lördag 11 juni 2011

Strawberry Festival






Jag gillar verkligen small town events, som till exempel dagens jordgubbsfestival.

Det är något genuint över det hela.

Folk ställer upp för att dem vill, det bakas, virkas, fixas, planeras. Man kommer lokalbefolkningen lite mer in på livet. Det snackas, garvas, äts, umgås.

Alla åldrar.

Sofi Fahrman hoppar runt bland olika tak på Manhattan, jag går runt på gräsmattor bland hamburgare, kalvar, sockervadd, sommarhattar och jordgubbspajer. Och njuter.

Ha en fortsatt skön helg alla xx





Ps. Uppdatering - idag har vi plockat 8 kg jordgubbar. Nu blir det jordgubbar till allt


Strawberry Basil Iced Tea

Te gjort av ca 8 tepåsar eller 1 liter te
0.5 kg jordgubbar, skivade
2.5 dl vatten
2 dl socker (prova i mindre mängd först eller hoppa över helt)
En näve färsk basilika el mint, spar lite till servering
Is

Socker och vatten kokas upp tillsammans, rör tills sockret har löst sig helt
Ta av, låt svalna och lägg ner basilikan eller mintbladen och låt dra i ca 20 minuter
Lägg i jordgubbarna, ta ur örterna, rör om
Blanda med färdigkokt te
Ställ i kylen
Servera med is, garnera med färska örter


































22 kommentarer:

Magdalena and Co in US sa...

Jordgubbsfestival!!! Kan inte tänka mig en mycket bättre festival. Det ser så mysigt ut. Jag har letat och letat på nätet efter att försöka hitta nån farmers market här, men än så länge inte hittat. Men det MÅSTE finnas någon. Så länge njuter jag av dina bilder. Ha en fortsatt fin helg. Kramar

Charlie sa ... sa...

Mysko! Jag trodde det fanns farmers market i princip varje stad. Kolla nästa gång du är på biblioteket, där brukar det finnas lappar uppsatta, eller lokaltidningen.

Idag var det den stora jordgubbsfestivalen här i CT. Flera städer hade jordgubbar som tema. Amrisarna gillar sånt här och jag tycker dem fixar så bra! Det är trevligt. Jag testade strawberry short cake för första gången.

Fortsatte när vi kom hem - det blev jordgubbar i vinet också. Lagom är som sagt inte min grej, allt eller inget typ.

Kramar!

anna of sweden sa...

Jag föredrar ditt hoppande framför takhoppandet på Manhattan! :)

Desiree sa...

Jag tycker det är mysigt med dessa små orginella festivaler som anordnas. Nere i södern fanns också en och annan just jordgubbsfestival ibland tyvärr hade vi inte möjlighet att gå på just den. Fina bilder som alltid.
Kram!

Anne-Marie sa...

Kul med lokala festivaler och att folk verkligen engagerar sig. Var jordgubbarna så där "svenskt" söta? De jordgubbar som säljs i affärerna här brukar inte vara särskilt söta. Jag trodde också att det fanns Farmers Markets överallt. Till och med Mt Shasta har en Farmers Market. Har skickat ett mejl till dig. Kramar!

Camilla sa...

Det verkar onekligen mycket trevligare att gå på jordgubbsfestival än att hoppa runt på tak i NYC måste jag säga:)
Och vilken otroligt söt kalv.
På gården där pållen är ska en häst snart föla. Det blir spännande. Vill bara se den lilla krabaten, gärna idag:)
Kram

Anonym sa...

Ja, låt Fahrman hoppa bland taken. Detta är mkt trevligare, och mysigare och mer genuint.
UNDERBART!
Gubbarna ser fina och söta ut!! Tycker som sagt att det går utmärkt att få tag på goda gubbar här också, speciellt den här tiden på året!
Finfina bilder, som alltid!
Ha en BRA söndag nu, min vän!!!
KRAMAR!!!
Annika the Restonian

Charlie sa ... sa...

Anna!

Igår var det skönt med gräs. Lite sugen blir jag på roof hopping men det får bli en annan gång ;)

Charlie sa ... sa...

Desirée

Vi gillar lika samma :)
Jag tycker oftast om alla sådana här events, farmers markets och liknande. Man stannat en liten stund, kanske en fika och så i bästa fall hittar man något smarrigt som får följa med hem.

Fin dag ni hade igår! Kram

Charlie sa ... sa...

Anne-Marie! Roligt att se dig här igen :) saknat det

Nu är jordgubbarna riktigt söta och goda, men dem kan vara stora och ganska smaklösa övriga tider på året. Jättegott!

Mailat dig tillbaka :) kram!

Charlie sa ... sa...

Camilla,

Jag är en country girl! Gillar NYC men mår bäst här ute på "landet". Kalven var ursöt. Så spännande med ett föl snart! Du berättar säkert vad som händer i bloggen. Jag kollar!

Kram

Charlie sa ... sa...

Min kära Restonian - nu fick jag garva lite när jag läste din första mening!!
Ja, soffan hoppar runt i trendiga NYC men idag ska hon visst ut och fiska :)
Det kanske vore något.

Ja, jag är förtjust i sånt här "hemmagjort".

Jordisarna är super nu, kan inte få nog!

Kramar Annika!!

Christina sa...

Underbara bilder som alltid!! Jag tror du har minst lika roligt som Sofi, jag går hellre på såna här events också och så kan man ju bryta av med lite takhoppande nån gång ibland om andan faller på :-) Ja i mitt fall blir det nog mer dive bar hoppande :-) Kram!

Fröken fräken sa...

Jag bor själv I en liten stad som har många små event och jag Tucker det är super mysigt. Det kan ju into bli så mycket bättre än med en jordgubbsfestival.

Charlie sa ... sa...

Christina,

Dive bar hoppande i vackra Bohuslän är inte fel, go for it! Hoppas vädret är bra och att solen skiner på er. Det måste finnas hur mycket god fisk och söta jordgubbar där att njuta av - och vi har just kommit hem med 8 kg! Nu väntar jobbet att ta hand om allt. Jag röstar på åtminstone en god paj eller liknande till kvällen ;)

kram!

Charlie sa ... sa...

Fröken fräken...visst är det supermysigt! Gillar!
Det var läckert att pricka in denna jordgubbsweekend. Nu har vi massor hemma, det blir gott till yoghurt, smoothies, ja allt möjligt ;)

mammaxtre sa...

Jordgubbsfestival låter urtrevligt. Av bilderna att döma så var det det också. Du lever ett gott liv. Ett liv som passar dig bäst. Att hoppa på tak kan andra roa sig med. Där, på taken, finns det dock inte jordgubbar att finna :-)

Ha det fortsatt toppen.

Charlie sa ... sa...

Nix, inga jordgubbar på taken! Det här var jätteskönt, att vara ute och plocka bär och njuta av allt det goda och ha det trevligt på festivalen.

Ha en fin vecka ni med mammaxtre!

Christina sa...

Hoppas det blev en god paj på kvällen!! Vädret på västkusten är något sämre än på östkusten får jag ju säga, värmen finns inte riktigt här och idag regnar det.... men imorgon fortsätter min turné till östkusten igen och maken ska åka hem. Hoppas solen följer med mig :-) Vi har iaf njutit för fullt av jordgubbar, fisk, sill och grillat! Kram!

Charlie sa ... sa...

Christina,

finfin paj blev det!

Låter härligt med fisk, jordgubbar och annat somrigt gott. Hoppas också solen hänger med dig till östkusten! Fina bilder från Varberg Christina. Västkusten är en pärla, även i mindre bra väder :)

Kram!

Min plats i solen sa...

Hej Lotta!

Vilken fantastisk idé med en egen jordgubbsfestival! :) Det borde ju verkligen anammas här hemma i Sverige också med tanke på svenskarnas kärlek till jordgubbar. Just nu säljs det jordgubbar i vart och vartannat gathörn här i Sverige och det är svårt att motstå de där röda läckerheterna. Så goda och det gäller att njuta för det är bara under några få veckor som vi får njuta av färska svenska jordgubbar. Och du kan tro att vi njuter. ;)

Dina bilder tar som alltid andan ur mig Lotta. Vackra och jag älskar ditt sätt att skildra vardagen och människorna du möter. Och den underbara paletten av färger. Härligt! :)

Jag hoppas att allt är bra med dig och de dina och att ni njuter av fina dagar?

Ta hand om dig!

Kram Lotta

Charlie sa ... sa...

Hej Lotta

# 1 : Jag har mailat dig (igen) - titta om du har fått mitt svar!

Visst är det trevligt med en jordgubbsfestival, det borde absolut passa i Sverige också! Förstår att ni njuter. Det är bara att ge efter tycker jag, äta så mycket och ofta som möjligt.

Blir glad att du tycker om bilderna Lotta!! Rent tekniskt är det väl inga underverk men jag uppskattar att du ser hur jag tänkt när jag fotat...försöker fånga det där som det är lätt att passera förbi.

Allt är finfint förutom att vädret här i Connecticut har varit ostadigt i flera dagar. Nu längtar jag efter sol!

Kramar till dig Lotta!