lördag 5 november 2011

Lövli





Kastanjer från Italien är dagens godis. Rostade. Varm belgisk choklad med lättvispad grädde på bryggan är helgens utomhusefterrätt. Vin och ostar med en klick fikonmarmelad intas på kvällskvisten.


Det börjar bli dax för stickat, ljuslyktor, gotlandsskinn, skumbad och te med saffran, apelsin och chili







Och jag låter håret växa och tycker om när vinden får allt att flyga runt och jag måste sätta upp det i tofs. Min pappas moster från Österrike hade sitt långa hår uppsatt i knut. Jag tror aldrig jag såg henne utan den där knuten och jag tyckte det var fint. Finns det någon åldersgräns för långt hår?





19 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Aaah! Vilka Bilder! Från en makalös helg! Vi har också njutit stort av vädret! :-) och alla vackra färger.
Sedan till håret, jag tycker absolut inte det finns ngn åldersgräns för långt hår. Det som kanske begränsar är väl snarare hårkvaliteten, och den kan ju variera oavsett åldern. Men så länge man trivs är det bra tycker jag!
KRAM!

Charlie sa ... sa...

Bra! Då låter jag det växa på lite till :)

Vad roligt att ni såg NY Marathon idag...var inne för två år sedan tror jag det var. Skön stämning! Superväder idag.

Som om inte belgisk choklad och annat gott vore tillräckligt, nu är det en äppelpaj i ugnen också här. Suburbia makes me hungry :)

Kramar!!

mammaxtre sa...

Nej, inga gränser i min värld. Låt oss få håret att växa och bli långt så att vi också kan sätta upp i knut.

Lång hår är så tacksamnt när man är lat. Kort hår kräver sitt. Men långt hår fixas med en enkel liten snodd :-)

Den översta bilden Lotta är riktigt cool. Tar du verkligen alla bilder med din mobil?

Ha en fin måndag

Carin sa...

Underbara bilder, som alltid!!! Riktig höst-feeling.....

I min värld finns det varje fall ingen gräns för långt hår... He he... Och tycker man tillfälligt att det är i vägen, så är problemet löst med en snodd!

Ha en bra start på veckan!

Kram Carin

Anne-Marie sa...

Vilket höstväder ni har haft! Litet annat än vårt gråmulna och kalla väder. Ser ut som en perfekt hösthelg. Långt hår kan man väl ha hur gammal man än blir. Snoddar är bra. :) Kram!

tinajo sa...

Låter fantastiskt trevligt! Jag har aldrig ätit rostade kastanjer - skulle behöva testa det känner jag..! :-)

Nettan sa...

Som vanligt härliga bilder Lotta!
Inga gränser vad gäller långt hår, hellre det än kort.
Låter som du haft en underbar helg!

Kramar

Coolaannna sa...

Låt håret virvla i vinden! Jag har också fått långt hår nu så här vid 44 års ålder!

I somras när jag hälsade på Natalie på Cypern svor jag dock lite över det. Hon kör nercabbat och då låg håret som en rem över ansiktet och jag hade fullt sjå att bara andas :)

Jaa, vad säger man? Vingården ser ju bara för underbar ut. Vinet ser lagom kallt ut.

Den där bryggan...med en filt och varm choklad :)

Visst är det gott med fikonmarmelad. Jag gjorde det till jul förra året och har faktiskt lite kvar..det knastrar så gott (!), det blev liksom allas favorit till osten.

Går det att komma tillbaks till vardagen efter den här helgen!!!1


Kramar till dig! Anna

Äventyret framtiden sa...

Det hänger på håret Lotta!:)
Kvalitén på stråna. Jag känner många som har långt hår, ända ner till rumpan och som är i övre medelåldern. Bara vackert! Finns ingen åldersgräns alls. Så låt växa om du har bra hår.
Kommer plötsligt ihåg att min mor brukade lägga in ett slags konstgjord "limpa" i håret när hon gjorde en knocka åt sig. :D Länge sedan nu, jag var under sex år när det hände.
Mycket smak i dina bilder!
Ha det gott!

Karin ger kram!

eastcoastmom sa...

Fikonmarmelad och ost, bästa kombinationen ever!

Det finns ingen egentlig åldersgräns för långt hår, mera hur man passar i det och helheten. Jag har mitt hår på utväxt, inspirerad av spanjorskorna här i Madrid.

Desiree sa...

Gillar första bilden med vinglaset mycket. Nej det finns verkligen inte någon åldersgräns för långt hår. Jag tycker det beror så mycket på både personen och typ/kvalité på håret som avgör om det är snyggt eller inte.
Jag såg att det var väldigt populärt med just rostade kastanjer då vi var i Italien. Men jag provade dem inte fast nu ångrar jag mig. Kan man även rosta dem själv i ugnen? Blir de mjuka då så att man kan ta en tugga?
Det är fortfarande vacker höst hos dig. Här finns det snart inga blad kvar men det är fortfarande rätt milt och skönt iallafall.
KRam!

Annika sa...

LÖVLI ÄR RÄTT!!
Fanatstiskt fina bilder.
AHHH!!
nej, ingen åldergräns på håret, Lotta.
Låt det växa. Tycker det är fint med långt hår!
OCH du har ju så tjockt hår också so let it GROW!!!
Kram!!

Fourmum sa...

Åh, nu blev jag sugen på fikonmarmelad och god ost ;) Kanske ska passa på och "unna" mig det nu när maken är på rymmen :) Du kan verkligen konsten att förmedla dina upplevelser! Det blir så verkligt så att jag kan se det framför mig om jag blundar, ja jag kan tilloch med känna smaken av fikonmarmeladen, den goda chokladen och känna lukten av höst :) Tack Lotta för att du delar med dig! kram

Mattias Adamsson sa...

Oj! Du får mig nästan att börja gilla hösten med dina bilder! :-)

Tankevågor sa...

Ha ha ha....Lotta du ÄR för underbar! Nu har jag pga det här inlägget mätt mitt hår och det är 65 cm långt!! :-)

Och det är skönt när det blåser i håret och visst blir det rufsigt och trassligt ibland men när jag ska vara "ordentlig" (är inte så ofta) så sätter jag upp det i knut eller tofs.

Fantastisk bilder som vanligt här! Du KAN verkligen konsten att dela med dig av det goda i livet.

...om du vänder på siffrorna i min hårlängd så får du min ålder i siffror. Svar på din fråga är alltså= NEJ ingen åldersgräns.

KRAM från Lisbeth

Bokcaféet i byn sa...

Hallå Lotta!
Ännu ett inlägg som jag bara ÄLSKAR!!! Vilka foton och mijöer! Vinet, de vackra färgerna, stämningen och ljuset vid vattnet. Jag är alldeles tagen! Just nu gör jag inget annat än planerar resor i mitt huvud (ett sätt att tackla novembermörkret) och jösses så USA sugen jag blir.
Jag brukar göra tvärtom vad det gäller håret, klipper det gärna framåt hösten och låter det växa under sommaren!
Kram Anna

Sandra sa...

Härliga bilder som alltid. Vilken fantastisk helg. Kastanjer lät gudomligt. Wow!

@my casa sa...

Dina bilder är helt fantastiska och vilket väder ni har,
här är allt just nu GRÅTT.

Åldersgräns för långt hår - neej tror inte det, fast
kan själv känna att jag gärna sätter upp det själv
för att liksom "lyfta" ansiktet, men det är nog en
smaksak - man ska ha det som man själv känner sig nöjd med, det är det viktigaste♡

Kram åsa

Charlie sa ... sa...

Hej alla rara! Gillar att det är inga gränser och ingen åldersgräns som gäller...jag låter det växa på! Jippie!

Just nu är det sanslöst fint här. Solen har gassat i över en vecka. Jag nyper mig i armen. Det börjar bli så det riktigt hösthärligt, löv överallt, färgerna lyser.

Jag tar alla bilder med med min iPhone men gör det större här på bloggen.

Kastanjerna rostade vi ugnen, blev supergott. Fikonmarmelad och god ost, yes det är en superkombo!