söndag 26 augusti 2012

Cape Cod.







Jag tror inte jag berättat det här för er, men jag är lite av en kanelbulle och key lime expert.

En av de tyngre vägande anledningarna att vi alltid börjar första middagen när vi kommer till Cape Cod på Moby Dick, är deras key lime pie. Hur ska jag beskriva den utan att ta i alltför mycket? Utsökt. Perfekt. Lagom mix mellan söt och smaken av lime. Aningens krämig, men inte för mycket.

A slice of heaven helt enkelt.













Men framför allt är Cape Cod och The National Seashore - den 11 mil långa sandstranden mot atlanten och de höga sanddynorna och det orörda naturlivet - bland det vackraste jag vet.














Att upptäcka nytt är underbart, att hitta en plats som man tycker om att återkomma till, är extra härligt. Som till The Beachcomber. Den gamla livräddningsstationen från slutet av 1890-talet som numera är en krog som serverar nyfångad hummer och ostron på stranden.










Som till Provincetown. Där vi handlar sommarsmycken, äter glass på bryggan. Och för motellet, så enkelt men gemytligt. Varma muffins och nypressad juice. Sköna handdukar och tvål som doftar gott.










Och för stränderna som aldrig tycks ta slut. Sälarna, snäckorna, sjöfåglarna, väderbitna staket. Vackert gräs. Kan man vara kär i gräs? Isåfall är jag det.










För sanden som är mjuk, varm, gyllengul. Ljuset, som skiftar hela tiden.










Och för att det är så fint att njuta av vackra solnedgångar som man sedan drömmer om när hösten kommer.



Jag måste nypa mig i armen, att vi fick en så skön helg tillsammans.








Ha en fin början på veckan alla xx














41 kommentarer:

Lena - gott för själen sa...

Man kan absolut vara kär i gräs :-) Jag kan. Då kan du också. Det finns så många vackra.

Det är så fantastiskt kul att få följa med på dina roadtrips. Tack!

Kram Lena

dianasdrömmar sa...

Dit vill jag åka .), min plastsvärmor gör den ljuvligaste key lime pie man kan tänka sig (hon är ifårn San Fransisco) massor av kramar Diana

Bokcaféet i byn sa...

Bästa Lotta,
Jag tror att mitt hjärta slog dubbla slag rakt igenom detta alldeles, alldeles underbar inlägg! Vilken vacker plats! Jag börjar undra om jag skulle våga resa till Amerikas östkust. Jag skulle nog vilja slå mig ner och aldrig resa därifrån.
Cape Cod drömmer jag om. Nu mer än någonsin!
Dags för hundrunda men STORT tack för denna morgoninjektion!
Du är en master med din telefon/kamera!!!
Stor kram Anna

Life´s Silverlining and I sa...

Helt otroligt vilka bilder! Du måste ha ett superobjektiv och så är du en superfotograf som fångar ljuset och stämningen så bra! Jag älskar också upptäcka nya platser, det är så kul , jag förstår ni fick en toppenhelg tillsammans! Kram Nilla

Äventyret framtiden sa...

Lotta!

Du är som ett heligt sakrament med dina vackra och stämningsfulla bilder och ord. Min morgonbön för dagen, veckan som kommer. Hit kommer jag igen för att bara vara i allt detta sköna. Tänk så mycket härlighet vi har på vår jord, trots all grymhet.
Jag har en gång i livet, när jag hade det som allra värst, hittat styrkan i ett grässtrå, förunderligt nog. Bara att betrakta det i vinden räckte..Man kan absolut vara kär i gräs:)

Varm måndagskram
Karin

Desiree sa...

Åh så härligt och fint. En perfekt beskrivning av Key Lime Pie - a slice of heaven. Perfekt balans mellan syrligt och sött som du säger. Så himla gott. Vilken underbar weekend ni fick. Som balsam för själen att få njuta av strandpromenader som dessa samt solnedgångar. Skönt att man kommer ner till stranden och kan njuta av den även om det är hus längre upp längst med strandkanten. Ibland kan det vara svårt att komma åt stranden på sina ställen då det kan vara private property.
Tänk att det finns så många otroligt vackra platser. Dina bilder väcker stor reslust hos mig.
Kram!

a piece of happiness sa...

Tack för morgonens Aha-moment.

Kram LiseLotte

tinajo sa...

Du berättar så fint till dina bilder! :-)

Jenny sa...

Åh vad underbart det låter! Jag njuter på nästan exakt samma sätt just nu. Jag är också kär i gräs, i så fall. Och jag är inte en expert, men jag älskar också Key Lime! Det och Creme Brulee. Stor kram och ha även du en underbar start på veckan!

Fourmum sa...

Lotta, Lotta, jag börjar få slut på mina superlativ ;) Vilken underbar start på veckan! Här är det 10 grader och regn, ingen jättehit i Augusti tycker jag.. Men efter dina bilder så känns det bättre :) Ha en underbar dag! Kram

Trädgården på Höjden... sa...

Längtar mig bort när jag ser dina underbara bilder som strålar av värme. Har det där orospirret i magen som inte vill släppa och en del framför mig att ta itu med. Det ska nog gå bra men en del av mig vill bara fara iväg och fly från det jobbiga.
Tack rara för dina ord hos mig. Det värmer. Rakt in i lilla hjärtat.
Kram Åsa

Miss Marie sa...

Meeeeen åååååååhhhhhh!!! Så mysigt! Jag vill dit, nu nu nu NU! Vilket ställe, god mat, avslappning o fina stränder... Lovely!

Beautifulosophy sa...

Love love love Cape Cod! Provincetown är såå gulligt, älskar också Newport och alla stränderna och allt det som du fotar och delar med dig så vackert av! Ha en underbart start på din vecka! kram Caroline

Helenas enkla vardag sa...

Man håller andan och öppnar din sida, för att sedan hålla andan ännu mer och känna hur det dunkar i hjärtat! Jag fattar inte hur du kan fånga känslan i dina bilder! De är helt magiska! Vad har du för kamera och objektiv!
Kram Helena

Nettan sa...

Fina Lotta!
Med hjälp av din kamera och telefon tar du ju med en direkt till dina underbara platser, de här bilderna är ju underbara och att få dela lite av din fantastiska helg ute på Cape Cod (fast jag jobbat hela helgen) gör att pulsen sjunker några snäpp och att jag sitter här och bara njuter av allt det vackra!
Tack vännen!

Kramar
Nettan

Channal sa...

Det är som att vara med på film när jag kommer hit till din blogg! FEM STJÄRNOR!! MVG++ Älskar pastelldagar på staranden!!!!

Kanelbullar och amerikans citronpaj med marängtäcke är mina favoriter! Så limepaj låter smarrigt, min smak! Men, men jag kör LCHF så jag njuter av gott kaffe!

Fin start på veckan för dig också underbara Lotta! KRAM Anna

Pia sa...

Vilket paradis!
Alstå, jag dör en liten smula varje gång jag tittar in här och ser dina fantastiska bilder och allt underbart du får se och uppleva!
Har aldrig varken smakat eller bakat Key Lime Pie, är sugen på att testa så det kanske får bli ett projekt i höst.
Ha det gott! // Kram Pia

hemma hos lilla mej sa...

Ååååå vilket ställe underbara bilder.Ha en fin måndag.kramar Rita ♥

Annika sa...

Vilka FÄRGER!!!
Vilka underbara BILDER!!!
Vilka motiv!

Cape Cod har jag aldrig varit på, men det står ju på listan!
Helt UNDERBART!

Ja, det var en bildbomb det som heter duga!!
Kramar!!

Lena sa...

Tar första bästa flyg......jag vill också besöka alla dessa coola & härliga platser!
Vilken strand
Älskar också gräs, det lät lite konstigt, hi hi!!!

Kram från regningt o kyligt Stockholm
Lena

Katarina sa...

GRäs, I love it! Jag gillar också dina bilder, jättemycket. Så mycket, att även maken måste kolla in dem!!! Kram

Carin sa...

Lotta, Lotta... Du skämmer bort oss med dina galet underbara bilder!!! Att starta dagen med en mini-tripp, finns det något bättre sätt??? Alltså... Jag känner mer och mer en STARK längtan att besök USAs östkust... Har ju bara sett västkusten... Och allt beroende på dina UNDERBARA bilder!

Tack för att du tar oss med!!!

Hoppas du får en bra start på veckan! Kraaaam Carin

Coolaannna sa...

Här är jag igen...

Alla ovan har skrivit så mycket fina ord till dig och jag håller med varenda en alltså.

Jag har varit där en gång i tiden, med min amerikanska familj. En hel vecka.

Nu fick jag uppleva det igen och jag liksom åkte in i datorn och plötsligt var jag där...Cape Cod. Och alla husen..Tyvärr var jag nog för ung för att uppskatta allt det där vackra...

Jag får starta en resebyrå och så kommer vi allihopa över till dig och du får vara guide :)

Massor av pussar och kramar till dig..och tack för dina alltid så fina ord. Agnes hälsar tillbaka <3

Anna

hjarnfrys sa...

*tappar andan*

Tiden står stilla och jag har hittat ytterligare ett ställe att drömma om, tack vare dina fina bilder.

Två Trappor sa...

Jag har alldeles nyligen hittat till din fantastiska blogg och jag är helt tagen. Vilken upplevelse det är att få se världen genom din kameralins! Det känns som om man förflyttas till ditt USA när man ser de underbara bilderna. Tusen tack för allt fint du bjuder på! Jag ska med glädje följa dig i fortsättningen!
Kram Madeleine
P.S. Jag är också kär i gräs ;)

@my casa sa...

WOW såå fint fångat...både med ord och bild!

Du gör mig mållös!!!

mitt liv som jag sa...

Vilket ställe, vilken strand, vilka bilder!!! Jag förstår att du behövde nypa dig i armen :). Kram Jennifer

Fröken fräken sa...

Wow vilken underbar helg ni fick, jag älskar dina foton som vanligt men fotot på det lite slitna staketet tycker jag är extra charmigt. Jag gillar stilen av cape cod hus. Hoppas din vecka blir underbar
kram!

Lilla gårdshuset sa...

Helt otroliga bilder. Blev lite extra kär i din sista bild. Lovely!

Kramis/Heléne

CreandoPhoto sa...

Jag fattar inte hur vackert det är. Är det på riktigt? sitter jag här och tänker när jag ser dina bilder och förmedlar till maken att nu vet jag ett ställe till som vi MÅSTE åka till :)

Kramar

House number 11 sa...

Jag är så tacksam för att jag hittade hit till din blogg! Jag njuter av dina bilder och dina ord! Älskarmiljöerna du visar och det känns nästan som om jag var där.
Tack för att du delar med dig!
Kram Jenny

bokhyllan sa...

Kär i gräs... ? Absolut!

Att läsa ditt inlägg och betrakta dina underbara bilder så gör du min dag! Tack.

Glad tisdag, kram

Suvi sa...

Looove your photos:) Have nice days far there.

Bromans Bravader sa...

Åhhhh vad vackert. Lyllos!

annixen. sa...

Varje gång jag kommer in här Lotta så blir jag kvar länge, länge. Vad du kan förmedla! Cape Cod - vilken miljö, så fantastiskt!

Kram!

mammaxtre sa...

Som du kan fånga det vackrase på bild. Åh så trevligt!

Kram

mammaxtre sa...

Och du Lotta, din kommentar kom fram. Åh vad roligt!

Berså sa...

Åh...Key Lime Pie...väcker många minnen må du tro! Och det är väldigt svårt att hitta en god sådan paj här hemma i Sverige om man mot förmodan skulle springa på just en sådan...
Ha en bra dag !
Kramar från Gotland

Elin sa...

Men så ljuvligt Lotta! Finner inte ord, vill bara sitta där på stranden och njuta... Visst kan man vara kär i gräs, absolut! :)
Nu måste jag titta igenom alla dina vackra bilder igen (inklusive de i det näst senaste inlägget, ljuvligt!), kan bara inte motstå allt det goda du bjuder på!
Kram Elin

Limestone by the Sea - Victoria sa...

OMG! Vilka underbara bilder. Jag som aldrig varit där måste nog på allvar planera in en resa nu. När kan jag komma;-) kramkram Victoria

Mia sa...

Så gör du sådana här fina inlägg, balsam för själen och jag vill med ens teleportera mig och flytta in i din blogg. Är det möjligt?