måndag 13 juni 2011

Going to court




En vacker dag i början av februari, närmare bestämt en söndagsmorgon, är jag laddad till tänderna. Ska hämta en god vän vid tågstationen. Det är jag och några pippifåglar. Läget är mycket lugnt, rofyllt. Man kan nästan höra en knappnål falla.

Allt går bra. Tåget ankommer på tid från Grand Central. Kramkalas.

Så är det dax att åka vidare.

Då.

Är det några alpha styrkor som hoppar fram bakom buskarna. Det visar sig vara en polisbil men som satt på hela registret. Såklart tar det mig några sekunder att förstå att det är min bil det handlar om. Skulle inte förvåna mig om jag hann och tänka några väl valda spontana tankar om folk som inte kan hålla sig till trafikreglerna.


Mina senaste timmar passerar revy. Jag kollar säkerhetsbältet. På.
Dryck: iskaffe. Hastighet? Jag har nästan haft krypfart, inte alls likt mig.

Har jag kört för rött kanske?


Ut kliver en ung man


Han har solglasögon på sig, sådana där som man ser sig själv i, som speglar. Han ber att få se registreringsbeviset.

Och det är nu det börjar bli pinsamt. Det finns minst 14 CD skivor i handskfacket, servietter från McDonalds, kom-ihåg-lappar, tuggummi och säkert annat som skulle kunna hålla vem som helst sysselsatt på en öde ö i några veckor. Men inget registreringsbevis.

Den unge polismannen försvinner. Han går till sin bil och är borta i säkert 10 minuter men det känns som minst det dubbla. Han kommer tillbaka.

Stämningen är laddad.

Han ber mig kliva ur bilen. Han skriver på något. Han förklarar att i normala fall skulle det här innebära böter, att jag inte har registreringsbeviset med mig. Men han gör ett undantag. Thank you so much kvittrar svenskan. "I will put the registration back into the car immediately".

Seger! Den här killen förstår grejen, bra med flexibla amerikanska poliser. Visste väl det.


"Däremot" säger han plötsligt och tar en paus. "Har ni inte satt på registreringsmärket på framrutan och registreringen gick ut för två dagar sedan"






Det visade sig att anledningen till att det inte var något klistermärke på framrutan är för att reglerna har ändrats. Det behövs inget märke längre. Samt att checken till Department of Motor Vehichles valsat runt då det varit snökaos i januari och allt tog längre tid med postgången, inklusive administrationen.

Därför blir det en tur till court, och berätta varför det inte var något registreringsmärke på rutan.

Återkommer hur det går.

20 kommentarer:

Jenny sa...

Vi ska också till court i sommar - Herr Dahlstrand blev tagen för fortkörnin , slapp böta för det, hurra hurra, men åkte dit på att vi missat att förnya registration. Så nu måste vi till domstolen och visa att vi HAR betalat så att vi slipper betala böter. Suck. I ditt fall var du ju i alla fall oskyldig :-)!! Äääälskar bilderna i dina senaste inlägg, perfekt fångad amerikanska sommar-själen OCH svensk skommar-själ! Love it!! KRAM!

Saltistjejen sa...

Ojojoj vad krångligt!!!!! Systemet menar jag. hade ingen aning om att de var så hårda heller. Men tur han var flexibel ändå polisen så du slapp böter.
Lycka till!
Kram!

Desiree sa...

Synd att du behöver gå till court och ta det hela där men det låter som det borde gå att ordna och förklara varför du var sen med klistermärket. Ska man bli kallad till court gäller det att det händer i ens hemstat annars blir det betydligt bökigare. Vi kände någon som råkat köra för fort och blivit kallad till court i en helt annan stat än den han bodde i för det var där han blivit tagen för fortkörning. Det blev en mycket krånglig historia. Ja han hade ju ingen gilitig ursäkt heller. Jag håller tummarna för att det löser sig för dig på ett vettigt sätt.
KRam!

mammaxtre sa...

Men så dramtiskt. Väldigt mycket Amerika, eller?

Fy bubblan så trist att behlva besöka the court. Hoppas allt löser sig till det bästa.

Ha det fint

Anonym sa...

En sak att bocka av på "upplevelselistan"? Kram Anne ;)

Anonym sa...

Ja, sådär kan det vara. har aldrig hamnat i court för forkörning, däremot åkt fast för det.
Men valde att betala utan knot så jag slapp rätten, hahahaha!!!
Säkert gick det bra för dig, lätt och snabbt, hoppas jag.
KRAMAR Annika the Restonian...

Charlie sa ... sa...

Jenny! Så vi ska till court i samma ärende! Jag ska också bevisa att betalning har skett och vi får se om dem godtar förklaringen ;)
Blir glad att du tycker om sommarbilderna. Lyllos alla er som snart är på väg.

Kramar!!

Charlie sa ... sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Charlie sa ... sa...

Saltis,

Måndagar och torsdagar är bilärendedagar i court här. Mycket sånt med andra ord ;)

Jag var nog otydlig - jag fick böter inte för missat registreringsbevis i bilen men däremot för att registreringen inte var betald enligt systemet. Nu hoppas jag att dem godtar min förklaring och att dem skriver av skulden eller reducerar den när jag kommer med kopia på checken och har nya beviset. Suck! Det är inget jättebelopp men tillräckligt för att det är värt ett försök.

Kram!

Charlie sa ... sa...

Desiree

Tack! Jag har också hört om trafikproblem som hänt i andra stater och att man måste sköta ärendet där om man t ex ska infinna sig i rätten. Det kan bli dyrt och krångligt.

Hoppas det fixar sig!


Mammaxtre,

Att gå till court har jag valt själv, det går att "bara" betala direkt också. Det är ingen big deal för mig att gå dit. Men jag kan hålla med om att det är typiskt amerikanskt att göra upp ärenden på det här sättet. I Sverige skriver man väl och överklagar först inom xx veckor och så tar en handläggare hand om fallet. Jag testar och ser hur det här går!

Anne,

Ja, eller hur ;) Kram!!


Annika!

Jag ska dit om några dagar...hoppas såklart det lönar sig att ta sig dit. Kan ha roligare för pengarna än att åka dit på administration.

Vad snygg du blev i håret, bra frissan!!

Kramar!




kram

Camilla sa...

Vilket drama!
Men den där polisen verkade inte riktigt ha koll om man nu inte måste ha märket i rutan.
Hoppas att allt nu gick bra.
Kram

Min plats i solen sa...

Hej Lotta!

Oj, det låter som ett kostsamt system det där. ;) Men å andra sidan så kostar säkert det svenska systemt en hel del det med. Jag håller tummarna för att allt går som det ska.

Tack snälla Lotta för ditt mail! :) Våra mail tycks verkligen ha tagit sig en rejäl runda i internetrymden. ;) Jag har precis skickat ett nytt till dig och jag hoppas att det hittar fram lite fortare. Säg till annars så skickar jag det igen. ;)

Sköt om dig du fina och ha en härlig dag!

Kram Lotta

Magdalena and Co in US sa...

Men jösses vilken dramatik du varit med. Jag skulle nog inte heller förstått att det var MIG de skulle kollat utan glatt kört vidare. Sen skulle jag blivit skiträdd - ursäkta språket. Tur att du inte gjorde det. Alla dessa olika lagar i olika stater är "pain in the ...". Det är inte gott att hålla reda på vad som gäller var. Men det verkar som du har en bra förklaring, så förhoppningsvis har de en bra dag i court när du ska dit. Väntar på fortsättningen och håller tummarna. kramar

Charlie sa ... sa...

Camilla,

Söndagsdrama som gjorde mig irriterad när det hände måste jag ärligt erkänna. Det var en poliskille som inte hade så mycket att göra och så kom jag där lägligt med min bil - så kändes det iallafall :) Och koll hade han inte.
Det blir en vända till court här om några dagar, har inget att förlora på att gå dig.

Kram!

Charlie sa ... sa...

Lotta!!

Tack för ditt mail som jag precis har läst, ska svara så du vet att det kommit fram! Mailen har verkligen åkt runt. Jag undrar fortfarande vad mitt första tog vägen.

Tack för att du håller tummarna för mig! Jag ser något frestande på din blogg....ska genast kika.

Tack, tack för att du är SÅ gullig!

Kram

Charlie sa ... sa...

Magdalena,

jag håller med helt och hållet! Det är ett under att jag inte speedade på och körde vidare. Skulle lätt ha kunnat hända och då hade han väl haffat mig för fortkörning också. Nä, den här killen hade för lite och göra och jag råkade köra förbi.
Jag har hört flera versioner när poliserna inte ger en ticket utan ger folk en chans att ringa DMV och kolla upp läget. Det beror väl på hur lång tid som gått.

Jag hoppas också på en bra courtdag och att jag kan sälja in lite Swedish charm :)

Kram

Helenas Ikigai sa...

Men raring då! Jag åkte fast för fortkörning för två veckor sedan... Körde 41 km/h på 30 väg.. Blev 2400 kronor fattigare, inte kul. Polisen var inte ens snygg så det var inge roligt!
Hoppas det går bra i Courten och koppla in charmen!

Tack för de underbara presenterna som jag fick överlämnade av Alexander på NK idag. Nu blir min helg toppen! Ska vattna blommorna med den härliga kannan och tända det härliga ljuset i stugan i regnet som äntligen häller ner. Det var efterlängtat!

Luv u! Puss och kram min vän!

Christina sa...

Oj, lycka till! Vilket drama!

Charlie sa ... sa...

Men åh, 41 km istället för 30...sånt där gör mig galen. Och inte ens en snygg polis ;)
Surt att betala 2400 kr. Det är 218 kr per extra kilometer. Vansinne!

Vattenkannan tror jag blir fin hos dig...hoppas ljuset doftar gott och att du tycker om det. Det blir enormt fin i stugan!

Puss o kram!!

Charlie sa ... sa...

Christina,

Tack - Registreringsdrama ;)

Det fixar sig!