onsdag 31 augusti 2011

Ödet



Jag avslutade augusti med en vända till court igen. Varför göra saker och ting bara en gång är mitt måtto

För att ta det från början.

Kommer ni ihåg filmen Sliding Doors med Gwyneth Paltrow där man får se två stories - en när hon hinner med ett tåg och den andra när hon inte gör det?

Jag hade ett sådant moment för några veckor sedan. Har du haft det? Jag körde på Post Road här i stan och närmade mig påfarten till motorvägen. Hann och tänka: ska jag åka rakt fram till Isabelles och köpa Tiramisu eller ska jag ta motorvägen?

Vad tror ni jag gjorde?

Valde Tiramisualternativet såklart och det skulle jag inte ha gjort.

Det var mycket trafik och vänstra filen där jag var, stod i princip still. Jag valde att byta till höger och fick gasa på lite. Dels för att bilen bakom mig tänkte likadant och jag ville undvika att han körde in i min bil, dels var det en uppförsbacke precis här.

Det blev en kortvarig accelerering. Det var fredag och mycket bilar i rörelse. Det kröp fram.

En polis väntade på mig bakom krönet. Jag hade överskridit hastighetsgränsen. Han ropade "stay in the car" och jag satt där och kände mig ganska snopen. Vad är definition på fortkörning här egentligen? Hela kalaset skulle kosta 180 dollar för ett filbyte för att köpa Tiramisu som jag ändå inte borde äta.

Jag förklarade situationen. Nix, det hjälpte inte. "You can plea guilty or not and explain in court" tyckte poliskillen


Så där satt jag igen, i court. Tillsammans med minst 150 andra. Efter två timmar var det klart. När jag blev kallad satt en söt åklagare där och visslade innan. Jag tog det som ett gott tecken. Det hela löste sig med en reducerad avgift. En glad Lotta studsade iväg till bilen för att en timme senare vara på väg till New Jersey.


Så om ni ser någon som håller sig till hastighetsgränsen och om ni händelsvis råkar blir irriterade och tycker det går långsamt, bli inte det. Det kanske är någon som mig som fått sitt körsjälvförtroende lite naggat i kanten och som vill hålla sig till angiven hastighet, vilket man ju ska göra.

Och trippen till New Jersey? Gick helt problemfritt förutom att det tog for ever och jag blev konstant omkörd - det blev äppelpajtuggummi till middag i bilen och så kom jag hem med en NY-mugg vid solens nedgång. Reklampåverkad, moi?


Glad 1 september!







27 kommentarer:

mammaxtre sa...

Fick man ta bild där inne eller var du lite busig :-)

Jag gillar att köra fort och tillhör dem som kan irritera mig på dem som kör sakta och kanske i den hastighet som lagen tillåter. Från och med nu Lotta ska jag skärpa mig. Jag tar till mig, eller snarare, jag lovar att försöka ta till mig :-)

Peppar peppar, har jag aldrig åkt på en fortkörning. Men, jag är livrädd för hastighetskamerorna vi har på ganska många vägar här hemma i Sverige. Eller snarare, i hate them...

Så bra att det blev billigare för dig att förklara det hela i rätten.

Bamsekram

Charlie sa ... sa...

Du kom på mig Lotta, ja....jag var busig! Jag bara väntade på att jag skulle åka dit för olovlig innehav av kamera eller liknande. Det är bara min telefon skulle jag ha sagt då ;)

Jag gillar ju också att dra på lite, det är det som är problemet. Det var svårt att hålla sig till angiven hastighet! Här är det dessutom så mysko - 80 km ibland på vägar som nästan är som motorvägar.

Bra att du inte åkt dit och var försiktig iallafall...those cameras can see you ;)

Jag hade min dräkt i rätten, det verkar vara ett vinnande koncept. Nu hänger jag in den och hoppar i nattlinnet. Din dag börjar och min slutar nu

Bamsekram tillbaka!

Coolaannna sa...

Din berättelse fick mig att småle så här på morgonkvisten..inte för att du åkte fast för fortkörning men just det där med reducerad avgift! Bra jobbat :)

Tur att man har sina knep att ta till ;)

HA en härlig dag! Kram Anna

Äventyret framtiden sa...

Härlig berättelse!!: ) Kan man säga så fastän du fick böter, dock reducerade? Men precis så där beter man sig ibland. Gör någonting som man egentligen inte borde göra, men som liksom måste göras...och nu har du dessutom en mugg som påminner dig om både dagen och hastigheten. Synd bara att du inte fick din Tiramisu. Förargligt, när du ändå var på så god väg:)

Kram!

Anne-Marie sa...

Du är litet busig du Lotta. ;) Vilken solskenshistoria med reducerad avgift och mugg. Ibland har man flyt. Kramar!

Fourmum sa...

Vilken snygg väska/bag, den med stars & stripes!

Miss Marie sa...

Man ska aldrig erkänna sig skyldig om polisen tar en! Då är det bättre att ta det i domstol! Smart där, Lotta! :)

Fiffiga Systrar sa...

Men oj då!! Vilken dag! Men spännande ändå, och smart hanterat av dig!

Blir lite avis när jag hör att du bor så nära händelsernas centrum, njut av all rörelse runtomkring!

Kram till dig denna första höstdag!

Emelie och Elin

Elin sa...

Bra att det lönade sig att gå till rätten!
Jag älskar att köra fort, men försöker vara lite försiktig eftersom det blir så himla dyrt om man åker dit. Fast det är himla svårt att styra den där gasfoten ibland! :)
Kram!

Anonym sa...

Tror fasiken det lönar sig att gå till rätten med detta. Den ggn jag åkte fast för fortkörning betalade jag bara straffavgiften...
jag har förstått att man borde gå in och stå för sin sak. BRA jobbat Lotta!! SÅ bra att det blev reducerad avgift, och gör nu inte OM det :-)
Finfina bilder, ser att "vårt" tuggummi fick hänga med också, hihi!!
Iaf, ha en riktigt lugn dag idag!! Tänk nu inte på tiramisu och sånt.
Bamsekramar från Annika som idag har mkt svårt att kommentera här!

Unknown sa...

Herre gud! Hamna i court för det ... måste ju kosta skjortan ...
Busiga Lotta! :)

Taina sa...

Hahahahaha! Jonas har åkt dit ett antal ggr och han tycks inte lära sig ändå. Domstolen har han besökt en gång bara. Det är inte som under Malayisa tiden dock, där han kunde muta polisen...

Ta det lugnt nu. Ta en Toy!

Kram

Fröken fräken sa...

Ja min N har ju också åkt dit några gånger och tror eller hoppas att det inte ska hända igen. Men det gör det ju.Dom säger att bara man kommer till domstolen så sänker dom avgovten, är det verkligen så? Men vad gör man inte för tiramisu ;)

Kram

Nettan sa...

Hu vilken otur, men vad bra att du sen hade turen på din sida! Här har jag klarat mig hittills även om det är lätt att gasa på lite ibland! Håller tummarna för att du inte behöver uppleva det igen!

Kramar

Nettan

Desiree sa...

Usch inte kul när man råkar ut för sådan men ändå himla skönt att det löste sig så bra när du väl var där i Court. Vi råkade ju ut för något likande då vi var i Key West första gången. Maken blev lite väl exalterad av nya hyrbilen och vi fick en bot för fortkörning som var rätt saftig (300 dollar) MEN vi slapp bli kallade till court för att polisen var schysst annars hade det ju blivit mycket dyare och mycket mer besvärligt att flyga från Alabama ner till Florida för att infinna sig i court. Istället fick maken gå ett visst antal terorilektioner hemma framför datorn och betala sina böter så klart. Jag tror han lärde sig sin läxa.
KRam och njut av en skön helg nu. Kanske med lite tiramisu rent av?

Coolaannna sa...

Men är det inte komiskt..eller inte.. Vad hände mig idag? Har haft körkort i snart 26 år och aldrig råkat ut för något. Fått visa körkortet ca 3 gg på alla år. Idag så när jag klev ur bilen hemma hade jag en polisbil i släp och de upplyste mig att bilen hade minsann körförbud.. 1500 kr kostade det och ingen reducerad avgift här inte...Jag hade helt missat det här med besiktningen. Allt sker ju via nätet nuförtiden :(

Ja, det var min dag och pengar som man kan ha något roligare för ;)

Kram

Camilla sa...

Reklampåverkad? Definitivt:)
Å andra sidan finns det väl ingen på NJ Turnpike som håller hastigheten, eller? Ja, förutom du;)
Den där vändan til courten verkade he´lt onödig. Varför inte skriva böter på plats? Verkar krångligt.

Kram

Bokcaféet i byn sa...

Hej där!
Vilken procedur Lotta! Det är lite spännande när man ibland funderar över "sliding door" händelser. Tänk vilka olika svängar livet kan ta! Jag hade nog gjort som du och prioriterat efterrätten. Typiskt mig hade jag nog tyvärr varit rejält irriterad på mig själv för att jag ändrade mig i sista sekund, hoppas du är mindre ångerfull av dig:-)
Ha en härlig helg Lotta! Här väntar en natt i Köpenhamn!
Kram Anna

anna of sweden sa...

Och varje gång en tiramisu kommer i din väg kommer du att komma ihåg detta. :)

Charlie sa ... sa...

Anna,

Reducerad avgift är bra.....;) det är inte så dumt när man kan förhandla om priset

Ha en skön fredag, äntligen helg snart! Ni börjar den lite tidigare i Sverige...bra att ligga sex timmar före ibland!

Kramar

Charlie sa ... sa...

Karin,

jag har en förmåga att hämna i "sliding door"-situationer, men det kanske är en poäng med det ;)

Jodå - jag har tagit igen min Tiramisukvot med råge - dubblat lite till och med! Och en mugg har jag också. Inte dumt alls.

Kram fina du!!

Charlie sa ... sa...

Anne-Marie -- jag är busig, det måste jag erkänna! Vet inte om jag passerat åldersgränsen för det men jag kör på.

Det är bra med rabatt :)

Kram!



Fourmum,

Så trevligt, välkommen hit och jag har kikat in på din blogg. Om du bor i Sollentuna så har vi något gemensamt. Det har jag nämligen också gjort!


Marie,

Tack - du stärker mitt självförtroende ;)



Emelie och Elin,

Tack och kramar tillbaka! Så mycket skönt och fint det är på er blogg nu. Ja, här är det full rulle och nära ganska mycket action. Nu hoppas jag det inte blir fler turer till domstol utan att jag kan börja fokusera på pumpor och de vackra New Englandlöven!


Elin,

Lesson learned för min del iallafall: Ta det lugnt i trafiken. Här kryllar det av poliser bakom varje buske känns det som. Jag som älskar att dra på!
I Sverige är det mera pang på vad gäller betalningen. Här blir det konsekvenser i bilförsäkringen om man har otur och det kan bli riktig hög premie. Jag kör som min mormor gjorde just nu ;)

Kram!

Charlie sa ... sa...

Lilla u,

Busig är jag nog ;) Älskar dina armband. Snart kan jag inte hålla mig utan beställer ett


Taina,

Haha, Jonas och jag kan compare notes. Åker han dit igen så säg till att han ska gå till court. Det är helt ok, tar bara några timmar ;)

Och Toy, det kanske vi båda behöver haha! Jag tuggar på äppelpajstuggummi just nu och det gick bra. Jag blev omkörd hela vägen hem idag

Kram!


Julia,

Hm...ja, inte säker om de alltid sänker avgiften men det ger en chans att förklara läget om man nu tycker att polisen inte hade hela situationen klar för sig. Jag hade ju en hel story att berätta ;)

Bäst är att ta det lugnt och välja rätt väg att gasa på....

Kram!


Nettan,

Ja nu räcker det med poliser och court för mig på ett tag. Nu ska jag fokusera på äpplen, pumpor och annat höstläckert. Och köra ordentligt i trafiken!

Kram!


Desiree,

Ja det var schysst! Det kunde ha blivit bra mycket dyrare att behöva flyga till Florida. 300 dollar var dessutom i saftigaste laget -hur fort gick det ;)

Dax att ta igen Tiramisukvoten - det är absolut tid för det men jag kommer köra i 35 mph, nu räcker det med poliser som stoppar mig!

Kram och ha en skön helg ni med!


Anna! 1500 kronor - det var surt! Ingen möjlighet att förhandla, typiskt. Det var ju detsamma jag åkte dit för första gången. Då hade snön vräkt ner här och postgången var försenad. Det avskrevs när jag kunde visa att allt var betalt och i ordning vid datumet för min court date.

Jag tror jag gillar det här med att kunna få en second chance...

Ja, det var synd och onödigt hårt av polisen tycker jag.

Kram


Camilla,

Det är bara jag som håller hastigen på NJ Turnpike, det kan du ge dig på. Ser du någon långsam tjej som kör så tuta, då är det jag ;)

Bötern fick jag direkt i handen - jag valde att "plea not guilty" och därmed fick jag en chans att gå till court och lägga fram "mitt case". Annars hade jag kunnat betalat 180 dollar direkt. Ganska smiidigt tycker jag.

Kram!


Anna,

om du visste hur irriterad jag var! Hur länge som helt. Maken fick lyssna på det ett bra tag. Det var så nära att jag skippat efterrätten. Det var ett moment där jag verkligen valde "ska jag göra si eller så" och konsekvensen av mitt val blev så absurt. Polisen var dessutom otrevlig. Min fredagkväll började inget bra. Men det är glömt nu -- nya Tiramisutag ;)

Ha en toppenhelg i Köpenhamn, en av mina favvisstäder!



Anna,

japp, Tiramisu är inte längre bara Tiramisu. Det är numera en symbolisk efterrätt -- måste klura på vad allt detta vill säga mig ;)

Loppan flyttar västerut... sa...

Ahhh men Lotta, vad dumt! Bra att du tog tjuren vid hornen o gick dit själv. Basse åkte också fast men skaffade sig en advokat som skötte det där, bara för att han inte hade guts nog, eller tid, eller bara för att han helt enkelt inte förstod bättre. Nu har vi betalat advokaten, o böterna med och japp, här kör vi numera lagligt. O vet du att tiramisu betyder typ pigga på mej? Gulligt va?
Kram till dig modiga kvinna.

Charlie sa ... sa...

Pigga på mig -- perfekt! Då blir det några stycken pronto ;)

Basse är verkligen en tuffing, advokat och hela paketet. Händer det fler gånger kan han ringa mig så klurar vi ut det tillsammans.

TIramisukramar till dig!!

Christina sa...

Tänk vad en tiramisu kan ställa till med! Förstår att du lättar lite på gasen nu, vi är väldigt försiktiga här med, det står en highway patrol för varje kilometer känns det som.... Var 5st när vi åkte upp till San Fran förra gången. Tur att det blev reducerad avgift till slut iaf. Ha en underbar helg nu! Kram!

Fourmum sa...

Jo jag bor i Sollentuna eller i Viby, Norrviken. När bodde du i Sollentuna och vart? Jag har läst din blogg ett tag nu. Du skriver underhållande och dina bilder är helt underbara :) Ha en bra helg!