tisdag 15 november 2011

What's up med julkänslan




Jodå, den kommer.

Sakta.

Är fortfarande förälskad i hösten, alla löven. Vill hålla kvar den känslan


Men vips så kommer det. Det säger tjong i mig när jag hör adventsmusik eller Have yourself a merry little christmas. När Thanksgiving är över då ökar jag takten på alla plan. Apelsiner framme, röda äpplen, vinterlökar, mossa, hälsa på Jennifer och gå på hennes julmarkand, åka till Mystic och se båtparaden, frysa på kvällen och värma sig med het glögg. Och så ska grankransarna upp i alla fönster någonstans där. En liten gran i köket också där jag hänger peppisar och tyghjärtan




Hur känns din julkänsla?


Ha en fin onsdag alla xx

22 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag har insett att min julkänsla är otroligt mycket mer svårväckt här. det tar längre tid och den blir inte riktigt lika "äkta" och djup som i Sverige. Jag tror det beror på klimat och ljus. Har insett att jag behöver mörker och kyla för att hitta rätta adventsstämningen helt enkelt. 20 grader och so, gör att jag inte alls tänker jul hur mycket jag än skulle vilja. Så för min del får slutet av denna månaden och början av december mer än gärna bli kyligare. Gärna frost. Jättegärna SNÖ från mitten av december eller så. Väldigt gärna. :-)
Sedan saknar jag advenstljusstakar och stjärnor i alla fönster. Jag saknar Luciafirande och annat som jag tycker hör juleförberedelserna till. Men, å andra sidan är jag glad att det inte är så becksvart här som i Sverige vid den här tiden på året. Trots att julkänslan får stryka lite på foten.
KRAM!!

Charlie sa ... sa...

Precis!! Känner så också Saltis. Der är inte alls samma uppladdning utan Lucia, kylan, alla lussebullar och glöggfika på jobbet, julmarknader och också den längre sammanhängande ledigheten.

Julen här är annorlunda och läcker på sitt sätt men jag får inte den där djupa feelingen. Vill gärna ha snö mitt i december jag med ;)

Kram!

mammaxtre sa...

Julkänslan har ännu inte infnnit sig för mig. Hoppasfröstås att den ska göra det. Jag ser fram emot Trosas julmarknad, ett litet steg på vägen :-)

Nu har vi minusgrader och frost. det blir nog till att skrapa bilen.

Ha det fint finaste Lotta

Coolaannna sa...

Min julkänsla har smugit sig på i rast takt här! Jag gjorde den stora granbocken i söndags och då tog den fart!

På lördag är det Tjolöholms Slott med julmarknad och julbord. Hela familjen åker dit med makens jobb. Det ska bli kul.

Längtar att få se dina bilder från din julmarknad som du ska besöka Lotta!

Mina 11 åriga töser har börjat träna inför Lucia i skolan. Där är det alltid 5:orna som står för firandet.

Stor kram Anna

Maria - Wikers Liv sa...

Älskar oxå hösten, men nu börjar jag faktiskt smyga fram "adventspyntet".... har köpt en amaryllis och en hyacint. Glöggen har jag oxå testat redan, fast jag brukar vara noga med att inte göra innan advent ;)
Låten hos mig, du inte kunde "få upp" är Adele: Someone like you. Egentligen har den kanske inget med NY, att göra, men första gången som jag hörde den, var på planet dit ;) Därför ger den mig härliga minnen!
Kram på dej!

Camilla sa...

Än så länge lyser den med sin frånvaro. Tror inte någon julkänsla kommer att infinna sig förrän jag landar på amerikansk mark eftersom jag har bestämt mig för att inte julpynta här hemma. Det är liksom inte mycket idé känner jag.

Kram

Äventyret framtiden sa...

Min julkänsla finns där...men bara svagt och aningen förvånad. Att det är första advent om en dryg vecka har den nog inte riktigt förstått ännu men när den blå timmen infinner sig varje kväll så hoppar den ut och sätter sig på trappan och bara njuter av att det skall bli jul...snart
Nästa vecka har den och jag tänkt börja med pyntandet...en liten dos nu och då
Vi brukar njuta mera av förberedelserna, julkänslan och jag, än av själva julfirandet
Julmusik är förstås väldigt viktigt i sammanhanget

kramar!

Christina sa...

Ja du, julkänslan lyser ännu med sin frånvaro men din blogg kanske kan väcka den? :-) Kommer nog inte få så mycket julkänsla innan vi åker hem, är konstigt att gå runt i T-shirt och höra julmusik :-) Kram!

tinajo sa...

Jo, min jullängtan smyger så på, starkare och starkare. Mycket längtar jag efter ledigheten också - ska bli så skönt att vara hemma med pojkarna och äta clementiner! :-)

Desiree sa...

Jo julkänslan börjar komma smygande. Nu har det kommit upp en hel del juldekorationer i stan och folk sätter upp fler och fler slingor med ljus i vårat område. Vi har satt upp en slinga utomhus. Jag tänker att jag sätter upp resten av julpynten efter Thanksgiving som också är första advent helgen. Nu börjar det kännas rätt med julpynt. Jag brukar inte pynta så mycket med lite adventsstjärnor och lite apelsiner och kanelstänger och mycket stearinljus gillar jag.
Kram1

anna of sweden sa...

Går mest omkring och är förvånad över att sommaren tagit slut. Tycker att den här hösten har gått så otroligt snabbt.

Men tids nog kommer den nog, julkänslan.

Kram från ett vackert frostigt Skåne!

Fourmum sa...

Jag hade ju en lång sommar som inte avslutades förräns vi hade varit till västkusten, då först accepterade jag hösten, lite tjurskalligt kanske, men så blev det ;) Förra året hade jag nästan ingen julkänsla alls, men i år finns den där.. Jag vill byta till julgardiner redan förra veckan, eller om det var förrförra helgen, nåväl, men maken tyckte det var lite väl tidigt så jag sansade mig :) Men jag har lagt på en lite julduk på köksbordet, så det blir lite julkänsla iallafall. Vi har ingen snö, vilket gör att det är mörkt. Jag fick en chock vid omställningen till vintertid, nu går solen ner ca 15.20! Jag vet att det är så varje år, men i år är det extra jobbigt att acceptera :( Jag känner ett behov att boa in mig, mysa, bara vara.. Snön får gärna komma lagom till lucia och stanna 1 månad, sedan räcker det :) När kommer ni hem till jul? Vi kanske kan hinna träffas för en fika? Kram

Carin sa...

Hallå Lotta! Sakta men säkert känner jag allt att jag börjar närma mig den där adventskänslan... Och i morses möttes vi av ett frostigt landskap... -6 grader... Och vips är känslan mer påtaglig! I dag öppnar årets julmarknad på Tjolöholms Slott... Helt magiskt att åka dit... Verkligen startskott för julkänslan! Men i år blir det nog inget besök med tanke på vår lilla sjukling i Finabo... Men i morgon öppnar en liten lokal butik upp för julsäsongen, Brygghuset i Rydal, och dit kommer jag garanterat att åka för att hitta rätt julfeeling! Så mysigt!!!

Ha en härlig onsdag! Kram Carin

Miss Marie sa...

Jag håller fortfarande kvar i höstkänslan, fast nu börjar det blir lite kallare så då kanske julkänslan kommer snart. Det har kommit en massa julsaker i affärerna men än så länge har jag inte varit sugen! Men en ny julskiva och sen börjar jag nog också längta efter jul snart... :)

Annika sa...

OH JO!
Jag tycker det är jättelätt att hitta julkänslan här. Den finns där, tycker jag. Från nästa vecka och sen fram till Nyår.
Jag har redan börjar köpa hem lite saker, julisar etc.
Visst, det är klart att jag skulle önska djup snö och allt det där, men jag tycker nog att julen i USA är ungefär lika mysig som julen hemma.
Men hösten är underbar, och jag skulle önska att vi hade en månad kvar av ren höst. Visserligen är nu träden nästan kala, och idag ösregnar det, men hösten är helt ljuvlig.
Kram!

Millan sa...

Min julkansla fick sig en liten spark i baken efter att ha sett dina juliga foton. For pa allvar har jag svart att forsta att juletiden snart ar har. Forsta advent redan nasta vecka! Otroligt! Det har varit en valdigt mild host i Bristol. Vi hade 20 grader i helgen ... det gar inte ihop med jul for mig!

Maste borja baka juliga saker for att vacka julkanslan till liv tror jag.

Loppan flyttar västerut... sa...

Gullno!
Jag har ingen julkänsla alls, har knappt hämtat mej från halloweenchocken, o nu är det thanksgiving. Min hjärna hinner inte med i allt fix o trix verkar det som. Nackdelen med att inte jobba måste vara att hjärnan inte högpresterar direkt...
Jag är livrädd för jul i år. Har ingen aning om vad som väntar, vi ska vara kvar här, ensamna, vet inte vad man äter o NÄR ska vi ge varann julklappar, 24 eller 25? Visar dom Kalle Anka? Nää, skojar bara.
Jag har julspektaklet framför mej, skräckblandad förtjusning. O jag har redan sett trädgårdar med julpyssel i. Galet!
Kramar

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lotta!
Härliga juliga bilder!
Jag har julkänsla så där varannan dag...!! Vissa dagar lever jag helt i höstkänsla fjärran från jul. Andra dagar tänker jag jul och fixar lite hemma på jultemat. I helgen väntar Stockholm! Ska bli mysigt! Önskar dig en fin helg!
Kram Anna

@my casa sa...

F..n nu startade du upp min julfeeling igen, jag
hade ju lugnat ner mig något de senaste tre dagarna:)

Jag är en sån som verkligen älskar julförberedelserna (kanske ärligt talat mest myset/glöggen och framför allt saffransbullar)
och trodde att allt var 100 gånger MER i USA för det har man ju sett på film... hihi
Nu sitter jag och läser dina kommentarer du fått och inser att det kanske inte är så "over there" känner mig lite lurad här, har liksom en liten dröm att någon gång fira jul i NY, men det kanske ska förbli en dröm och att man hellre satsar på julshopping i NY och firar själva julen hemma. Mycket funderingar om julen blev det...Kramar Åsa

Fröken fräken sa...

Dom började spela julmusik på en av radiokanalerna jag brukar lyssna på och då blev jag sugen på en peppermint mocha från starbucks. Min julkänsla brukar infinna sig när jag får upp mina 2 adventsljusstakar. Det blir så mysigt sken ifrån dom.
När åker ni till Sverige för jul?
Hoppas det blir en vit jul där hemma i år.

Kram!!

Elin sa...

Min julkänsla brukar smyga sig på starkare och starkare under hösten, och den handlar mycket om levande ljus, glögg, adventsstjärnor... Det allra viktigaste för mig är alla dofter och smaker som hör advent och julen till, för att inte tala om julmusiken! Jag älskar julmusik av alla de slag och har nästan 300 låtar i min julmusiklista på spotify! :)

Kram Elin

Sandra sa...

Den smyger sig på allt mer. Jag älskar julen, väldigt mycket. Glögg är köpt och ingredienser till julbak också, i alla fall lite. Saffran saknas fortfarande. Jag provade Sinatras julskiva häromdagen, ursäktade mig med att Elsa kanske tyckte den var bra (eg ville jag bara kolla min egen julfeeling). Så, den kommer mer och mer;)