torsdag 5 september 2013

INREDNINGSVIS




Jag är extra glad idag, för jag har ett härligt gästinlägg att bjuda på (och fått möjligheten att skriva ett också!)


Jag blev ju kär i en pall i helgen. Den var nött, lite trasig. Jag stod länge och tittade, och tyckte den var underbar och jag tänker på pallen fortfarande. Visste inte om den var värd det som stod på prislappen....eller om jag bara skulle slå till, för den passar här. Med lite böcker på. Precis som den är, avskavd.


Så bra tips från fina Maria som har vackra bloggen inredningsvis.se  (där ni också kan se vad jag skrev) passar mig perfekt, som går igång på antikviteter och drömfynd. Gillar du loppis och antikrundor? Hittat något som du tycker extra mycket om? xoxo




5 tips för att hitta det antika drömfyndet



Hej! Jag heter Maria och driver bloggen inredningsvis.se och jag har idag den stora äran att gästposta här hos en av mina Svenska favobloggar Charmiga Charlie. Jag har valt att ge er lite inspiration till att fynda på antikhallar och loppmarknader i höst, snart är ju innesäsongen här på gott och ont.

Alla som gillar att fynda på loppis räcker upp en hand........ Det kan dock vara ack så svårt att som amatör göra det ultimata vintagefyndet utan att bli lurad på hela konfekten (och plånboken:) Antikvitetshandlare kan vara nog så påstridiga, övertalande och charmerande. Jag har därför satt samman en liten checklista med frågetecken innan du slår till på ditt antika drömobjekt... enjoy! :)



VINTAGE HOME



1. Stämmer det säljaren säger om sina antika möbler? Om inte, hur vet han / hon om det du ska slå till på faktiskt är antikt? Känns något skumt....be om BEVIS. Ingen ska behöva gå hem och upptäcka att man är riktigt blåst på vintagekonfekten.




VINTAGE HOME




2. Bombardera säljaren med så många frågor om objektet som möjligt, ingen fråga är för dum i detta sammanhang. I detta fall är titeln Fröken Frågvis den bästa du kan inneha :)





VINTAGE HOME





3. Inspektera möbeln du vill köpa NOGA - det är absolut ingen skam att genomsyna en antik möbel ordentligt innan du bestämmer dig för ett möjligt köp. Säljaren kommer såklart att övertyga dig att eventuella skråmor och sprickor inte syns allsss...Men känn efter utan press, vill du inte ha en spricka i glasbordet... gå bara.





VINTAGE HOME




4. Jämför - Du ser till exempel en antik möbel på en loppmarknad för ett pris, medan en antikbutik på nätet har en liknande möbel för halva priset, tänk då efter. Det kan vara ett giltigt skäl, men du kan också bli grundlurad.





VINTAGE HOME




5. Viktigast...Köp ALDRIG en möbel om du är osäker eller känner sig pressad av säljaren. Gå helt efter hjärtat när det kommer till antikviteter, tänk att du ska vilja leva ihop med möbeln i många år. Ja att välja ut det antika drömfyndet är lite som att välja partner och då är bara det allra bästa är gott nog:)



Där har ni några köptips....nu är det bara att ge er ut och fynda på närmsta loppmarknad och antikrunda.. ..Lycka till:)

Ha en härlig helg

LOVE M

http://inredningsvis.se (Inredningsvis på svenska)

http://inredningsvis.se/en (Inredningsvis in English)

http://inredningsvis.se - it's all about inspiration

14 kommentarer:

Maria - Wikers Liv sa...

Vilket fint inlägg med bra tips! :)
Så fint inlägg du har gjort hos Maria också! Alltid denna känsla :)
Ditt förslag är taget! Klart vi ses på en roof top bar någon gång! =)
Ha en riktigt fin helg!
Kram /Maria

Katta sa...

Härligt inlägg med många njuta soft bilder. Kram

Lena - gott för själen sa...

Kul grej att gästblogga hos varandra. Jag gillar egentligen loppisar och att titta på Antikrundan och liknande, men ändå blir det rätt sällan.

Ha en fin fredag!

Kram Lena

Anonym sa...

Vilket bra inlägg & så vackra foto/Fredagskram Annmi

Pst...
Har en liten fråga till dig - Kan du maila mig under Kontakta mig i min blogg vore det jättesnällt :)

Villa Ell sa...

Jag gillar loppisar men då ska det vara fynd.. är inte så insatt i vad som är "värt" något!

Ha en fin helg
Kramar Sandra

Channal sa...

Vackra interiörbilder!

Jag har mängder med vackra gamla ärvda möbler o saker. Skulle vara kul att få det värderat. Har noll koll när det gäller det. Tillsammans med det ärvda har jag både Ikea o Mio! Gillar kuddar o blommor. Lätt att byta ut! Sånt gör mig glad!

TGIF! Kram till er båda, Lotta o Maria! Anna

Ninelin - we remember moments sa...

Många vackra saker. . .
Men nu är jag mest ute efter prylar till badrummet ;-)
Trevlig fredag!
kram N

Äventyret framtiden sa...

Mycket vackert och njutbart.
Har bläddrat några gånger redan, upp och ner.
Vintage är inte helt enkelt. Det finns mycket plagiat, men synar man sakerna ordentligt så...

Kramar!

maria at inredningsvis sa...

TACKKKK söta Lotta för så fina ord:) och jag är superglad att ha dig med på inredningsvis också.

Idag har sommaren tagit revanch här i Götet...25 grader varmt med FULL sol. OCH det ska vara samma hela helgen härligt med andra ord...blir en tur ut till min ö Styrsö och havet:)

Jag hoppas solen skiner på dig också)

LOVE Maria

Vision By Mila sa...

I love and want everything I see in the photos!

Annlin:s sa...

Åh vad fint!
Tittar in och önskar en trevlig fredag!
Kram
Anneli

My everyday life sa...

Ja har man tur kan man hitta riktigt trevliga saker på loppisar. Var dock länge sedan som jag besökte någon, har liksom kommit ur det.

Hoppas att helgen varit bra. Kram Nina

mitt liv som jag sa...

Oj, så mycket fina bilder på fina saker. Jag är sååå dålig på det där med att fynda på loppis, jag har svårt att hitta saker tycker jag. Men jag tror att det krävs lite övning, jag måste nog helt enkelt gå på fler loppisar :).
Ha en fortsatt riktigt bra helg! Kram Jennifer

tinajo sa...

Bra tips där - jag är verkligen okunnig på det området!