fredag 8 juli 2011

En kopp kaffe kanske?



När jag var liten tjej och jag reste med mina föräldrar så tog dem med mig på små lokala frukosthak i New York City. Du kunde få en schysst frukost för $1.99 som bestod av toast, scrambled eggs & coffee.

Vi gillade det där och jag gillar det fortfarande. Det ska inte vara så snyggt och prydligt. Känsla, rätt atmosfär och god mat går före.

Jag har hittat en coffee shop nära mitt arbete. En grekisk familj har ägt Coffee An' Donut i många år. Det är full kommers varje morgon. Inga kreditkort, bara cash, lokala stammisar. Som det ska vara. Kaffepannan går varm och muggarna och servietthållarna har sett likadan ut i alla år.

Skippa hotellfrukosten i NY och testa en diner eller coffee shop around the corner istället. Eller hör av dig så bjuder jag på en kopp











Munkarna och kopparna från nätet

Ha en finfin weekend xx

15 kommentarer:

Magdalena and Co in US sa...

JA TACK! Jag vill ha kaffe:) Och kommer du hit lovar jag att ha köpt ny kaffebryggare innan så kaffet är gott. Ser mysigt ut med det lokala haket. Håller med om att det är betydligt mer känsla än stora hotellfrukostar. Ha en bäst helg du också. Kramar

Charlie sa ... sa...

Då har vi en date då ;)

Imorse körde jag dubbelkaffe: en vanlig mörkrost och en iskaffe, typiskt mig. Kommer på varianter. Äter nybakat bröd varje morgon hos bagarn. Dem bjuder - det tycker jag är supergeneröst.

Nu regnar det här, om några timmar får det lägga av för då är det lördag morgon.

Kram!

Anne-Marie sa...

Jag hör definitivt av mig om jag kommer till ditt hörn av världen. :) Sådana här små, mysiga ställen är verkligen guldkorn. Starbucks kan slänga sig i väggen. ;) Jag vet att många gillar Starbucks men de här "genuina" ställena har det svårt när stora kedjor tar över. Ha en fin helg! Kramar!

Desiree sa...

Det är så kul med sådana här genunina småställen. Myket roligare än vanliga hotelfrukostar. Kommer jag till NY kommer jag defintivt höra av mig till dig, inte bara för frukost tips utan för det skulle vara så kul att träffas i verkliga livet. Vi hade ett litet sådant här ställe i närheten av mitt jobb i Alabama också. Det hade funnits i massor av år där och sedan kom det ett Starbucks och öppnade vägg i vägg. Det var många som var lite oroliga för att Starbucks skulle ta över och slå ut Lucy´s ställe men istället blev det tvärtom. Just den Starbucksen la de ner och Lucy´s finns kvar fortfarande. Det tycker jag är både bra och kul :-)
Kram!

Miss Marie sa...

Det verkar vara ett mysigt ställe! Nu rycker det i restarmen, jag har alltid drömt om att besöka NY. Nån dag ska jag dit!

Loppan flyttar västerut... sa...

Just så ska en frulle intas, absolut. Har så mycket själ och liv om man jämför med SB eller nåt annat nytt o piffigt ställe (men en treshots espresso därifrän gör inte ont).
O japp, bjuder du på kaffe kommer jag på studs, eller rättare sagt, jag önskar att vi kunde träffas idag, hade varit sååå mysigt att hänga omkring med dej och se o uppleva det du gör på dagarna. Istället hänger jag här, i en molnig förort i södern, massvis med saker att göra på en to do lista men ingen som helst lust.
Ha en skön helg!
Kramar i massor

mammaxtre sa...

År 2010 uppfyllde jag min dröm om NY. Jag och en vännina åkte dit i oktober månad. Jag blev naturligtvis förälskad i städernas stad. Drömmer nu om att åka dit igen och igen. När jag så väl kommer dit igen lovar jag att du ska få bjuda på en kopp kaffe. Om du kommer till Trosa eller Stockholm ska du inte tveka på att meddela mig detta. Då ska jag bjuda dig på en kopp kaffe, eller två :-)

Har du alltid bott i NY, även som liten?

Ha det gott

Min plats i solen sa...

Hej Lotta!

Jag håller med dig, det är ofta de små ställena som har den stora charmen. De som får sina stammisar och som har den rätta atmosfären och som bjuder på de största upplevelserna. I London hittade vi några sådana små ställen. De skulle säkert aldrig hamna i någon travel guide men har för evigt etsat sig fast i våra hjärtan och minnen. :)

Jag har ju ännu inte haft glädjen att besöka USA men den dagen det blir av (för nu har du snart lockat över mig ;))så måste vi träffas över en kopp. Och du vet att du alltid är välkommen om du har vägarna förbi Skåne. Då fikar vi och pratar bort några timmar tillsammans. :)

Sköt om dig vännen!

Kram Lotta

casaofmia sa...

Så charmigt!

Charlie sa ... sa...

Anne-Marie,

Såklart du ska höra av dig, det räknar jag med ;)

Jag väljer också genuint framför Starbucks. För mig är den senare numera en "in och ut" transaktion.

Tänker på dina lavendelbilder....oj, så fint

Kram!

Charlie sa ... sa...

Vart tog mitt svar vägen?

Nåja...läckert att Lucy's finns kvar Desiree! Det inger hopp. Jag tar en kaffe på Starbucks ytterst sporadiskt, mest om det inte finns något annat i närheten. Stockholm har mycket personliga fik, det är jättetrevligt.

Såklart vill jag också ses IRL - Stockholm eller NY ;)

Kram!

Charlie sa ... sa...

Marie,

Absolut, New York ska du uppleva en dag!

Charlie sa ... sa...

Åsa! Du är verkligen en goding.
Gillar er förmiddagsbio igår....rätt!

Det hade varit toppen att ta en frulle o fika ihop och lite annat....ibland är USA för stort för mig helt enkelt.

Solen fortsätter här och det packas nu för stranden. Jag måste avsluta min bok som jag har hållt på med i månader, det ska hända idag med en iskaffe bredvid mig.

Ha en kul söndag! MÅnga kramar

Charlie sa ... sa...

Lotta,

New York i oktober är nästan den bästa tiden! Blir nyfiken...vill gärna höra mer.

Vi har en kaffedate...du vet att jag drömmer om Melkers koja ;)

Nej, jag har inte bott här som liten, men vi åkte ofta hit. Jag var nog sju år när jag kom till NY första gången. Instant love!

Ha en skön söndagkväll. Så skönt att du snart är ledig!

Kram

Charlie sa ... sa...

Lotta!

Jag kan tänka mig att London har precis lika charmiga ställen som här..kanske till och med fler. Jag skulle vilja se Notting Hill och strosa runt där.

Jag skulle kunna sätta mig på ett plan direkt nu till Skåne och prata med dig!

Kramar