tisdag 3 maj 2011

Alltid hungrig





Ni vet ju att jag aldrig tackar nej till en varmkorv. Det är kanske inget jag borde skylta med, men nu är det som det är. När jag är hungrig är det bland det första jag gör, köper en korv med stark senap. Jag och mat. Tycker om det mesta. Ser fram emot att äta maten i Nepal. Vi kommer delvis bo uppe i bergen i ett guest house.

Vid resor, är det en trevlig att passa på att gå in i den lokala mataffären eller besöka en marknad. Vill känna doften, känna av vardagshandlandet, se dem som arbetar där, titta om det finns något nytt eller annorlunda. Insupa atmosfären. Fundera på en god middag kanske. Det ska vara ganska enkelt. Men lagat med kärlek.

Lloyds senaste poem kändes rätt, matchade min sinnesstämning

hear it?
the water hissing like a thousand snakes
as you and I whisk through it, H2-oh
lying there,minding it's on busy-ness
dripping, pooling, flowing all around

smell it?
wet leaves, soil, vines, plant breath
so sweet, only spring can bring this
trademarked and patented year after year
breath deep today, and everyday of your life

oh, what a planet we live on
what a wonderful place, an Ace
what you say, let's live life, no matter the strife
















Från M. Saseks bok This is New York















8 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Skall bli roligt att höra mer om vad ni kommer att äta i Nepal. Kan tänka mig att det är litet annan slags mat än den vi är vana vid. Varm korv var det länge sedan jag åt. Kul med dina matbilder. :) Kram!

Annika sa...

Ja, det ska bli så otroligt spännande att höra om Nepal!
NI åker ju snart.
SOM vanligt så fina bilder i ditt inlägg. Bilden av mannen och kvinnan i mataffären är ju underbar. Kommer den från samma NY-bok som bilden du visade häromdagen med den rökande mannen på reklamen?
Stor kram!!!

Charlie sa ... sa...

Anne-Marie,

Nu är det nedräkning, planet går ikväll och jag arbetar, packar, äter sen frukost och skriver här samtidigt. Det här blir bra! Ha en härlig resa till Sverige.

Kram

Charlie sa ... sa...

Annika,

Frukost ute, fixar, känns overkligt. Vi kommer flyga över 18 timmar totalt tills vi är framme. Jag, Robin, Jordan, Duke och Karisten möts i Doha - vi är fem personer totalt från New York och Toronto. Mycket arbete och planerande bakom, en fantastisk resa att och projekt att få vara delaktig i.

Yes, bilden är från M Saseks bok (jag har lagt till bildtexten, rätt ska vara rätt!)

Stor kram tillbaka <3

Desiree sa...

Vad spännande och kul att du ska till Nepal. När far du dit? Hur kommer det sig att du bestämde dig för att åka just dit? Helt klart ett annorlunda resmål. Jag älskar sådana här små butiker och självklart små marknader som du visar på bilderna. Jag håller också med om att det är riktigt mysigt och kul att besöka just sådana då man är utomlands på en ny plats. I Nepal kan jag tänka mig att det kommer att finns mycket att prova på i matväg.
Ha en finfin helg.
KRam!

Charlie sa ... sa...

Deiree,

Jag kommer arbeta i Nepal, vi är ett team som åker dit för att fota och filma. Det blir helt klart en spännande resa! Vi åker ikväll, har pick up om två timmar.

Ha en fin Stockholmshelg nu! Tror det blir svårt att blogga därifrån men jag skriver så snart jag kan.

kramar!

Min plats i solen sa...

Hej Lotta!

Åh, vad spännande med en resa till Nepal! :) Jag ser fram emot att höra allt om er resa när du är hemma igen och jag är övertygad om att du kommer visa de mest fantastiska bilder.

Njut av upplevelsen, människorna, vänligheten, dofterna och smakerna och ta hand om dig vännen.

Kram Lotta

Charlie sa ... sa...

Fina Lotta,

Tack för din härliga ord! Jag har precis landat och är fylld av alla intryck. Jag ska fixa med bilderna och välja ut några godingar. Vilken resa det varit!

Stor kram