tisdag 24 september 2013

SEPTEMBER






September är en sån jätteskön månad. Det är fortfarande varmt, ofta soligt, de första veckorna badar vi fortfarande. Lite krispigare i luften som bara känns härligt.

Det blommar ännu, men skiftningen från sommar till höst är påtaglig.













Lägereldarnas tid börjar. Rotfrukter, grytor, rödvin. Ljus, filtar, sjalar.


Nystart. Och jag älskar varje minut.













Framförallt älskar jag varje minut för den här månaden kom min lilla prinsessa.
För 20 år sedan.

Hon var liten, mjuk, med mörkt hår. Så enormt efterlängtad.
Exakt tre månader innan julafton.


Vår älskling, vår envisa, duktiga och kärleksfulla tjej. Som står upp för det hon tycker. Som inte ger sig.
Att vara yngst och hålla jämna steg med två äldre syskon kan vara tufft. 















Men så modig du är, och så stolta vi är över dig.

Idag firar vi flickan som vi älskar så mycket med de varma brungröna ögonen, Gabriella.













Hoppas ni har en skön vecka och tack som alltid för allt fint ni skriver xoxo

39 kommentarer:

Carina sa...

Så fint du beskriver september - som en nystart. Så har jag aldrig tänkt förut. Men jag tror nog att det är därför jag oxå gillar den här månaden :). Och dina bilder, älskar dom!

Så mysigt att få fira din yngstas födelsedag! Låter som en go tjej. Hälsa Grattis!

Hoppas ni får en bra dag och ett härligt firande!

Stor kram, Carina

Lena - gott för själen sa...

Nä hösten är kanske inte så tokig ändå. Det gäller ju bara att se det positiva.

Grattis till dottern!

Och tack själv för fina kommentarer hos mig. De värmer så!

Kram Lena

eastcoastmom sa...

Ja september är nystart, du har så rätt.
Fira dottern ordentligt nu.

Maria - Wikers Liv sa...

Åh, vad du beskriver September vackert! Skulle kunna hålla med om allt! Utom att jag badar de två första veckorna då ;)
Grattis till fina dotterns födelsedag!=)
20 år är stort... våra tvlillingdöttrar blev 20 i januari... man undrar ju vart tiden tar vägen? Själv blir man ju inte äldre...?! ;)
Kram och ha en ljuvlig dag!
/Maria

Sahra sa...

Grattis till fina dottern. Hon är så vacker och verkar vara en fantastisk ung kvinna.
Här har september varit lika makalös som hela sommaren. Bad i mitten av sept. Smultron. Galet. Underbart. Men idag är det 2 grader ute. Inte så skönt
Kram

Äventyret framtiden sa...

Grattis till Gabriella!:)
September är precis som du beskriver det. Jag tycker också om hösten när den är september och oktober. Färgrik mognad innan allt vissnar ner. Det kanske aldrig vissnar hos dig men du vet att det gör så här.
Nu kryper termometergraderna neråt sakta mak, precis som det också ska vara.
Ha en fin dag Lotta!

Karinkram

Martina sa...

Grattis till din vackra dotter!
Hoppas att ni fick en jättefin dag tillsammans!

Och ja, du kanske har rätt, september är lite av en nystart. Fast i ar har det vart extra tufft att släppa sommaren och ta sig tillbaka till verkligheten.

Kramar

Jenny sa...

Ja, jag har äntligen övergett sommaren i tanken och omfamnat hösten och allt det innebär. Jag är ju också ett septemberbarn, fast 10 år äldre än din tjej. Hurra för din dotter!

I helgen åker jag till Paris och där är det (till skillnad från minusgraderna här på nätterna) 24 grader varmt. Lite mer sensommar får jag.. KRAm till dig!

Anonym sa...

Otroligt fint inlägg & vackra foto <3
Grattis till din fina dotter mé såklart!
Ha en underbar dag/Kram Annmi i Höstsolen

Fourmum sa...

Jag gillar den varma delen av hösten och vill gilla resten också, men har svårt för kylan, den fuktiga kalla kylan som går in i själen och som är så svår att värma upp.. Jag gillar färgerna och saknar att mysa vid en öppen spis ;) Tack för vackra bilder och ett stort grattis till fina Gabriella! Kram

AK. Keramik Form-Design sa...

Ja, härliga september är som att ha en karamell av sommarens sista andetag.
Stort grattis till dig och din dotter.
Har också en dotter som fyllt år i denna månad. 3 år äldre.
Bara man ser henne fylls man av kärlek. Även om hon blivit en underbar, skön och vacker "dam" så saknar jag henne ibland som liten.
Önskar dig en härlig vecka med massor av tårta och ett och annat guldkorn ;-)
Kramar från skånelandet
Annelie

Bokcaféet i byn sa...

God morgon Lotta!
Stort grattis till er fina Gabriella! Jag kramar min Lilleman lite extra när jag läser dina fina ord om hennes ankomst för 20 år sedan. Jag och lille O har nyss kommit in från en lång, skön morgonrunda mellan gårdar och fält. Bara 10 grader ute idag men hög, krispig luft och stundtals värmande solstrålar och bäst av allt, närmast vindstilla.
Vackra foton som du visar som vanligt! Kanske kunde du ge ut en fotobok/resehandbok om ditt Connecitcut. Jag hade köpt den!
Önskar dig och familjen en fortsatt fin vecka!
Stor kram Anna

meandmike sa...

Ett stort grattis till din vackra dotter!
Visst är september härlig och precis som du skriver är det något som lockar och drar med de där goda höstgrytorna och ett glas mustigt rött vin, med tända ljus och varma filtar - älskar hösten. Och du, återigen, dina bilder, amen alltså jag kan inte nog säga hur fantastiska de är - duktiga du!! kram Victoria

Queen of Kammebornia sa...

Så fint om en älskad dotter! Och dina bilder... som vanligt förförande, förtjusande, förtrollande. Kram!

Annika sa...

Ja, just sådär är det!
Sommaren är slut, men dyningarna finns kvar.
OCH jag är så färdig och klar med sommaren 2013 och ser fram emot hösten.
Jag är så glad att jag fick vara i norden under nästan hela september. DET var underbart, och jag bjöds på den vackraste av indiansomrar.
Badade i Bottenhavet den 8 september!!
Otroligt!!
Finfina bilder!!. NU inser jag att det snart är dags att titta över Halloweenprylarna :-))))

Grattis till din fina dotter. Ni två är LIKA!!

Kramar!!

Villa Ell sa...

September är en nystart... jag älskar hösten, den kalla men något varma årstiden...
Grattis till din dotter...

Kram Sandra

Channal sa...

Grattis till din vackra dotter Gabriella!

Här blev det KALLT helt plötsligt! JAG saknar värmen! Men vackert är det ute...

Njut av vackra september och kalas!

KRAMAR Anna

Postadress Torslanda sa...

September är en fantastisk månad. Grattis till Gabriella ( och er)

@my casa sa...

Åh så fint du skriver om september & om din yngsta.
Hoppas hennes dag igår blev riktigt FIN.

Kram Åsa

mammaxtre sa...

Så lika ni är du och din fina Gabriella!

Om du vill gråta så ska jag se till att du får göra det. Nästa gång vi ses så ska du få boken av mig :-)

Den andra boken är på väg per post. Den kan du nog också fälla några tårar till :-)

Kram fina du

Christina sa...

Och jag älskar alla dina bilder <3 Så vackert! Nystart, gillar't! Nu kör vi ;-) Stort grattis till er fina dotter! Mys!
Kram!

Helenas enkla vardag sa...

Åh har du också Septemberbarn!, dock skiljer det 9 år mellan våra, men min är envis och har starka åsikter också,men har en väldigt snäll och rar sida också. Vilka underbara septemberbilder du visar. Ha det bra over there.
Kram helena

Desiree sa...

September är en underbar månad. En av mina favoriter. Du fångar höstfärgerna på ett sådant vackert och fint sätt Lotta. Stort grattis till finaste Gabriella så klart.
Kramar!

Ninelin sa...

Va mysigt. Att vara yngst i barnaskaran är inte alltid så enkelt ;-)

Vilken sensommar vi haft. Och vi la till några extra dagar i Biarritz.

Men nu är det höst.

Kram N

Anonym sa...

Grattis till fina dottern!
Visst blir man stolt över sina fantastiska barn. Vi firade ju också nyss en underbar 20 åring, sonen.
Jag hoppas och tror att de vet hur älskade de är.
Kram Pia

Anette Ryan sa...

September är min månad också. Då har jag min födelsedag och då brukade jag sparka i lövhögarna men inte längre. Ja födelsedagen kvarstår men nu är det mer längtan till att få plantera och vara ute som kommer, detär vårkänslorna som dyker upp. Fast idag var det som värsta höstdagen, hemskt väder.
Grattis till din stora lilltjej. Tänk 20 år. Min stora lilltjej blev 7 år och 8 månader på samma dag. Ja hon påminde oss själv om detta och sa att nu är det ju nästan som min födelsedag. Fast den riktiga är ju först i januari, exakt en månad efter julafton.
Tänk att hon är så stor som snart blir 8 år och ändå är det ljusår kvar tills hon blir lika stor som din minsting :-)
Många kramar och njut nu de sista dagarna av september.
Anette

Emschen sa...

Jag gillar också september. Det är mitt nyår, det är nu jag startar om och planerar hur året ska vara fram till nästa semester - vad vill jag få ut av dessa 12 månaderna som kommer.
Sen kan man ju inte annat än vakna till liv när luften är alldeles krispig och naturen skiftar i oranget och rött. Nästa så vackert att det gör ont i ögonen.

Grattis till er vackra dotter!

Kram

Suz sa...

Hoppas ni fick ett härligt firande med er fina dotter!

Normalt sett gillar jag också september, men just den här veckan går jag på halvfart och mår risigt, ingen energi alls och ute skiner solen! Hoppas helgen också blir fin, för då hoppas jag att den här kroppen har hittat lite energi!

Ha det härligt, fina du!
Kramar
Suz

Suz sa...

Hoppas ni fick ett härligt firande med er fina dotter!

Normalt sett gillar jag också september, men just den här veckan går jag på halvfart och mår risigt, ingen energi alls och ute skiner solen! Hoppas helgen också blir fin, för då hoppas jag att den här kroppen har hittat lite energi!

Ha det härligt, fina du!
Kramar
Suz

tinajo sa...

Vilken fin tjej ni har, och vackra bilder! :-)

Life´s Silverlining and I sa...

Åh så glad jag skulle bli om jag var dotter och fick läsa de fina orden. Grattis till Gabriella. Underbart skrivet och vackra bilder!
Tack för dina alltid så fina kommentarer hos mig också. Kramar Nilla

Beautifulosophy sa...

Åh vad man kan bli sentimental med sånt som ens barns födelse...20 år senare! Förstår precis hur du känner. Och om inte det är just själva livet så vet jag inte vad det är! Njut! Vi har också en amazing september i år, fast inte direkt badväder:) kram Caroline

Välkommen Hem! sa...

Grattis till fina, söta dottern! 20 år är stort!
Och till dig du härliga, vill jag bara sända över den goaste
Lördagskramen och bara säga njuuut, njut lite åt mig med!
Och du, när får jag se dig i den där frisyren?... ;-)
KRAM!
Judita

Lisa sa...

September - min favoritmanad!
Hoppas din dotter fick en fin födelsedag!
Kramar, Lisa
Det blir manga glas "Sturm" nu...sa gott!

Saltistjejen sa...

Så fint Lotta! September är verkligen en underbar månad. och även i år har vi ju haft så fina septemberdagar här! Njuter! Fina dottern också. Förstår att september blir speciellt också för hennes ankomst då. :-) Vi har ju numer också ett septemberbarn i familjen. Nya "kusin" som kom i mitten av september. :-)
Kram och hoppas du får en riktigt fin Sverigeresa och vistelse!!!!!

Villa Frejas bokblogg sa...

Grattis till er fina dotter. Visst är hösten vacker. Kram.

Bella sa...

Du beskriver september så bra, har verkligen lärt mig älska hösten mer och mer ju äldre jag blivit. Den höga klara luften, de vackra färgerna och nystarten som du beskriver, ljuvligt!

Stort grattis till Gabriella!! Hoppas ni firat henne på bästa sätt :)

Ha en skön avslutningen på söndagen!

Kramar Bella

Home2tiny sa...

Stort grattis i efterskott till dottern, 20 år en milstolpe i livet. Vår yngsta kille är oxå septemberbarn, nyss fylllda 15 år o jag fattar inte vad tiden tar vägen. Hoppas du haft en härlig helg vännen o njuter av den fina hösten. Kramisar Tina

My everyday life sa...

Just så där fin och varm önskar jag att hösten vore här också. Sitter just nu i dubbla tröjor inne och fryser. Solen skiner utanför men hösten är här nu med minusgrader på natten.

Njut. Kram Nina