i Sverige, burr med snö och isiga vindar!

Anonym sa...

Själv hittade jag urbilliga orkidéer på Carrefour häromdagen, bara 3€ styck (än har de inte dött)! Man måste ju älska dem! Den ljusrosa du fotat var underbar och kan inte minnas att jag sett en sådan. Hm, don't get me started on weekend breakfasts...the best!
KRAM från France

Coolaannna sa...

Jag har en stor kärlek till orkidéer för de hjälper mig att känna att jag klarar av att sköta några blommor!!!

Vackra bilder bjuder du på och jag känner luftfuktigheten och den speciella doften från en botanisk trädgård.

Och visst smakar det alldeles extra gott med en lunch bland blommor!

Kram och ha en fin torsdag. Snart helg och snart påsklov <3

Kramisar och massor av love!

åse sa...

Åh så härligt att få botanisera där och känna dofterna, färgerna och en försmak av sommaren. Ljuvligt helt enkelt.

Kram

Villa Ell sa...

Så härligt att kliva in i ett blomhav av orkidéer... Dom är vackra när de blommar men fula när dom vilar...
Må gott
Kram Sandra

Saltistjejen sa...

Åååå Lotta! Vi var på orkidéeutställningen i Botanical Garden för ett antal år sedan. SÅ UNDERBAR!! jag älskar även de där gamla växthusen. Så vackra att man bara kan sitta och titta på dem också! :-)
Kram!!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Jag gillar orkidéer, vackra blommor och lättskötta det passar mig bra, men att det fanns så många varianter hade jag ingen aning om. Har väl sett ett par tre olika hos blomsterhandlarn men mer än så är det inte - tänk vad mycket det finns att lära sig ;)

Kram Ullis

Elin sa...

Men så vackert! Jag förstår att det var härligt att få gå omkring bland dessa godingar och njuta.

Ja helgen närmar sig och även jag ser fram emot goda frukostar. Jag äter visserligen samma sak som på vardagarna, men det finns mer tid på helgerna vilket är skönt.

Ha det gott, stor kram till dig!
Elin

Helenas enkla vardag sa...

Orkidéer är verkligen vackra blommor när de blommar! Gillar också att gå i växthus och kolla in fina växter och då tänker jag alltid att med blommor skulle jag vilja jobba!
Kram Helena

Home2tiny sa...

Orkideer är en av de få blommor jag lyckas hålla vid liv, kanske just därför de är mina favoriter...sen är de såklart otroligt vackra. Tack för att jag fick försvinna in i en härlig sommarkänsla för en stund. Dina fina bilder fick mig att glömma den kyla o snö som just nu omger mig. Kramisar Tina

Jeji Chaos sa...

hejsan =) oj oj oj jag blev helt kär i Byggnaden. Jösses vad vacker den var. Jag har bott i UK i 10 år, och det finns liknande byggnader där. =)

Jätte fina bilder på blommorna också. Där hade jag gärna velat strosa runt. =)
Ha en bra kväll. kram

Välkommen Hem! sa...

Vilken underbar utflykt! Älskar orkidéer (har ca 8 st. hemma nu, de är ju så tåliga) och helgfrukostar! Finns ju inget bättre. Sitter läääänge och myser och mumsar.
KRAM goa du! Judita

Hemma på Sjuan sa...

Åh så många vackra orkidéer! Så många fina färger! Så mycket sommarkänsla!
Härligt denna vita dag då det mest har snöat på tvären ;)
Ha en fin helg söta Lotta, kram Suss

Berså sa...

Hoppar banne mig på nästa flygkärra och kommer över bums!! Skulle behöva lite vårkänslor...
Kramar från ett minst sagt snöigt Gotland...
/ M

Titta in hos Thess sa...

Vilka underbara skapelser!!!!
Och vilken vacker byggnad :)))
Ja helg frulle låter härligt,tyvärr lite jobb för mig oxå;)
Hoppas att du får en riktig toppen helg.

Kram Thess

mitt liv som jag sa...

Oj vilken lycka att få ströva runt bland orkidéer, de är så fina! Tack för att du delar med dig av dina bilder så får jag njuta lite av dem jag också :).

Och helgfrukost, det är nog det bästa jag vet!

Önskar dig en toppenbra helg Lotta! Kram Jennifer

Bodil sa...

Helg frukostar är bara de bästa absolut.
Vilka underbara orkideer, helt fantastiskt.
Kram Bodil.

Channal sa...

Jag älskar blommor... orkidéer bouganvilla... färgerna är underbara! Blir varm inombords! Nu kommer jag somna gott! Nattinattikram Anna

Anette Ryan sa...

Lovely!
Vilket maffigt hus de håller till i, så läckert. Ja för att inte glömma hur läckra är inte orkideer. Skulle vilja ha några riktigt snygga fast det räcker med att ha stor trädgård har jag upptäckt. Man orkar inte ta in växter när man kan och ska sköta en trädgård som ju inte drabbas av snö. Så jag njuter av dina bilder istället.
Ha en skön helg.
Kram vännen!
Anette

Mammaxtre sa...

Underbara färger! Här hemma är det svinaktig. Stockholmarna fryser in i benmärgen. Syns på alla som man passerar. Du skriver värmande. Det var fint att kika in här, som alltid. Kram💓

Anonym sa...

Orkideér är verkligen så fantastiskt vackra. Fulländade!
Har varit på orkidéutställning i Thailand. OMG! Lovely!
Hoppas du får en underskön helg!
Kram Pia

Pernilla sa...

Hej, har läst din blogg ett bra tag men inte presenterat mig eller kommenterat.

Hittade hit via "Life in the Suburb" och fastnade för hur du skriver, dina underbara bilder/foton från min favoritstad nr 1 (och övriga foton du tar)samt att det är roligt att följa med på dina roadtrips.

Önskar dig en trevlig helg,
Pernilla i Göteborg

Annlin:s sa...

Vilka vackra orkideér! Jag älskar verkligen den blomman.
Kram
Anneli

Anna kropp sa...

Love helgfrukostar!
Love botaniska trädgården!
Love dina vackra bilder!

Skön fredag på dig!
Xoxo

Jenny sa...

Jag älskar - som de flesta svenskar - orkidéer. Och som tur är älskar de mig, så de blommar ofta vackert här hemma. Jag köpte i mitt förra hem massor med orkidéer i massor av olika färger, till och med mönster som randigt och prickigt (hur ÄR det möjligt egentligen) men när jag separerade fick jag ge bort de flesta. De jag har nu är mest gåvor, vita de flesta. Men fina också, såklart! Jag vill ha en sådan när ljust blå orkidée, de ser ju nästan ut som fejkblommor. Coolt!

När jag gick i grundskolan brukade man en gång om året åka och kolla på en orkidée (fridlyst, såklart) som faktiskt växer här i Bergslagen. Riddarhyttan, har jag för mig. Det var 5:e eller 6:e-klassare som fick åka, har jag för mig. När det var vår tur stannade vi där och tältade en natt kommer jag ihåg. I alla fall, vi fick andra rakt in i skogen, och där var den - guckuskon - så vacker! Tror det var där min orkidéekärlek föddes.

Trevlig helg fina du!

Jenny sa...

djupt blå*

My everyday life sa...

Åh vilka fina våriga bilder! Orkideer är ju så fina. Önskar dig en fin fin kväll. Kram Nina

Bokcaféet i byn sa...

Vilket härligt ställe Lotta! Förstår att du trivs där!
Önskar dig en riktigt skön helg, inklusive smarriga frukostar!!
Kram Anna

Victorias Provkök sa...

Ja helgfrukostar är extra goda!!!
Härligt med alla orkidéer:)
Ha en riktigt bra dag
Stor kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

Ewa`s Galleri sa...

Förstår känslan att gå där bland alla orkidéer
Och får en härlig vår lig känsla av dina fina bilder
Ha en bra fortsättning på helgen

PIAZZAN en inredningsblogg sa...

så vackra ..räcker tiden till imorgon tänkta jag titta förbi botaniska här i Göteborg som också sk aha en orkidee utställning.

KRAM
Pernilla

Hemma på Ekbacken sa...

Drömfrukost och vackra orkideer, vilket inlägg du har. Själv hittade jag en död plättar-i-luften-blomma och köpte en konstgjord orkidekvist och stack ner i krukan för att den såg så trist ut när den blommat över.

Jag vill passa på att ge dig en eloge för alla dina inlägg och bilder. Jag älskar att läsa dina inlägg och se dina bilder. Du är så otroligt duktig att fånga känslor i dina bilder.
Kram Linda

BeA@Ett ord... sa...

Jag hade orkidéer i min brudbukett... vackert! Det är vackra och konstnärliga blommor!
Må Bäst!
kram till dig!