söndag 14 augusti 2011

Svenskt här och där




Ikeakatalogen damp ner häromdagen, en liten vink att hösten inte är alltför långt borta. Vi utlandsboende är speciellt engagerade i Ikea, allt från matutbudet till när julskyltningen drar igång. Inbillar jag mig eller blir det inte tidigare och tidigare julskyltning? Ikea New Haven hänger på låset iallafall.

Och vi som fortfarande badar, äter glass, går i flip flop, äter melon. Har inte tänkt på pepparkakor och mysfiltar på länge.

I helgen hittade jag ett trevligt alternativ till Ikea. Mariannes Scandinavian butik. Bäst var att Marianne hade salta piratpengar. De handlar jag normalt i Köpenhamn. Bra utbud av både det ena och andra. Kom hem med bland annat supergoda kräftor

Sommarkänsla fortfarande (när det inte regnar som idag), och kul med Ikeakatalogen trots allt. Gårdagens spontana: kräftskiva med hembakad persikopaj med kardemumma och lavendelsocker



 



Önskar alla en bra början på veckan


27 kommentarer:

Casa of Mia sa...

Måste kännas härligt att bläddra i IKEAkatalogen och få lite svensk känsla! Fina bilder!

Bokcaféet i byn sa...

Härligt med lite svenskt när man bor i utlandet! Mina föräldrar bor halva året på Mallorca och besöker regelbundet IKEA i Palma för inköp av allt möjligt från pytt i panna till Ahlgrens bilar och knäckebröd. Gott, gott! Jag minns en långresa i Asien 98 då min mamma skickade ett paket innehållandes en Marabou chokladkaka samt en påse lösgodis till mig och min reskompis.
Vilken fest det var när vi uppe i norra Thailand, Chiang Mai, gick till postkontoret på julafton ock fick hämta denna skatt. Som vi njöt av innehållet!
Pajen låter ljuvlig!!!
Trevlig vecka Lotta!
Kram Anna

Charlie sa ... sa...

Mia,

Ikea ger absolut svensk känsla - bra sådan! Vi har tur som en Ikea ganska nära

Charlie sa ... sa...

Anna,

svenskt står högt i kurs utomlands :)

Perfekt att dina föräldrar kan handla i Palma. Svenska smaker efterlängtat efter ett tag!

Jag förstår precis känslan när ni fick chokladkakan och lösgodiset i Chiang Mai. Bästa julklappen kan jag tänka mig!

Trevlig vecka till dig med Anna

Kram

Christina sa...

IKEA ja... maken lyckades ducka ett besök där i helgen :-) Det är bra att dra ut på sommaren så länge det går, ännu vill vi inte veta av någon julskyltning. Jag har förätit mig på djungelvrål som våra vänner hade med sig så sista påsen får vila en stund :-) Vad härligt med kräftskiva, skulle ge mycket för att få smaka lite svenska havskräftor och en snaps.... :-)
Ha en fin start på veckan du med!
Kram!

Äventyret framtiden sa...

Mums för kräftor, måste nog köpa några och ha kalas med Uffe på tumanhand. Tänk ändå att vi är mitt i den perioden nu. Det händer så mycket hela tiden så jag hinner inte riktigt med. Bra att bli påmind, tack för det!
Ha en fin måndag!

Karinkram!

Desiree sa...

Jag har faktiskt inte varit på IKEA på nästan ett år. Eftersom vi inte har något eget hem just nu känner jag inte behovet av att piffa och fixa. Vi har så mycket som vi inte packat upp heller som vi skulle behöva rensa mer i. Men visst är det alltid kul ändå att bläddra i IKEA katalogen. Kul att du även hittade ett alternativ med lite annan skandinavisk design. Är det också någon kejda eller är det bara något som ni har lokalt?
Kräftorna såg himla goda ut. Jag har ännu inte ätit kräftor. Men julen tänker jag inte på ännu och har ingen lust att börja tänka på redan nu. Än så är det sommar för mig.
Kram!

Miss Marie sa...

Älskar IKEA! :) Men blev väldigt besviken över matutbudet förra gången jag var där, fanns inte mycket alls!

Nettan sa...

Härliga IKEA! Väntar på årets katalog, för att bläddra och fundera lite!
Kul att du hittade en affär som alternativ till IKEA.Alltid roligt att upptäcka nya butiker.
Hoppas ni får en fortsatt fin vecka!
Kram
Nettan

mammaxtre sa...

Jag kan sända dig salta priratpengar regelbundet om du vill, säg bara till :-)

Ikeakatalogen kan nog , i mångas hem, liknas vid en bibel. Den får man INTE kasta :-)

Kram

Fröken fräken sa...

Jag fick också ikea katalogen härom dagen. Vi behöver inget nytt men det är kul att bläddra i tycker jag. Ja jag brukar faktiskt åka till ikea bara för att köpa kräftor, ingen toppkvalitet men det duger.
Här i helgen hade dom Scandinavian festival fast vi hann inte med det tyvärr.

Kram!

Min plats i solen sa...

Hej vännen!

Vilken härlig svenskfrossa! :) Jag vet inte hur det är på varuhusen borta hos er i USA men här i Sverige blir julskyltningen definitivt tidigare för varje år och IKEA är bland de första ut. ;)

Jag besökte ett av varuhusen för några dagar sedan och då hade redan en del av det nya sortimentet kommit fram. Mycket fint och inspirerande som alltid. :)

Mmm, här har vi också avnjutit kräftskiva i helgen. Det är så gott och extra gott i augusti. Men numera äter vi kräftor året om. Bara för att det är så gott! ;)

Ta hand om dig fina Lotta!

Kram

Fourmum sa...

Kräftorna ser väldigt goda ut! Hmm, vilken konstig formulering det blev..

Charlie sa ... sa...

Mia,

Alltid kul med en Ikeakatalog, även om ingenting ska inhandlas. Värmeljus blir det nästan alltid för mig när jag åker till Ikea!

Charlie sa ... sa...

Christina,

Haha...dina djungelvrål :) Jag äter salta piratpengar så det står härliga till. Kräftorna var verkligen helgens hit men saltgodiset kommer på stark andra plats.

Ingen julskyltning ännu tack!

Kram

Charlie sa ... sa...

Karin,

Ja jag ser att ni har fullt upp! Det låter utomordentligt trevligt att äta kräftor på tumanhand med Uffe...:) hoppas ni kan få in det

Kram!

Charlie sa ... sa...

Desiree

Sommar är det, inte tal om annat. Jag blir bara irriterad när Ikea och andra stora kedjor inte kan lugna sig. Jag är inte i stämning i oktober eller när de nu drar igång.

Jag förstår att Ikeabehovet är begränsat nu för er. Är inte där så ofta heller men just Ikeakatalogen är något jag är van vid från Sverige som en liten "inpirationskick" och att det är roligt och se om det kommit några nyheter.

Affären ägs av en dansk kvinna som har mycket gott, även i frys- och kyldisken. Helt klart ett alterntiv till Ikea som nu inte kommer sälja nästan något annat än Ikea Food (tror det är så det heter)

Kram!

Charlie sa ... sa...

Marie,

Då är vi två :)

Helt enig om matubudet. Så trist och inte alls samma känsla som tidigare. Mariannes butik är min nya hub för svensk, dansk och norsk mat! Helgens fynd tycker jag.

Charlie sa ... sa...

Å, Lotta - du är go! Tack för det fina erbjudandet

Ikeakatalogen åker inte ner i pappersåtervinningen förrän tidigast då nästa katalog tar vid :) används flitigt här med

Kram!

Charlie sa ... sa...

Fröken,

de här kräftorna var stora och smarriga. Mycket gott. Det var några år sedan vi köpte "Ikeakräftor" men jag tror jag tycket de var ok.

Jag tycker också om att bara titta i katalogen. Känns bra!

kram

Charlie sa ... sa...

Lotta,

My style....kräftor året om bara för att det är gott! Underbart.

Ja, nu har jag fått Ikealängtan efter det här inlägget - tror det blir en sväng dit snart.

Kanske ska locka med mig de trevliga bloggisarna som bor här runtomkring? Kaffe och värmeljus på Ikea brukar alltid gå hem

Kram Lotta!

Anne-Marie sa...

IKEA katalogen kommer aldrig hit. Får du den gratis i brevlådan utan att beställa den eller? Kräftor var mycket länge sedan jag åt. Tror att jag föredrar räkor och andra skaldjur faktiskt. Du är en riktig matmamma - skulle gärna komma och smaka på din hemlagade mat. ;) Kram!

Charlie sa ... sa...

Anne-Marie,

Japp den kommer "av sig själv" i brevlådan ;)


Jag gillar en mix av skaldjur och kräftor är speciellt då det (åtminstone för mig) inte äts så ofta.

Du är alltid välkommen hit!

Kram!

Elin sa...

Här hade jag många fina inlägg att ta igen sedan sist, hääärligt! Jag kom hem idag från min långweekend hos syrran, och nu ska det bli roligt att kika in på mina favoritbloggar och se vad jag missat.

Jag känner verkligen igen den där längtan efter allt svenskt från våra år i NZ. Där fanns inget IKEA som kunde hjälpa oss i stunder av saltlakrits- och Marabousug, men jag har som tur är väldigt snälla och generösa föräldrar som med jämna mellanrum skickade över paket med alla möjliga godsaker. Gissa om det var fest när de dök upp ett par gånger per år, då frossade vi i diverse choklad, kakor, kolor och annat.

Ha det gott så länge, njut av sommaren och värmen så länge den varar.

Kram!

Charlie sa ... sa...

Hej Elin

Du är så rar, tack! Jag blir glad!

Ja, du vet exakt känslan när suget sätter in. För mig är det speciellt lakrits och choklad men jag kan även längta efter cocosprickar, svampar och bilar.

Vi har fått en godisaffär i NYC - "Sockerbit" - det är nog dax att ta sig dit igen snart.

Hoppas du haft en fab roadtrip och långweekend hos din syster. Jag ska kika in hos dig nu, kanske har du lagt upp lite bilder?

Stor kram Elin!!

Marianne sa...

Men, har du redan fått katalogen! Det har inte jag och jag bor i Älmhult! Hahaha, som det kan vara!

Och inte visste jag att jag har en butik i NYC! Så roligt att jag har fina saker där. : D

Tur att du kommenterar lite här och var, jag tappade ju alla mina bokmärken när datorn kraschade, och jag hade inte lagt dig i länklistan (eftersom den inte är så välskött). Bäst jag gör det med en gång.

Kramar!

Charlie sa ... sa...

Hej Marianne

Så glad jag blir att se dig här!!

Ja, du har en affär i Wilton, Connecticut för att vara exakt - och trevlig är den :D

Ikeakatalogen alltså! Dessa amrisar, de kan inte vänta ;) Du får visa hur den svenska ser ut! Nu väntar er första höst i ert nya fina hus. Härligt! Jag ser fram emot alla fina höstbilder från er vackra trädgård också.

Stor kram!