fredag 20 september 2013

L AS IN LOVELY












Ni är underbara. Tack för fina ord. Ett fång kärlek till er.
Allt ni skriver betyder massor.




En vecka full med känslor har det blivit.



















Just nu har jag det oförskämt bra. Solen skiner. Har inte kollat temperaturen men det är varmt. Terrassdörren står öppen. Dofter och ljud strömmar in och jag dricker kaffe och laddar för lunchen. Omelett. Med färska kryddor som jag just plockat in.






















Och ni känner mig. Kan ju inte gå många meter utan att kameran åker fram. I helgen plockade vi äpplen, persikor och päron. Jag blev helt betuttad i ett speciellt äppelträd. Kunde inte slita mig. Ville sitta där och bara fundera över saker och ting.


















Det var en sådan där sagolik dag. Blå himmel, lagom varmt, en lugn känsla.



















Det blev hemmagjord sylt och paj när vi kom hem. Degen var så himla god så jag kunde inte sluta äta av den.
Min kropp mår bra av äppelpaj, det är bara så.





















Och här är trädet. Mitt på en kulle. Grenar som varit med länge.




















Äpplen som var rosa och som jag nästan inte ville plocka för att de var så fina där de hängde.


















Fredgar är extra bra. Det är något med fredagar som är helt underbart. Det spelar ingen roll vart jag är och vilken tid på året, så tycker jag fredagar är en 10-poängare. Rakt av.

Den här vackra fredagen tänker jag mycket på Kristian Gidlund vars ord saknas mig.


Jag tar till mig en av hans fina meningar. Paradiset kan vara en plats på jorden.

Så känns det just nu.













51 kommentarer:

Miss Marie sa...

Vad är det nu man säger? En äppelpaj om dagen är bra för magen? Tror det var så. ;) Ska baka svensk äppelpaj till några vänner som vi ska äta middag med imorgon. Gott det! Ha en fin helg!

Carina sa...

Förstår att du blev betuttad i det trädet. Vackert och en perfekt plats för funderingar.

Håller med om att fredagar är de bästa dagarna. Och att sitta med dörren öppen och känna värme - härligt!

Trevlig helg fina du!
Kram Carina

Arja sa...

Halloj!
Det där vackra äppelträdet med sina ljuvliga äpplen där behövde du sitta som tjuren ferdinand och bara få vara ♥ och jag är glad att även jag får vara med i ett hörn .... vackra bilder om så "bara" på ett träd!
Och ja, paradiset just nu är jorden ...
Njut helgen fina du!
kram kram Arja

Anna Margareta sa...

Vackert. Och du, Kristian Gidlunds ord är bland de vackraste jag läst. En man med en vidunderlig själ. Kram på dig!

Desiree sa...

Äpplen är ju bland det allra härligaste med hösten. Äpplen är min favoritfrukt. Har alltid ett stort fat med äpplen i köket. Just nu älskar jag att ta mig en tur förbi vår farmers market och köpa med mig lite olika sorters äpplen. Underbara bilder som alltid Lotta. I morgon ska jag nog ta och fixa ihop en apple cobbler. Gott med äpplen i både grytor och sallad också. Ha en underbar helg i det soliga vädret.
Kram!

Rose Garden Malevik sa...

woow... vilka bilder :)
å missa nu inte.....

SATURDAY SHOW OFF

de e kul att vara med :)
VÄLKOMMEN
Håkan

Life´s Silverlining and I sa...

Åh så mycket härliga bilder och äpplen. Mycket goda äppelpajer:) kramar Nilla

mitt liv som jag sa...

Ja han har verkligen delat med sig av fantastiska ord, Kristian, och varje gång jag läser eller hör hans namn nu så fylls mina ögon med tårar. Jag hoppas innerligt att han har hamnat på ett underbart ställe.

Så fina bilder på frukt, underbart att kunna plocka persikor! Och att baka äppelpaj på egenplockade äpplen känns bra :).

Jag önskar dig en riktigt bra helg Lotta! Kram Jennifer

Lena - gott för själen sa...

Wow, vilka äpplen och vilka träd! Gillar också det där gamla och knotiga.

Kram Lena

Tatjanis sa...

Fantastiska bilder, fantastiska äpplen, fantastiskt träd. Underbart helt enkelt och fantastiskt!!

Önskar dig den bästa av helger och fylld med utflykter och fler fina fantastiska bilder :-D

Kramar till dig fina du!
/Tatjanis

Anonym sa...

Låter härligt & waooo så underbara foto<3
/Kram Annmi

AK. Keramik Form-Design sa...

Nästan som Toscanas oliver hänger dina äpplen så vackra.
Håller med...fredagar är underbara dagar.
Kramar till dig och en underbar helg.
Annelie

Välkommen Hem! sa...

Din lins på kameran måste vara dina ögon, Lotta. Jag känner tom. doften, vinden, värmen...
Och persikorna. Var tvungen att stanna till och bara titta. Jag lovar och svär att jag nästan kunde känna den där håriga, lena ytan med handen.
Tack för allt magiskt vi får uppleva genom dina ögon.
Hugs & kisses till dig, du goa fina vän!
Judita

Hemma på Sjuan sa...

Underbara bilder på alla härliga äpplen! Du lyckas verkligen få allt vackert på bild!
Hoppas veckan varit bra trots att den varit känslofylld, kram Suss

Suz sa...

Vi har precis tömt vårt träd på Victoriaplommon och jag har kokt marmelad och chutney. Våra två äppelträd dignar av frukt, men än är de inte riktigt mogna. Fast lite äppelpaj går att göra ändå;) Börjar så fort det bara går och fortsätter så länge det finns äpplen:) Äpplen, kanel, vanilj och kardemumma - åh så gott det är!

Tack för dina fantastiska bilder och bamsekram för din kommentar hos mig:)

Ha en underbar helg, fina du!
Kramar
Suz

mammaxtre sa...

Men vilka fina äpplen! De gröna ser ut som Granny Smith och sådana har jag endast sett i fruktdisken i mataffären :-(

Du rör dig då i de allra finaste miljöer du. Härligt!

Äppelpaj låter gott.

Kramkram

Villa Frejas bokblogg sa...

Vilka ljuvliga äppelbilder. Det är så härligt när hösten kommer solig och varm. Det blir så mycket enklare då. Kram.

Casa of Mia sa...

LOVELY! Önskar dig en underbar helg, kram

Martina sa...

Ah vad sugen pa äppelpaj jag blev nu! Maste nog baka en snart.
Önskar dig en riktigt fin helg!
Kramar

Anette Ryan sa...

Du får mig att tänka lite på tjuren Ferdinand som vill sitta under sin korkek och dofta på sina blommor. Du vill sitta under ditt äppelträd och filura. Solklart varför. Med sånna härliga äppelträd kan man väll inte vilja annat. Man kan rikitgt ana hur krispiga och saftiga äpplena är när man ser dina bilder. Blev sugen på ett äpple fast det är sena kväll, mera kaffetid än äppeltid.
Ha en underbar helg!
Kram Anette

LiseLotte sa...

ÄPPEL PÄPPEL PIRUM PAROM!!!

Kram på dig!

Christina sa...

Ja dina bilder och skildringar säger väl allt, du skildrar ditt paradis och vi får följa med. Så vackert! Blev så sugen på äpplen och började googla på var vi kan åka och plocka äpplen :-D
Stora kramar!

Helenas enkla vardag sa...

Men vilka äppelträd och vilka vackra persikor. Allt är så fint borta hos dig. Tänker ofta på att det är konstigt att Amerikas historia inte går så långt bak i tiden, det är ju så fantastiskt vackert. Tack för att du visar oss. Kram Helena

Anonym sa...

Var finns detta Paradis?
Upstate New York?

Ruth i Virginia

Anne-Marie sa...

Din del av CT är verkligen magisk. Så lummig och fin.
Har ni alltså äppelodlingar eller går det att plocka från "vilda" träd? Här hos oss faller den mesta frukten tyvärr och ingen verkar bry sig.
Du kanske har litet av "tjuren Ferdinand" i dig. ;) Du vet han som satt under korkeken.
KRAM!

Channal sa...

Lotta❤Lotta❤Lotta❤ du ÄR Anne på Grönkulla för mig, ok en liten släng av Kulla Gulla! Åh det är mina barndomsfavoritböcker ska du veta! Det slår högt!!!!

När jag var riktigt liten älskade jag prinsess-sagor och det är du med för mig! Du ger mig ett snövitsäpple!! Men inte med gift utan med KÄREK❤

PUSS!! Du magiska kvinna!!

KRAM Anna

Unknown sa...

Vad rolig du är Lotta! När du skriver om hur du helst äter degen känner jag att jag kastas tillbaka till när jag var liten och aldrig kunde förstå varför jag inte bara kunde äta upp sockerkakssmeten direkt istället för att vänta på att den skulle gräddas :)
Hoppas resten av helgen blir lika fin
Kram kram

Annlin:s sa...

Underbara bilder! Jag bara njuter!
Kram
Anneli

My everyday life sa...

Vår äpplen är gigantiska i trädgården just nu så idag blev det en äppelkaka. Det gäller att passa på så länge de finns där. Kram Nina

Nilla Q sa...

Åh, vad härligt med sol och värme! Här har i alla fall lördagen varit riktigt skön och det var allt tur det - jag behövde sol efter allt regnande i veckan!

Underbara äppelbilder! Här har vi just ätit äppelpaj till efterrätt, det hör liksom till just nu :)

Kram Pernilla

Nettan sa...

Åh vilka härliga äppelbilder, njuter av dem alla, och klart att Kristian Gidlunds ord kommer att fattas oss.

Så härligt med paj och dofter från trädgården under vackra dagar i september. Tack för din fina hälsning den värmde gott i själen!

Kram
Nettan

Bella sa...

Vilket vackert äppleträd!! Omgivningarna där du bor här ljuvligt fina, tack för att vi får följa med på dina roadtrips :)

Hoppas söndagen varit bra!^

Kramar Bella

Maria O. sa...

Visst kan paradiset vara en plats på jorden! Vilka härliga bilder! Jag tycker att jag känner värmen genom dem. Totala motsatsen till mina bilder idag ;)
Kram Maria

Coolaannna sa...

Tror inte det är bara hos mina grannar jag vill palla äpplen jag kommer till dig också!!!

Kramisar i massor!!!

Och en och annan puss :)))

Anna

Bodil sa...

Vackra äpplen och trädet är ju super charmigt och utsikten verkar ju fantastisk.
Vi ska snart också besöka en äppelfarm och plocka lite äpplen.
Vad gott med persikor, ser ju så himla goda ut!
Hoppas du har haft en fin helg.
Ha en trevlig söndag kväll.
Kram Bodil.

Bokcaféet i byn sa...

God morgon Lotta!
Vilket vackert träd och vilken vacker plats det står på!
Här åt vi också äppelpaj igår från favoritträdet här i trädgården. Mums så gott med en klick vispgrädde till. Min stora kille bakar just nu glatt med mig och hjälpte förstås till.
Paradiset en plats på jorden- jätte vacker tanke tycker jag och nog är det väl så man kan välja att se livet. Att belysa allt det vackra vi har omkring oss, hitta styrka, glädje och tacksamhet i det. Och du, nog är fredagar bara bäst!!!!
Önskar dig en fin måndag!
Kram Anna

Jenny sa...

Äpplen. Underbart! Jag fick 5 liter ren äppelmust av mina föräldrar i helgen. De hade plockat och lämnat in till musteriet. Man blir glad av äpplen!

Kristian, fina Kristian. Vi är båda födda 21 september 1983 och jag ville så gärna att han skulle få uppleva sin 30-årsdag. Jag grät floder när jag nåddes av beskedet i onsdags. Han kom till alla våra hjärtan av en anledning, han fick oss att älska och ta vara på livet lite mer. Må han vila i frid..

KRAM Lotta!

Unknown sa...

Men så vackert! Vilken plats! Förstår att kameran flög fram, ler. KRAM

dianasdrömmar sa...

Åhh, vilka underbara bilder, äppelpaj är mums stor kram Diana

Ninelin sa...

Äpplen och höst ;-)

Det är vackert och skön luft, men lite vemodigt, sommaren är över och vintern på intågande. . .

Kram N

Annika sa...

Nu är jag tillbaka, och tillbaka på din blogg också.
Fina bilder som altid,såklart.
Hotade du med att sluta blogga? WHAT!!??? Nej, gör aldrig det.
Dina Bilder måste få visas! OCH dina texter synas.
Äpplen är ljuvliga och goda.
Jag är jetlaggad, men ska gå ut på min PW nu.
Back in da US again.
Kristain Gidlund ja, vackrare ordkonstnär får man leta efter. Nu är han bland änglarna. RIP!
Kramar!!

Linda... sa...

Underbart!

Maria - Wikers Liv sa...

Ljuvligt!
Jag älskar också fredagar! Spelar egentligen roll om man slutar tidigt eller sent på jobbet... fredag är alltid fredag ;) :)
Att njuta av en god äppelpaj är nog bara bra för hälsan! :)
Kram/Maria

baraetthem sa...

Så vackre bilder och jag är så glad att du fortsätter med dina inlägg:) Tack också för din fina kommentar hos mig<3

Kram fredrika

Mittgodastefinaste sa...

Vilka vackra äppelbilder, de får avsluta min dag! Godnatt

Kram jenny

Anonym sa...

Vilka äpplen! Och vilken lyx att plocka solmogna persikor från ett träd. Åt persikor nu när vi var i Turkiet och de var ljuvligt söta och goda.
Att du skulle vara klar här på bloggen kan du fetglömma! Älskar varje bild för ingen är exakt som någon annan. Fortsätt, fortsätt, fortsätt att fresta oss med dina underbara bilder.
Kram Pia

Carin sa...

Finaste Lotta... Kristians ord väckte tankar... På många sätt... Och det där med paradiset... Det gäller nog bara att öppna ögonen... Fick en sådan stark känsla för kanske 10 år sedan... Tidigt en morgon... På väg till brevlådan för att hämta tidningen samtidigt som solen gick upp.. I maj, när grannens körsbärsträd stod i full blom... Och plötsligt insåg jag att jag befinner ju mig i mitt paradis... Lycka!

Största kramen Carin

Saltistjejen sa...

Vännen, tack för sms och meddelande på FB. Och du det vore superkul att ses innan du drar till Sverige men jag förstår om du inte hinner.
Och äpplen, höst, pajer och solskenskaffe DET är verkligen underbart!
KRAM!

Vision By Mila sa...

Those would make a delicious apple pie!

Bara Sara sa...

Det är så himla vackert nu och just de äpplena du fotar ser verkligen så himla goda ut!! Jag har nyss ätit ett äpple och ett päron från vår trädgård, de är så härligt septemberkyliga nu!! Kram Sara

Gabriella sa...

Åh! Dina härliga bilder. Läskande goda:) Tittar in och beundrar.
Kram