fredag 11 november 2011

Hungrig





Det här är emot alla principer, men klockan är efter tio och jag är sugen på något. Är det inte så att man inte ska äta efter klockan nio? Känner mig stressad över det där. Dessutom ska man ju helst äta lite lättare på kvällen. Det största målet ska vara till lunchen och till frukost, eller?

Men jag är hungrig som en varg på kvällarna.

På dagarna är det ofta en trerätters framför datorn bestående av lite ost, soppa och en frukt. LCHF fungerar ju säger de flesta som testar. De mår bättre och har inte samma sug. De känner sig mätta och belåtna.

Ska man skippa bröd som så många gör. Eller är det sockret som är den största boven? Borde titta på "Landet Brunsås" som tog upp det här med bröd. Har någon sett det? Jag borde se hela serien. Förr åt vi enligt programmet nästan bara bröd. Nu är vi livrädda för att bli tjocka av det. Är det mängden som ställer till det, snabbproducerat?

Jag älskar ju bullar och hembakat bröd. Och lussebullar. Och italienska biscotti. Glass från Brooklyn ice cream factory när jag har vägarna förbi.


Hur lägger man upp det här?


Imorgon blir det iallafall brunch och coctails. Hela NY-konceptet.





Trevlig helg alla xx

24 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Jag äter nog heller inte som man "skall". :) Äter för det mesta en ordentlig middag på kvällen. Blir alldeles för hungrig annars. Kan ingenting om vad man "bör" och "inte bör" äta. Det verkar gå bra ändå. Härlig brobild. Kramar!

Christina sa...

Ja du.... det finns så många råd och så många dieter så man kan bli knäpp för mindre :-) Jag kör, ät allt med måtta :-) och lyxa till det lite mer på helgen.

Fast jag utesluter snabba kolhydrater mer nu än förr, tar sallad och grönsaker istället för ris och pasta. Någon klok sa att man behöver mest kolhydrater till frukost för att hjärnan behöver energi inför dagen. Och jag har för mig att man inte bör äta efter 19 eller nåt sånt :-) Men vad tusan, man måste ju leva också!

Du kommer säkert få massa bra kostråd så jag ska nog inte försöka mig på några utan önska dig en kanon helg i NYC. Njut och må bra så löser sig resten ;-) Kram!

Desiree sa...

Jag är precis som du hungrig efter en hel dag som man jobbat, varit aktiv och sedan har jag varit och tränat. För mig får det bli en rejäl middag när jag kommer hem. Jag tror inte det finns något klockslag för då man inte ska äta. Det måste ju ändå vara totala mängden mat (kalorier) som man stoppar i sig under dygnet som avgör och inte när. Jag tror också att det går ganska mycket trender i vad man bör och inte och olika dieter som LCHF. Jag har provat att utesluta saker men kommit fram till att det bästa som funkar bäst i längden är att äta av allt och inte förbjuda något. Försöka äta lagom. Jag försöker undvika sött och godis på vardagarna och kör lite med konceptet lördagsgodis. Jag tycker alldels för mycket om bröd och kolhydrater för att kunna avstå från dem helt och hållet. LIvet ska ju levas också.
Ha en fin helg och mumsa på. Lite av allt är nog det bästa.
Kram!

Miss Marie sa...

Har en kompis som kör enligt LCHF och jag skulle aaaaldrig kunna göra det, bröd är för mig ett måste. Jag föredrar ett gott surdegsbröd från bageriet istället för limpan i affären, men allt går ibland! :)

Angående klockslag så har jag hört att man inte ska äta efter 19, men jag tycker snarare det borde bero på hur ens dag ser ut! Att inte äta något efter 19 funkar nog inte för många...

Carin sa...

Det där med dieter.... Jag och maken körde LCHF i våras.... Och det funkade... Vi gick ner i vikt, kände oss mätta OCH mådde väldigt bra.... Sedan kom semester och lata dagar och vips steg vågen något... Men jag gjorde en upptäckt... Jag hade fått problem med sköldkörteln, så just nu håller jag på att ställa in min medicin och känner att jag inte vill "mixtra" med kosten.... Utan äter enligt tallriksmodellen...
Men jag är ganska övertygad om att jag kommer gå över till mer LCHF när mina mediciner är inställda...

Vi mådde väldigt bra, både jag och maken utav att äta LCHF men jag har även hört om personer som inte ALLS har mått bra utan nästan blivit deprimerade... Sockersug kanske? ;-)

Det där med klockslagen när man skall äta har nog lite med ämnesomsättningen att göra... Den går väl ner under natten har jag för mig.... Dvs att det du äter tidigt på dagen, förbränner man fortare...

Men i slutändan är ju huvudsaken att man själv måt bra! Vad alla andra gör och tycker, kan man strunta i.....

Ha en härlig lördag! Kram Carin

tinajo sa...

Jag orkar inte ens försöka minnas sådana där saker, så jag följer vad magen säger. Är den sugen på bröd så blir det bröd - och är den upplagd för käk klockan 22 så får den det. Inget annat fungerar för mig. :-)

Coolaannna sa...

Ja, det är inte lätt det där med hur man ska göra! Jag har provat ALLT och lite till. Sedan jag fick diabetes blir blodsockret stabilare om jag inte äter kolhydrater i stor mängd men ibland är det svårt att låta bli.

Av erfarenhet tror jag att lagom är bäst! För visst är det gott med nybakat bröd, doften är ju to die for!


Men nyckeln till ett Må-bra-liv är motionen! Då tror jag att man kan äta det mesta och samtidigt må bra!

Jag kan lätt gå ner 10 kg på en månad om jag motionerar varje dag men för mig är det alltid tiden som ställer till det och att det är väldans lätt att falla tillbaka om man inte har det där i sig från början.

Men det är bra att ta upp som diskussion tycker jag. Byta erfarenheter och så :)

Men idag Lotta tycker jag att du ska äta din goda brunch och dricka färgglada coctails utan att tänka :))))

Och jag blev minsann sugen på Cosmopolitan och jag undrar om det inte finns en liten skvätt kvar i kylskåpet!!!

Kram och ha en fin lördag i NY <3

Camilla sa...

Jag trodde att man inte skulle äta efter 18, men vad sjutton vet jag:) Jag käkar ju när jag är hungrig och vad jag är sugen på.
Så det där med olika dieter har jag ingen koll på alls. Även om jag skulle behöva gå på en:s. Men det tänker jag inte göra;)

Hoppas att du får en riktigt trevlig helg.
Kram

a piece of happiness sa...

Jag tror definitivt att det är MÄNGDEN du stoppar i dig som gör att det blir problem. Och kombinationen MAT och MOTION.

Förr i tiden såg man inte så många feta människor. Man hade det inte så gott ställt då så ingen kunde gå och småäta hela tiden.

Viktväktarna kör väl det enda rätta för de som är överviktiga. Äta allt men i mindre portioner. Sen tycker jag de ska skippa lightprodukterna för det är bara skit.

Nästa lördag ska jag baka lussebullar ;-)
KRAM på DIG

Nettan sa...

Jag tror mer att det handlar om mängden i kombination med vad, det är lätt att trilla i alla fallgropar. Men samtidigt så är det nog viktigast att äta varierat, äta frukt och grönt.

Men man ska också njuta av livet!

Kram & trevlig helg

Nettan

Bokcaféet i byn sa...

Hallå där!
Hoppas du får en super mysig lördag! Hos oss skiner solen och den lille och jag har krattat lite löv, kastat pinnar i bäcken och morgonpromenerat med hunden.
Jag tror på lagom är bäst. I lagom mängder fungerar nog det mesta. Är en bröd fantast och maken bakar rågbröd åt oss. Jag tror på det Anna skrev längre upp om att motionera. Gör man det så kan man äta mer! Eller så kan man göra en 1-veckas vandring i fjällen sommartid bärandes på tält och atiraljer. Maken tappade sådär en 8 kilo tror jag, jag tappade ngt eller några men tusan vad vi mådde bra efter den veckan av riktig fysisk utmattning, vackra vyer och matintag utan småätande etc.

Sköt om dig!
Kram Anna

Taina sa...

Nä Lotta, skippa D I E T E R eller metoder eller vad man nu ska kalla alla dessa trender för. Jag tror inte ett dugg på dem! Visst, du går säkert ner i vikt av en viss diet, men det handlar om ett livslångt beteende och livsstil. Äta med måtta, träna och njuta av livet!

Kram på dig Lotta!

Annika sa...

LCHF tror jag inte på ALLS.
Vill man verkligen måla in sig i ett hörn så?
Skippa all potatis, bröd, pasta, ris, frukt...
Jag levde low carb i ett år, men år frukt. DET var inte min grej! INTE!
I höstas hoppade jag på Viktväktarna. Vilken frihet!
ALLT är tillåtet!!
I love it!!
Skulle aldrig bara ge upp en hel matgrupp.
Skulle bli galen!
Blev galen, och ändå var jag ingen LCHF:are.
Ska du göra ng så KÖR VV!!!
BRA och lätt och du får lägga om tänket.
Men akta sig för LCHF-gropen....
KRAM!!!

Annika sa...

Jag såg hela Landet Brunsås o älskade det.
Se gärna brödavsnittet!
BRA!
KLOKT!
Kram igen!

Loppan flyttar västerut... sa...

Lotta, hoppas du har det löööövli i storstan, det ser ut som så.. Det är du så värd!
O dieter... Jag har ingen erfarenhet men lever efter måttot måttlighet är en dygd, när det gäller mat iaf. Undviker bröd för att det får min mage att se gravid ut. Hetsäter choklad när jag är lessen för att det får mig gladare. Promenerar om kring som ett savanndjur o tränar för att det är roligt. Mat är det bästa jag vet o tror inte jag skulle fixa någon diet som hämmar mitt liv. Men om man måste ta tag i sin vikt, om den påverkar vardagen så att man inte trivs o man börjar tappa självkänsla då tror jag man måste ta tag i problemet på allvar genom medvetenhet o träning. Men Lotta! Du är fin som du är, glöm inte det.
Njut nu, ät vid 10 hugget, drick sockriga drinkar o skratta mycket, carpe diem o allt sånt.
Kardemumma!!

Saltistjejen sa...

Oj att inte äta ngt efter klockan nio har jag nog aldrig följt. Inte i vuxen ålder iallafall.... ;-) Här har vi haft rätt kontinentala matvanor också vad gäller tider så det var vanligt förr (innan Ella blev lite större) att vi åt middag någongång vis åtta-niotiden eller så. Även i Sverige. Ofta var vi inte hemma från jobbet förrän vid tidigast 7-9-tiden och då blev det sen middag. Nu försöker vi äta tidigare eftersom vi helst äter med Ella som behöver middag efter dagis vid halvsjutiden. Men vi är ofta uppe sent och jag tar gärna något litet igen senare då. Om jag ätit middag redan vid halv sju-sjutiden. Annars blir jag hungrig hahaha!
Ha det nu toppen toppen här i staden!!!!! Själva ska vi till dina gamla kvarter idag på Roosevelt Island. Kalas där. Ella är jätteglad över att vi ska ta linbanan till kalaset! :-)
KRAM!

Casa of Mia sa...

Jag tror också på att lagom är bäst, inte för mycket sötsaker, lagom med bröd etc, det är så svårt det där med mat, alldeles för gott. Ha en underbar lördag, det låter riktigt härligt kram

mammaxtre sa...

Om man vill tänka sig för så tror jag att det är bra att inte äta sent på kvällen. I övrigt tror jag att lagom är bäst.

Som jag skulle vilja göra hela NY-konceptet med dig, jag också :-)

Kram

Elin sa...

Detta med mat är verkligen minerat område. Alla har olika åsikter och erfarenheter, jag tror att man måste känna efter vad som passar en själv.

Jag har ätit LCHF i det stora hela under många år och mår jättebra av det. Håller både vikten, matmängden och välmåendet på bra nivå så länge jag äter så. Ser det inte som att jag får offra en massa med min kost, utan allt det jag tycker är godast är ju tillåtet! Men visst gör jag undantag, och om jag är borta äter jag självklart det som serveras. Dock mår jag som allra bäst när jag äter ganska strikt, jag håller mig mätt och glad och blir mycket piggare. Att äta "lagom av allt" låter jättebra i teorin, men i praktiken är det ju tyvärr ganska få som klarar av det. Jag klarar det absolut inte, så jag kör LCHF och slipper helt suget efter sådant jag inte kan kontrollera. Men som sagt, vi är alla olika.

Njut av din helg Lotta, av god mat och alla goda cocktails! Eventuella dieter kan du fundera över senare! :)

Kram!

Viktkamp sa...

Jag äter allt, men aldrig kolhydrater som bröd osv efter lunch =) Och är jag hungrig eller tränar sent så att jag är hungrig kl 22 så äter jag ett ägg eller liknande.

Spännande blogg!

@my casa sa...

Håller med dig - Hur lägger man upp det här?
Tycker det är så svårt älskar ju verkligen fika och god mat och godis och...
Det är inte lätt!

Äventyret framtiden sa...

Det här med lågkolhydratdieter är också en slags trend. Själv skulle jag inte anamma en diet som egentligen inte är ämnad för friska människor. Vi behöver kolhydrater men behöver givetvis inte inta dem i form av s.k. snabba kolhydrater som finns i socker, sötsaker, vita mjöler m.m.
Det finns bra, långsamma kolhydrater. Idagsläget har ordet kolhydrat blivit rejält misshandlat och missförstått. Forskarteam varnar alltmera för att vara så ensidiga i sin kost som trenddieterna nämligen oftast är. Det är som med det mesta, för mycket av det goda blir aldrig bra i slutänden...

Jag tycker inte om "talibanism, fanatism" i de här sammanhangen. Jag lever gärna gott medan livet är. Varför inte njuta medan man kan göra det? Men man kan göra det med måtta. Lite sunt förnuft skadar aldrig:D Att oroa sig över att inte vara rätt i olika sammanhang är nog mera skadligt än om man någon gång vill lyxa, frossa till livet en aning.


Kramar

Charlie sa ... sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa ... sa...

Stavfel så jag skriver om :)

Tack alla ni kloka! Jag tycker ni har så bra och sunda tankar kring hur man kan hitta sin väg till lagom mycket mat, bra mat och personligt välmående.

Inspirerande och peppande!

Kramar och fint att ni delar med er!