fredag 10 juni 2011

Längtan


Konstnär Greger Elliot

Idag drabbades den här svenskan av akut Sverigelängtan. Det började med...jag vet inte faktiskt, men det började med något. Så fick jag för mig att kolla webbkameror.se och såg solen gå ner över Stockholm och Djurgården, inloppet till Gamla Stan. Jag tittade på bilder från våra smultronställen och läste i DN om Mälarpaviljongen, där vi brukar sitta och se alla luftballonger komma in över Stockholm.

Jag läste Annikas text om skolavslutningar och lyssnade på En vänlig grönskas rika dräkt och det var liksom it.

Nu måste jag lägga upp lite sommarbilder, helt blandat utan inbördes ordning. Sommar har blivit något som är hett och fuktigt här, mycket strand, majs, stora blåbär och jordgubbar, mörka, varma kvällar, air condition. Känner mig inte riktigt hemma i det här vädret även om jag tycker om det för det mesta. Tycker det är spännande med regnskurarna och åskvädret som kan komma efter heta dagar.

Att börja morgonen med sol som killar en i nacken, det gör mig glad. Att komma hem och sitta och njuta av eftermiddagssol och något kallt att dricka är jätteskönt. I princip är jag med på noterna vart jag än är; sommar är sommar. Det finns så många underbara platser.

Men svensk sommar har en alldeles speciell plats i mitt hjärta, med alla slags väder. Jag har upplevt merparten av mina somrar i Sverige, där finns rötterna och de riktigt starka känslorna. Det känns i hela kroppen.





Glass gjord på grekisk yoghurt och björnbär


Mammas och pappas paradis




En riktig tårta!


foto: Alexander Elliot


Snäckor från Long Island








Norr Mälarstrand


The Thimble Islands



12 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Vilka fantastiska bilder! Och Jag håller helt med. Svensk sommar är något alldeles alldeles särskilt. magiskt på något vis. Inget kan slå den även om man kan längta bort från den också de år det är mest regn och kyla...
;-)
Och vilken otroligt FIN tårta! WOW! Vad var den gjord av?
Njut nu av helgen!
KRAM!!

Anonym sa...

Ibland kan det verkligen bli sådär att man längtar hem!
Greger Elliot är ju en fantastisk konsnär! Älskar hans målningar, och du är lycklig som har en alldeles egen!!!
Vildhallon, promenad längs Norr Mälarstrand, vita nätter, kvällssol...
Jag förstår, Lotta!!!
En Vänlig Grönskas...

Tårtan är ju SÅ fin!!!

Kommer du att åka till sve i sommar?

Kramar i massor!!!!
Annika the Restonian

Charlie sa ... sa...

Saltis,

Håller med! Jag har drömt mig bort många gånger också. Men trots vädret blev det bra ändå när man var mindre, det var ju ledigt ;)

Tårtan har en kompis bakat och det är en slags sockerkaka med fyllning. Både rolig att se på och god. Det finns formar att köpa.

Idag är det lite grått igen...nåja, det är lördag iallafall!!
Kram!

Charlie sa ... sa...

Annika!! Du vet vad jag menar...och Greger har målat så mycket fint! Glad för min tavla som jag har, fylld med skärgårdssommar.

Tårtan är kul! God var den också. Vi hade bbq på stranden så den passade verkligen in bra ;)

Har ingen resa inplanerad än, det är full fart här men jag hoppas på en sensommartur.

Ingen sol i CT idag och svalare...även här blir det gråa sommardagar. Börjar med en god frulle iallafall!
Ha en fin lördag Annika!
Massor av kramar!!

Magdalena and Co in US sa...

Jag förstår din längtan. Själv brottas jag med det och saknad dagligen. Vad fina bilder! Det finns mycket att längta till. Ibland tycker jag om att se bilder och ibland blir det bara värre när jag gör det.
Bilden på The Thimble Islands är ju störtskön! Ha en fin helg. kramar

Charlie sa ... sa...

Magdalena,

Det räcker med en tanke, en bild, musik...så rör det igång. Visst finns det mycket att längta till. Allt möjligt! Man är nära men ändå långt borta. FB och internet gör det enkelt att vara med på ett hörn...men jag kan känna ändå att jag är en betraktare av det som händer på andra platser, att det är som att stå utanför ett skyltfönster och titta in. Det är inte samma sak som att vara där när det händer.

Lilla ön skulle jag vilja lägga beslag på. En liten putteö, perfekt. Behövs bara en båt.

Kramar!

mammaxtre sa...

Jag älskar dina bilder!

Den svenska sommaren är något alldeles extra, det står klart :-)

Jag njuter av den och vill ha min semester nu :-)

Ha det fint

Charlie sa ... sa...

Tack mammaxtre! Svenska sommaren är verkligen speciell. Jag njuter av dina bilder...tänk att få vara i Trosa en skön sommardag som idag!

Semester vore härligt. Tyvärr har jag inte ledigt igen förrän i augusti.

Ha det fint du med och hoppas vädret fortsätter så här med sol och värme!

Desiree sa...

Du har så rätt i att det är något mycket speciellt med just svensk sommar. Den är så vacker och så försvinner så snabbt. Lite som en vacker blomma som blommar ut alldeles för snabbt men kanske just därför den blir så speciell varje år. Ljuset på kvällarna är magisk. Men det är jobbigt då man drabbas av den den där akuta längtan. Den tror jag aldrig går över utan kommer ibland då och då när man minst anar det. Det är väl tyvärr det man får leva med ibland. Tavlan var ju himla fin.
KRam!

Camilla sa...

Jag håller med dig om att den svenska sommaren är väldigt speciell. Jag älskar de korta nätterna, och gärna då man sitter och surrar med trevliga människor och förösker lösa världsproblemen.

Och att drabbas av Sverigelängtan kan vara otroligt jobbigt. Som tur är så brukar det ju gå över även om det kan vara jobbigt då det håller på som värst.
Själv har jag just nu USA-längtan. Även om jag verkligen älskar sommaren i Sverige. Så det känns lite tudelat just nu.

Kram

Helenas ikigai sa...

Förstår din längtan, det finns inget sommar som är härligare än den svenska, och särskilt i år, det har varit helt oslagbart med siol o värme! Puss o kram! Helena

Charlie sa ... sa...

Din sommar är extra fin, Helena! Snart börjar din långa, sköna semester. Avis!

Puss!!