söndag 22 januari 2012

Kollar läget




Klart att det blir en runda när snön äntligen dyker upp. Ut på de vackra småvägarna här, längs med sjöarna med
skog i bakgrunden. Som gör att jag nästan tror att jag är i Sverige.

Förbi lilla huset vid ån. Mitt hus ju. Vill kolla att det sköts om. Det gör det. Det hänger en krans på dörren.

Jag blir kär i sådana här småhus lite då och då. Första huset var hemma vid Edsviken. Ett rosa hus. Jag visst inte
hur jag skulle komma dit, så jag simmade över viken till andra sidan. Klättrade upp på klippan och kikade in.
Tomt. Simmade tillbaka. Pappa var skogstokig när jag kravlade mig upp på stranden.

Jag tipsade min bästis. Nästa gång tog vi roddbåten. Vi la till och gick upp till rosa huset. Fortfarande ingen där.



Så vi gjord så några gånger, tog båten dit. En dag klev en man in. Han undrade vad vi gjorde där.
Vi förklarade, att vi trodde det var tomt helt enkelt. Att ingen bodde där.
Han skrattade och sa att vi kunde få fortsätta vara där om vi kom upp till hans stora hus och städade åt honom.

Vi blev livrädda, tackade för oss, tåg båten tillbaka och åkte aldrig dit igen.


Är man kär i ett hus så ger man sig inte i första taget.


20 kommentarer:

mammaxtre sa...

Vilken rar historia om det lilla rosa huset. Får nästan lust att ta mig dit, bara för att kika :-)

Hoppas du har det bra.

Kram

Saltistjejen sa...

Å fantastiska Bilder som vanligt! Och visst kan man bli kär i hus. Liksom i platser. Och situationer. :.)
Kramar!!!!

Christina sa...

*fniss* Vilken skön historia! Klart man blir kär i ett rosa hus. Tänk att du simmade över :-) Jag är också lite kär i det där huset vid fallet, skönt att du tittar till det och uppdaterar med bilder ibland så man vet att det blir omhändertaget! Kram!

Carin sa...

Hi hi... Alla sätt är bra, utom dom dåliga! :D Simma, det var hurtigt! :)

Men visst är det lätt att bli kär i hus! Och det lilla söt som du visar, är ju bara hur gulligt som helst!

Härligt att kunna få lita sverige-känsla även i staterna! Kan säga att det ser precis likadant ut här hemma nu! 10 cm snötäcke och nu på morgon när vi vaknade, hade vi -9 grader....

Jag vet hur duktigt du är med din iphone, så det känns tryggt att veta vart jag skall vända mig när jag behöver proffshjälp! :D

Ha en toppendag! Kraaam Carin

Jenny sa...

Men. Hur kommer man in i huset med krans? Ser avancerat ut?

Vilket söt historia! :)

tinajo sa...

Vilken story - underbart! :-)

Unknown sa...

vad fint det är där på era småvägar ...
och det lillalilla huset - så sött!

Desiree sa...

Ni har ju jättemycket snö Lotta. Mer snö än här i Stockholm ser det ut som. Det där lilla huset är ju bar hur gulligt och charmigt som helst.Man undrar vem som bor där. Jag antar att du har en öppen spis i ditt hem. Det är något jag saknar jättemycket så här om vintern. Det hade varit riktigt mysigt att få sitta framför brasan en stund.
Kram!

Camilla sa...

Vilken kul historia om det rosa huset.
Jag gillar också ditt lilla favvohus. Men jag undrar varför de har en dörr ut mot vattenfallet. Verkar vara knepigt att komma in, men jag antar att det finns en till;)

Här utlovas kallt väder resten av veckan så den där snön lär väl ligga kvar.
Kram

Anne-Marie sa...

Har också blivit kär i hus några gånger. Undras just om jag sett det rosa huset. Promenerade ofta vid Edsviken. Ni har också fått vinter. Bra att huset där du nu bor också blir omhändertaget. :) Kramar!

@my casa sa...

Vilket förtjusande litet hus och vilket läge;)
Förstår helt klart din kärlek...//åsa

Coolaannna sa...

Lite spännande med öde hus, visst är det!? Och när man var ung hade man inte förstånd :)) Fast å andra sidan svårt att få reda på saker om man inte vågar!

Tycker det lilla huset vid ån är så fint..tänk att någon satt en dörrkrans på det. Vilken kärlek. Kunde säkert varit du som hade gjort det :))

Ha en fin tisdag! Snart dags att gå upp ;)

Kram Anna

Mrs Sunshine sa...

Vilken vinter ni verkar ha! Härligt!

Älskar också hus, och har ett par jag måste promenera förbi emellanåt för att drömma mig bort. Tänk om...

kram på dig!

TIDSOPTIMISTEN sa...

Mycket fina bilder här på din blogg, hit kommer jag fler gånger och bara njuter ;) Supercharmigt hus också med den fina kransen på dörren ;)

Kram F

Annika sa...

"Ditt" hus är ju underbart.
Bor ngn där alltså?
Eller är det bara ngn som tar hand om det? SÅ sött!
Lika gulligt med huset vid Edsviken!
Jag kan också förälska mig i hus på det sättet. Undra vem som bor där? OCH undra hur det ser ut inuti.
MYSIGT inlägg.
Stora kramar!!!

Elin sa...

"Ditt" hus är ju toksött, man vill bara öppna dörren och kliva in!
Så vackert det är med snön, ni bor verkligen i ett drömlandskap!
Kramar!

Fru Sederblad sa...

Åh, vilket underbart litet hus ;-)!

Bokcaféet i byn sa...

Hej Lotta!
Vilket härligt inlägg! Fin historia om det lilla drömhuset vid vattnet hemma! Ditt lilla favorit hus i USA är underbart!! Så vackert med kransen! Undrar vem som bor där?!
Så mysigt det låter att fara runt på de små vägarna i ditt grannskap!
Önskar dig en fin onsdag imorgon!
Kram Anna

Fourmum sa...

Vilken söt historia med det rosa huset :) På vilken sida låg det? Kan ju ta en tur och kolla om det finns kvar, det är ju "nästan" på vägen till jobbet ;) Ha det så bra! Kram

Sahra sa...

Oerhört charmigt hus. Förälskad kan jag bli när som helst. I hus, trädgårdar, parker, en klippa, en brygga, en plats. Tyvärr är jag inte i närheten av att vara lika duktig fotograf som du, så jag samlar mina förälskelser i hjärtat.