måndag 18 juli 2011

Coola Stockholm






Satt och läste Architectural Digests augustinummer. De har ett reportage om Stockholm. Supertrevligt. Fina bilder. Inser att jag ligger efter. Känner inte igen baren på Riche. Hotel Nobis har jag inte besökt. Bianchi Café & Cycles ser himla charmigt ut, någon som varit där?

Fotografiska. Så här står det:

There's a good reason to investigate the shiplike 1906 Art Nouveau customs house across the harbor. It's recently been transformed into Fotografiska, a first-rate photography museum that mounts exhibitions of big names (Robert Mapplethorpe, Annie Leibovitz, Gus Van Sant) alongside the works of up-and-coming photographers from around the world. Plus the top floor is home to a lovely café with views of passing boats and the green island of Skeppsholmen just beyond.

Not to be missed alltså om man är i Stockholm.

Och en doldis, kanske. Groens malmgård på översta bilden, som ligger gömd bakom ett plank på Malmgårdsvägen nedanför Vitabergsparken. Öppen för fika några dagar i veckan.







En av sommarens finaste rulltårtor finns iallafall på Rosendal. Lasse fortsätter att pyssla om blommorna på Ulriksdal och Design House Stockholms snygga grejer sprang jag på häromveckan i SoNo.







Översta bilden från internet
Rulltårta från rosendalstradgard.se och Lasse från rappne.nu

16 kommentarer:

Christina sa...

Japp Stockholm är hippt :-) Läste i Newsweek om att Stockholm satsar på att bli den första bilfria(sådana som dricker bensin) i världen. That was news too me :-) Fotografiska är verkligen värt upprepade besök. Älskar att gå runt där! Kram!

Charlie sa ... sa...

Stockholm rockar ;) ligger i framkanten, snyggt, fräscht, rent.

Fotografiska har jag inte varit på men det är på min "to do". Älskar att gå på utställningar och museum i Stockholm med!

Hörde om någon väg som stängdes av i helgen i LAX, folk åkte buss och kunde ta sig fram på ett vettigt sätt...

Kram!

Magdalena and Co in US sa...

Gillar genast den tidningen som inser vad som är viktigt i världen :)

Christina sa...

Carmageddon menar du :-D

Anonym sa...

Man blir extra stolt som Stockholmare när man får besök från utlandet och de bara går omkring och upprepar WOW (You gotta love those Americans:-) största wow faktorn när NYC vänner var besök var på Fotografiska. Samtliga utställningar där är verkligen värda ett besök, Robert Mapplethorpe utställningen är i världsklass men den utställning som fick oss alla (även oss lite försynta svenskar) att utbrista Wow! var när vi klev in en jättesal som är fylld av halmbaler, fotografier och en grottliknande sak. Det är Eleanor Coppola som skapat en minneslund och man fick skriva en liten lapp och sticka in i halmen - mycket berörda blev vi alla.

mammaxtre sa...

Först blev jag lite glad och trodde att du var i vår huvudstad, hann tänka att vi kanske kunde ses :-)

Stockholm är en makalöst vacker stad.

Ha det bäst!

Miss Marie sa...

Coolt! Det är alltid kul att läsa positiva saker om Sverige! :)

Desiree sa...

Fotografiska är ett underbart ställe. Love that place. Väl värt både ett och fler besök.
Kul att de skrivit om Stockholm. Man blir glad och stolt av sådana reportage.
Kram!

Charlie sa ... sa...

Magdalena

Exakt. Gillar när de har koll ;)

Charlie sa ... sa...

Visst blir man stolt, med rätta!
Fotografiska är årets hit. Jag läser och hör om den ena utställningen efter den andra. Sugen på att se allt live.

Vad trevligt med besök och få visa den vackra huvudstaden. Min erfarenhet är att amrsar oftast blir helt sålda på Skandinavien.

Charlie sa ... sa...

Lotta,

Det hade varit jättetrevligt :)

Charlie sa ... sa...

Marie,

Positivt är bra!


Desirée,

Jag minns att ni var excited efter ert besök - så roligt att internationella medier är med på noterna. Och visst blir man glad och stolt!

Camilla sa...

Underbart!
Jag har Fotografiska på min lista för nästa Stockholmsbesök. Fattar inte varför de sker så sällan eftersom jag har 3 kusiner som bor där. Men så blir det ibland.

Kram

Charlie sa ... sa...

Camilla,

Låter som en bra anledning att åka till Stockholm. Om du åker så får du rapportera om Fotografiska!

Min plats i solen sa...

Vad roligt med ett reportage om den svenska huvudstaden och extra då det är ett positivt reportage.

Själv är jag väldigt svag för vår svenska huvudstad. Otroligt vacker sommartid. Omdömet om staden från utländska vänner brukar vara dyrt, vackert, rent och stilmedveten befolkning. Kanske ligger det något i det? ;)

Kram på dig du fina

Charlie sa ... sa...

Stockholm är nog precis så. Men så härlig! Vilken vacker huvudstad vi har.

Kram till dig Lotta och ha en fin helg