tisdag 1 januari 2013

365 NEW DAYS








                                     
                                    Now let us welcome the New Year,
                                     Full of things that have never been.
                                                    
                                                                                                       -Rainer Maria Rilke














Jag ska bli bättre på att fira mina sinnen. Låta dofter, smaker, ljud och beröring bli något som inte bara passerar snabbt förbi. "Your senses link your intimately with the devine within you and around you" skrev den irländske poeten John O'Donohue.


Fick just reda på att det finns över 300 olika sorters honung i min närhet. Bara en sån sak. Såklart jag måste börja testa.


















Men framförallt ska varje månad firas och få sin uppmärksamhet. Så här kan till exempel januari se ut när jag tänker på vad jag vill göra, längtar efter och blir glad av:


En varm brasa och känna doften av ved, använda mina långa tändstickor för att de är så härliga att tända ljus med, åka skridskor och dricka Grown-up Girl's Hot Cocoa efteråt, göra goda grytor som doftar gott i hela köket, fixa en bättre isskrapa till bilen, investera i ett par sköna vantar (och inte tappa den ena vanten innan vintern är över), hänga upp mat till fåglarna i trädet, putsa silver och njuta av hur fint det blir, köpa teaterbiljetter, bada skumbad, sova middag minst en gång under helgen, åka karusell igen, läsa mina favoritböcker.










            So before we begin the year, with a sense of adventure, give thanks for your most ordinary life. 
                      This is how miracle begins, seeing the splendid in the simple gift of the everyday.


God fortsättning mes amis  xx

49 kommentarer:

Martina sa...

God fortsättning!
Vackra bilder och tänkvärda ord.
Önskar dig en riktigt bra start pa det nya aret!
Kramar

Sahra sa...

Så här på årets första dag känns allt möjligt. En känsla som jag hoppas ska följa med resten av årets dagar
Kram

Nettan sa...

God fortsättning fina Lotta!
Vilka härliga tankar och funderingar du bjuder oss på så här på nyårsdagen, jag njuter av det och funderar på den varma chokladen receptet?
Klart att allt är möjligt under detta år!

Många kramar

Nettan

Äventyret framtiden sa...

Då kommer din blogg att bli ännu bättre, hur den nu kan bli det? Jag menar om du ska bli bättre på att fira dina sinnen. De är ju som öppna fallskärmar redan:)

Tror jag härmar lite grann...ska nog också bli bättre på det...och lite till

Kramar
Karin

mitt liv som jag sa...

Låter som en väldans bra idé det där med att fira sina sinnen :-).

God fortsättning! Blir skoj att följa dig och dina sinnen 2013 :-). Kramar Jennifer

Aratorps Lena sa...

vilket ljuvligt inlägg med fina bilder och tänkvärda ord! En mycket god fortsättning på det nya året önskar jag dig, Lotta! Nya blank blad. Mycket spännande! /L

Ewa`s Galleri sa...

Lika fina bilder börjar detta år med.
Härligt nycket honung att testa
Finns så mycket man vill göra och hinna med
Blir inspirerad av din text
Dax att fånga dagen . Leva nu och här
Ha det riktigt skönt o bra denna årets första dag

annixen. sa...

God fortsättning Lotta!

Fira sin sinnen, vilken otroligt bra påminnelse. Jag tar till mig. Att komma in hit och bara beskåda dina vackra bilder är bara det ett sätt att använda sina sinnen på.

Vilket år det kommer bli va! STOR kram!
A

Casa of Mia sa...

Fint! En riktigt god fortsättning till! Kram Mia

Carina sa...

God fortsättning bästa Lotta!

Vilken bra idé att göra något speciellt för att fria varje månad! Det tror jag oxå att jag ska anamma :).

Underbara bilder med den där speciella känslan du förmedlar. Ser fram emot att följa dig under 2013.

Varm kram Carina

Miss Marie sa...

En massa kloka ord, Lotta! Vilken fin början på året!

Och honungsturné låter bra, vet att min pappa gärna skulle följa med dig på det, han är en honungsfantast! Du får skriva en guide sen när du provat alla! ;)

CreandoPhoto sa...

Som vanligt enormt inspirerande! Härliga tankar inför ett helt nytt år :)
Kram fina du!

Anonym sa...

Underbara bilder gott nytt år kram Sofia

Christina sa...

Lotta, du är ju helt underbar! Jag suger i mig varje och varje bild! Så tänkvärt och vackert. Längtar efter att få hänga med här på bloggen!
Stor kram!

Helens Universum sa...

Härligt med små enkla föresatser, det gillar jag! Det ska man väl ändå lättare klara av, att tända ljus med långa tändstickor är tex mysigt! Härliga och inspirerande bilder och text.
Ha en riktigt god fortsättning på det nya året!
Varm kram Helen

Channal sa...

Älskar det lilla huset vid ån...

365 Spännande dagar att möta med nyfikenhet. Gårdagen är historia och morgondagen är en överraskning!

VARM KRAMAR!! Anna

Lena - gott for sjalen sa...

Härliga saker du har på din att-göra-önskelista.

God fortsättning!

Kram Lena

Annlin:s sa...

God fortsättning på nya året!
Kram
Annlin:s

Juliannie sa...

Å vad jag tyckte om det där citatet från den irländske poeten! Jag har läst det om och om igen och tror jag ska skriva ut det med ett vackert teckensnitt och rama in!
Kram Eva

Beautifulosophy sa...

Vilka underbara inledande och avslutande citat. Och härligt att läsa om dina kommande intentioner för 2013. Med tre barn, varav det sista på 1,5 år så fastnade jag extra mycket för din idé om att sova middag minst en gång per helg...eller ialla fall drömma om:) kram Caroline

Beautifulosophy sa...

Vilka underbara inledande och avslutande citat. Och härligt att läsa om dina kommande intentioner för 2013. Med tre barn, varav det sista på 1,5 år så fastnade jag extra mycket för din idé om att sova middag minst en gång per helg...eller ialla fall drömma om:) kram Caroline

Annika sa...

God Fortsättning, Lotta!!
Är ju inget vidare fan av Nyårsdagen, men redan imorrn kommer det att kännas bättre :-)
Ska nog härma dig och bli en bättre bloggare jag också ;-)
Ha det så jättebra!!!
Kram!!!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Ja det är konst att lära sig att njuta av livet det tycker jag vi jobbar på detta år - önskar dig en god fortsättning på 2013 och 300 honungssorter det blir en ny varje dag (nästan) ;)

STOR KRAM Ullis

Saltistjejen sa...

Önskar dig och din familj ett mysigt, härligt, roligt, underbart 2013!!!
Hoppas det blir ett riktigt fint år!
KRAM!!

Maria - Wikers Liv sa...

Så fina bilder och kloka tankar! Som alltid hos dig fina Lotta! Du förmedlar sådan inspiration och värme! Och att du också tar dig tid att skriva så fint hos oss andra! :) Det värmer! Din blogg är en av mina absoluta favoriter!
Önskar dig ett riktigt gott nytt år!
Varmaste kramen!
/Maria
P:S funderar också på chokladen du nämnde... ;)

Desiree sa...

Gillar din titel till detta inlägg med 365 nya dagar. Hos dig är glaset alltid halvfullt och inte halvtomt. Det första citatet blev jag också väldigt förtjust i. Har aldrig varit direkt förtjust i jaunari månad men eftersom den alltid finns där så borde jag se till att göra något gott av den också och njuta av just det som den kan erbjuda.
Ha en god start på nya året.
Kram!

Anette Ryan sa...

Nytt ar nytt blad. allt kanns mojligt nar det ar forsta dagen pa det nya aret. Ofta kanns det ocksa som om man vill nagot nytt, forandring pockar liksom. Tror att man liksom vilat upp sig efter just slitet innan julen och sa kanner man att NU ar det dags att ta tag i saker som legat, som att bara stada bort julen kan gora en latt om sinnet. Sjalv ar jag "fullbokad" sa julbortplockningen far bli pa mandag nasta vecka. Langtar redan.
Kram Anette

Helenas enkla vardag sa...

Bra Lotta! Att känna efter sin sinnen mer skulle jag verkligen behöva göra också!God fortsättning på alla 364 dagar!Finfina bilder som gör en så glad!
kram helena

Bella sa...

Önskar dig en riktigt god fortsättning på det nya året!!

VIsst är det en ganska härlig känsla att ha ett helt oskrivet blad (år) framför sig att fylla på bästa sätt :)

Kramar Bella

Sandra sa...

Jag tycker att det där med att fira varje månad låter härligt! Vi firar lite varje dag tycker jag! På något litet sätt.

2013 kommer bli så bra. Jag har bestämt så.

Vi fortsätter blogga och inspirera varandra med massa härligt. Det ser jag fram emot!

Stor kram till dig Lotta.

Jenny sa...

Detsamma! Bra mål för året! Jag hoppas kunna lite mer på min inre röst under 2013. Jag ska också använda mina sinnen mer. Och äta gott. Dock mindre socker som jag efter mina ätmaraton efter min sjukdom har insett gör mig dålig. Jag ska jobba hårt men slappa minst lika mycket. Jag ska njuta av det som finns omkring mig och göra det bästa av nuet. Njuta helt enkelt! Jag önskar dig ett underbart januari (och år). Ska bli spännande att se hur du ska fira varje månad. Kanske kan jag finna inspiration och imitera? Stor kram!

Lena sa...

God fortsättning till dig kära Lotta!
Va underbart att fira varje månad med något speciellt.....
Älskar huset vid vattnet, nästan som taget ur en sagobok!

Kram
Lena

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har:)

Om du vill ha webshop tips så kan du kolla in min blogg:)

Gott nytt år

LOVE Maria från inredningsvis.se
(sweden)

Taina sa...

Vad smart Lotta, att varje månad ska firas lite extra. Det är ju spännande med varje ny månad egentligen. Något nytt att upptäcka och njuta av. Januari är en toppenmånad tycker jag! Med allt vad det innebär.

Nu kör vi!

KRAMAR!!

Home2tiny sa...

12 underbara månader att njuta helt o fullt i. För det är väl det som är det svåra, att leva i nuet. Ger man nuet en chans och dessutom öppnar upp alla sina sinnen finns det mycket vackert i sin omgivning att upptäcka. Saker som man annars tar för givet o bara låter passera förbi. Många varma kramisar Lotta. Tina

mammaxtre sa...

Låt oss fira varje månad, varför inte :-)

Tycker så mycket om dig vännen min. Vänskap värd att firas. Vi har plötsligt en hel massa att fira. bara man tänker efter en smula så.

Kram

Postadress Torslanda sa...

God fortsättning fina Lotta!

Trädgården på Höjden... sa...

låter bra det tycker jag. fånga upp allt det vi har runt oss och i oss. och oss själva. så har jag också sagt. vara snällare mot mig själv.
älskar lilla huset vid vattnet. så vackert inbäddade ni är i snölandskapet.
kram och hej 2013
åsa

Anne-Marie sa...

Ser fram emot Lottas sinnesupplevelser. :) Fina citat du hittat och så sanna. Skulle behöva komma på "studiebesök" till dina "neck of the woods" och öppna sinnena ännu mer. Stor kram!

Ullis sa...

du visar så underbara foto! Att låta 2013 bli ett år att njuta lite extra av allt i vardagen tycker jag låter toppen, den idén tar jag efter!
Gott nytt år på dig!
Ullis

Titta in hos Thess sa...

Låter som alldeles utomordentligt bra saker du kommit fram till tycker jag ;))

Kram Thess

Titta in hos Thess sa...

Låter som alldeles utomordentligt bra saker du kommit fram till tycker jag ;))

Kram Thess

Titta in hos Thess sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Madeleine i USA sa...

God fortsättning på det nya året!! :)

Hemma på Ekbacken sa...

Tack för det fina inlägget. För mig är att använda alla sinnen livets lexikon. Man kan hitta allt möjligt roligt och härligt när sinnen får ta plats. Men jag måste säga att du är otroligt bra på det här på bloggen med alla dina vackra bilder. Du når fram på många sätt där :-)

Kram Linda

Två Trappor sa...

Åh, vilket underbart inlägg, Lotta! Dina ord och bilder talar direkt till min själ! Det var precis vad jag behövde påminnas om nu. Lyckan ligger gömd i de små vardagliga stunderna, det är så otroligt sant. Jag ska också bli bättre på att ta tillvara på sinnligheten i tillvaron, tack för att du inspirerar så till detta. Dina tankar kring januari gör mig så glad - härligt alltihop!

Önskar dig det allra bästa för 2013och gläder mig så fantastiskt mycket åt att få fortsätta följa dig och att du är den du är <3

LOVE
Madeleine

Suz sa...

God fortsättning till dig också, min vän! Härligt inspirerande inlägg med lika vackra och intensiva bilder som vanligt hos dig. Du skämmer bort oss med vackra bilder:)

300 sorters honung! Helt otroligt, det blir många att prova:)
Att bli medveten om sina sinnen och verkligen använda dem, låta dem njuta - klokt Lotta. Något att ta efter tror jag bestämt. Då behöver man vara närvarande i nuet och det vill jag verkligen!

Ha en fin helg!
Kramar
Suz

Life´s Silverlining and I sa...

oj 300 sorter! finns det så många sorter? Vill också bli bättre på att njuta med mina sinnen. stor kram Nilla

Bodil sa...

God fortsättning!
Härliga tankar och funderingar du har så här på det nya året.
Ha en skön helg!
Kram Bodil.